Vilket "bordsskick" har din 6-åring
Vad gäller hos er ? Jag bara undrar för här tycker jag och min man lite olika.
Det här tycker jag är viktigt:
- Att spotta ut mat/dryck tillbaka på tallriken eller i glaset för att det är "kul" eller hälla ut ex. mjölk/mat på bodet för att det är kul är inte ok.
- Att sitta ner när man äter tillsammans vid bordet är också en sån där sak som jag tycker är viktig.
- Likaså att inte slåss/puttas/sparkas eller fäktas med besticken.
Så tycker jag. Sen finns det väl en del saker som är ´"önskvärda" men som jag inte vill lägga ner så mycket energi på (eller tjata om) efterom det lätt blir en otrevlig stämning.
Jag tycker inte att det är hela världen om man bara använder gaffeln när man äter eller om man ibland stoppar in lite mat med handen. Jag kan säga att "du har ju en gaffel och kniv som du gärna får använda, säg till om du vill ha hjälp" . Sonen kan använda detta och jag tror att han mest låter bli för att se vad vi gör/säger.
Vad man mosar ihop eller hur man vill äta sin mat är också helt oviktigt. Vi tycker ju om olika kombinationer även som vuxna.
Att få ta själv, även om det ibland råkar bli lite för mycket mat, tycker jag också är ok. Man kan ju däremot prata om att man heller kan ta lite och sen ta mer om man vill ha...
Hur man sitter på stolen tycker jag inte spelar någon som helst roll så länge man sitter och så länge man når sin mat. Råkar man spilla pga att man sitter "dumt" så lär man ju sig förhoppningsvis något av det.
Som sagt, vad tycker ni är viktigt/viktigast ? Min man vill gärna har mycket mer regler runt matbordet medans jag tycker att vi lägger vikt på det viktigaste, resten struntar vi i för det blir bara massa tjafs och en otrevlig stämning.