• JennieLee

Föräldradagar....

Någon som har bättre koll än mig....?

Om man nu har rätt att plocka mammadagar redan två månader innan bf,
    då borde man kunna gå ner och jobba ev halvtid och kompensera upp med mammadagar till heltid utan att sgin påverkas?

Jag ska ha semester nu en månad och har sedan 2 mån till bf.

• Svar på tråden Föräldradagar....
  • lillaskorpan

Ring till FK, så får du veta säkert.

• mjuik

SGI:n är väl skyddad från sex månader innan förlossningen till barnet blir 12 månader?

• JennieLee

Hade plats 401 i kön.... Testar i morgon igen....

• Billabong
    mjuik skrev 2010-07-19 15:36:41 följande:
    SGI:n är väl skyddad från sex månader innan förlossningen till barnet blir 12 månader?
    Gäller bara om det är första barnet eller om det är andra/tredje/fjärde om man hunnit jobba heltid minst 6 månader INNAN man går ner i tid.
    JennieLee skrev 2010-07-19 13:08:17 följande:
    Någon som har bättre koll än mig....?

Om man nu har rätt att plocka mammadagar redan två månader innan bf,
    då borde man kunna gå ner och jobba ev halvtid och kompensera upp med mammadagar till heltid utan att sgin påverkas?

Jag ska ha semester nu en månad och har sedan 2 mån till bf.
    Precis så gör man om man inte väntar första barnet och/eller inte hunnit jobba 6 månader innan man går ner i tid.
  • mjuik
    Billabong skrev 2010-07-19 22:39:09 följande:
    Gäller bara om det är första barnet eller om det är andra/tredje/fjärde om man hunnit jobba heltid minst 6 månader INNAN man går ner i tid.
    Jaså, det visste jag inte. Tack för upplysningen.
  • pusspillan87

ett tips är att boka in ett info möte hos försäkringskassan de gick vi på innan våran son föddes då fick man svar på allt som rörde föräldrapeningen för både pappan och mamman. Visste ni tex att ni kan få tillbaka pengar som en skattelättnad om ni tar ut 60 dagar var under 1  å samma år. man fick tillbaka rätt mycke pengar då!

• jessican

Jag rekommenderar alla att maila FK och SPARA MAILEN för jag ringde 3 gånger om samma sak och fick 3 olika svar!!! Så jag mailar alltid och sparar mailen för att bevisa vad jag fått som svar av dem innan...

Tyvärr har jag inget svar på din fråga dock Skrattande

• Billabong
    pusspillan87 skrev 2010-07-20 22:18:18 följande:
    ett tips är att boka in ett info möte hos försäkringskassan de gick vi på innan våran son föddes då fick man svar på allt som rörde föräldrapeningen för både pappan och mamman. Visste ni tex att ni kan få tillbaka pengar som en skattelättnad om ni tar ut 60 dagar var under 1  å samma år. man fick tillbaka rätt mycke pengar då!
    Vilken skattelättnad menar du? Jämställdhetsbonusen?
  • pusspillan87

ja precis Sara75, när dom förklarade det för oss så sa dom att de blir som en slags skattelättnad å de va rätt mycke man kunde få tillbaka iallafall medans man är mammaledig å inte får så mycke pengar så blir de ju en hel del med lite extra :D

• Delene

Fast de pengarna får du skatta för i år o nästa år gör eget avdrag på dem o får dem på skatten då.

• StorFia

Det går att fråga på deras chatt så slipper du telefonkön....

• Billabong
    pusspillan87 skrev 2010-07-20 22:18:18 följande:
    pusspillan87 skrev 2010-07-21 07:18:31 följande:
    ja precis Sara75, när dom förklarade det för oss så sa dom att de blir som en slags skattelättnad å de va rätt mycke man kunde få tillbaka iallafall medans man är mammaledig å inte får så mycke pengar så blir de ju en hel del med lite extra :D
    Fast för att få jämställdhetsbonusen måste man ta ut MER än 60 dagar med FP - för de första reserverade mamma-/pappadagarna räknas inte inte som bonusberättigande.
    Och man behöver INTE ta ut dagarna under samma år för att få jämställdhetsbonusen.
    Maximalt får man 13 500 kr per förälder - om man tar ut 195 SGI-dagar vardera.
    Den andre föräldern måste enligt vad jag läst jobba varje dag man själv tar ut SGI-dagar, så det gäller att tänka till på hur man tar ut dem.

Står massor om detta på FKs hemsida.
    Delene skrev 2010-07-21 07:26:30 följande:
    Fast de pengarna får du skatta för i år o nästa år gör eget avdrag på dem o får dem på skatten då.
    Nej, så är det väl inte med jämställdhetsbonusen? Det är som jag uppfattat det 100 kr/dag som INTE ska skattas.
Svar på tråden Föräldradagar....