• Mrsbe

Är det rätt att smiska sina barn?

Ser på The Tyra Banks show där de diskuterar smisk av sitt barn. En kvinna berättar att hon fortfarande smiskar sin son då han är 16 år och hon säger sig bli förolämpad genom att andra INTE smiskar sina barn.
    De hävdar att deras barn inte lär sig respekt för sina föräldrar om de inte blir smiskade.

Jag anser att det är fel.

Vad anser du? Är det rätt att smiska sina barn?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att smiska sina barn?
  • Maggis

Nej, det är inte rätt att smiska sitt barn. Och hur i håken kan man förolämpad av hur andra behandlar sina barn? Hon kan inte vara helt som hon ska.

//Maggis
  • Michisen

Rätt kul för övrigt, jag läste idag en bok om barnuppfostran och bemötande av barn som gavs ut 1980, där de hänvisade till en svensk studie som gjordes redan 1963 där man kommit fram till att barn som blev agade blev ögontjänare - "respekten" för föräldrarna satt inte djupare än att man såg till att antingen inte bli påkommen eller så tog man chanser när man visste att man kunde komma undan. Studien visade också att agade barn var mer benägna än andra att trakassera andra barn samt slå andra barn.

Nej, jag kan tyvärr inte säga vad boken heter, jag bläddrade i den hos makens farmor som jobbade som dagmamma på åttiotalet och som hade läst den i utbildningssyfte på den tiden.

Men jag tyckte att det var intressant att man redan 1963 kom fram till att barn som blir agade tar skada av det och inte mår bra av det, ändå dröjde det ända till 1979 innan vi förbjöd barnaga.

För övrigt tycker jag att det är lite otäckt att barnagan ökar i Sverige nu igen, enligt BRIS och Rädda Barnen.
    Tyvärr är det väl så att i tider där vi är extra utsatta i samhället så ökar utsattheten ännu mer för de svagaste och minsta ibland oss, barnen...

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Quintus Zebra
    Michisen skrev 2010-07-20 20:17:35 följande:
    Rätt kul för övrigt, jag läste idag en bok om barnuppfostran och bemötande av barn som gavs ut 1980, där de hänvisade till en svensk studie som gjordes redan 1963 där man kommit fram till att barn som blev agade blev ögontjänare - "respekten" för föräldrarna satt inte djupare än att man såg till att antingen inte bli påkommen eller så tog man chanser när man visste att man kunde komma undan. Studien visade också att agade barn var mer benägna än andra att trakassera andra barn samt slå andra barn.
    Väldigt intressant. Jag såg en dokumentär på svt för ett par år sedan om den svenska skolan. Dokumentären handlade om de ökande problmen med "diciplin" i vissa skolor. Och det visade sig bland annat att barn som agades hemma ofta var stökigare i skolan, för dessa elever var inte det minsta rädda för de "straff" och diciplinära åtgärder som lärarna har att tillgå. Om man är van att få stryk hemma så är det ju kanske inte ett sänkt betyg eller en utskällning  så skrämmande.
  • Quintus Zebra
    kalin skrev 2010-07-20 18:08:35 följande:
    Da ber jag sa hemskt mycket om ursakt for min nagot felaktiga formulering. Vad jag menade var val att det inte ar helt ovanligt och darfor inget jag reagrar pa. Jag anser inte att det ar nagot att braka om sa lange barnet inte tar allvarlig skada. Punkt slut.
    Föräldrarna är ju ofta barnens största trygghet i världen. Tror du verkligen att man inte tar skada av att förtryckas, hotas och agas av de som står en allra närmast?

Vad tror du att aga gör för en persons självbild och självkänsla?
  • dessan59

Nej! det är det inte, där orden tar slut tar nävarna vid. ett ordspråk eller uttal som säger allt!

• Quintus Zebra
    dessan59 skrev 2010-07-20 20:32:25 följande:
    Nej! det är det inte, där orden tar slut tar nävarna vid. ett ordspråk eller uttal som säger allt!
    Precis. Ett annat passande utryck är ju:

Barn gör  inte som vi säger, de gör som vi gör!
  • Michisen

"Och för dem, som nu så ivrigt ropar på hårdare tag och stramare tyglar, skulle jag vilja berätta vad en gammal dam en gång talade om för mig. Hon var ung mor på den tiden när man ännu trodde på det där

"Spar på riset och du fördärvar pilten",

det vill säga hon trodde egentligen inte på det, men en gång hade hennes lille pojke gjort någonting, så att hon tyckte han måste få en risbastu, den första i sitt liv. Hon sa åt honom att han själv skulle gå ut och ta reda på ett ris åt henne. Den lille pojken gick och var länge borta. Till sist kom han gråtande tillbaka och sa:

"Jag hittade inget ris, men här har du en sten som du kan kasta på mej."

Då började mamman också gråta, för hon såg plötsligt alltihop med barnets ögon.

Barnet måste ha tänkt att "min mor vill faktiskt göra mig illa, och då går det väl lika bra med en sten".

Hon slog armarna om honom, och de grät en stund tillsammans. Och sedan la hon stenen på en hylla i köket, och där fick den ligga kvar som en evig påminnelse om det löfte hon gav sig själv i den stunden: aldrig våld!"

-Astrid Lindgren

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • kalin
    Quintus Zebra skrev 2010-07-20 20:32:09 följande:
    Föräldrarna är ju ofta barnens största trygghet i världen. Tror du verkligen att man inte tar skada av att förtryckas, hotas och agas av de som står en allra närmast?

Vad tror du att aga gör för en persons självbild och självkänsla?
    ingen aning det dar far du ta med nagon som foresprakar barnaga.
  • Quintus Zebra
    kalin skrev 2010-07-20 20:59:22 följande:
    ingen aning det dar far du ta med nagon som foresprakar barnaga.
    Dom vågar ju tyvärr inte visa sig här, så du får ju tyvärr ta all "skit" eftersom du i alla fall vågar stå för vad du tycker.

Jag menade bara att jag tror att alla barn som systematiskt utsätts för aga tar skada, något som du inte verkar tycka. har jag fattat fel?
  • Boothwalker

Jag tror inte det tillför nåt eller är nödvändigt alls.

Omnia mea mecum porto - Allt jag har bär jag med mig - (Aj, min rygg =)
  • Nimda

Oj, tryckte ja men menade nej! Man får inte slå barn!!! Usa är inte ett land vi vill ta efter i det här. Respekt sitter aldrig i fysiskt våld!

• ius lexis

Det är misshandel och väldigt dåligt sätt att lära sina barn vad som är fel. Samtidigt som man lär dom att om du blir arg är det ok att ta ut det på svagare.

• Blinkaa

Nej det är aldrig någonsin rätt att smiska sina barn!

Carpe Diem
  • Fru Engman

Det är fruktansvärt förnedrande för en som barn att bli smiskad...

Röstade NEJ!

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Saga Sixten Edith (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Är det rätt att smiska sina barn?