• Anonym (funderarn)

reumatism barn och cellgifter?

Min karl har reumatism och till hjälp för att förstärka medecinen tar han cellgifter.
    Jag har alltid velat ha barn sen jag var 18år. men är min lycka borta nu med tanke på hans
    mediciner? Jag som gärna vill...
    Någon annan som sitter i samma situation?

• Svar på tråden reumatism barn och cellgifter?
  • SannaJ

Hej! Känner med dig. Har en liten dotter på 14 månader o har hela tiden hoppats på att vi skulle kunna skaffa ett litet syskon till henne, men min sambo tar cellgifter sen 5 månader tillbaks och det rekommenderas att man inte försöker bli gravid under tiden då det kan ge fosterskador. Är jättedeppig över detta, vet hur du känner dig, tog oss 4 år och ett missfall innan vi fick vår lilla dotter och nu kan vi inte ens ge henne ett syskon. Ska din kille/man ta cellgifter resten av livet eller är det tidsbestämt?

• Anonym (funderarn)
    SannaJ skrev 2010-08-07 12:48:19 följande:
    Hej! Känner med dig. Har en liten dotter på 14 månader o har hela tiden hoppats på att vi skulle kunna skaffa ett litet syskon till henne, men min sambo tar cellgifter sen 5 månader tillbaks och det rekommenderas att man inte försöker bli gravid under tiden då det kan ge fosterskador. Är jättedeppig över detta, vet hur du känner dig, tog oss 4 år och ett missfall innan vi fick vår lilla dotter och nu kan vi inte ens ge henne ett syskon. Ska din kille/man ta cellgifter resten av livet eller är det tidsbestämt?
    Jo det blir resten av livet pga att han har reumatism och anledningen varför han får cellgifter är för att förstärka effekten av den medicinen han får var 8:e vecka. vi har ju pratat om barn, men jag får inga klara svar. men som jag också förstått det så är cellgifter och graviditet ingenting att rekomendera. =(.. Men frågan är ju då den hur länge ska han göra uppehåll med cellgifterna innan man kan börja fundera på att skaffa barn? Varför tar din man cellgifter?
  • Molly3

Min sambo genomgick cellgiftsbehandling i 7 månader. Under den tiden fick jag inte alls bli gravid för fostret kunde bli skadat. Jag fick inte heller lov att bli gravid förens 6 månader efter avslutad behandling. Jätte jobbig period då jag så gärna vill ha barn..

Du kan läsa min historia här. www.familjeliv.se/Forum-7-129/m53028920.html

• MissEllie

Nu är det jag som har RA i vår familj och har ätit Metrotrexhate i över tio år.

Det finns nya biologiska reumatikermediciner som kanske kan vara något för att han få prova? Men annars ska man sluta med Metrotrexhate helst 6 månader men 3 månader innan man börjar försöka att bli gravida. Allt för att kroppen ska återställa sig.

Måla inte fan på väggen och det är absolut inte kört, bara man hár god kontakt med läkarna och verkligen berätta för reumatologen hur och när man planerar så gör de allt för att underlätta för en.

Har ni några frågor så hör av Er, har tyvärr 12 års erfarenhet av RA och har i princip testat alla mediciner som finns...

• Anonym (funderarn)
    MissEllie skrev 2010-08-12 23:59:22 följande:

Nu är det jag som har RA i vår familj och har ätit Metrotrexhate i över tio år.

Det finns nya biologiska reumatikermediciner som kanske kan vara något för att han få prova? Men annars ska man sluta med Metrotrexhate helst 6 månader men 3 månader innan man börjar försöka att bli gravida. Allt för att kroppen ska återställa sig.

Måla inte fan på väggen och det är absolut inte kört, bara man hár god kontakt med läkarna och verkligen berätta för reumatologen hur och när man planerar så gör de allt för att underlätta för en.

Har ni några frågor så hör av Er, har tyvärr 12 års erfarenhet av RA och har i princip testat alla mediciner som finns...

Jo han får remicade var 8:e vecka och för att förstärka effekten av den äter han också metrotrexhate(3tab varje fredag). Nej jag har absolut inte målat fan på väggen, men det känns som att om han slutar med Metro. så är jag orolig att han ska bli jätte sjuk. han har ju haft reumatismen sen han var i 12års åldern så de är snart 20 år sen det börja.
    Vilken typ av medicin äter du?
  • MissEllie

Innan jag blev gravid (är i vecka 36 nu) så åt jag Metortrexhate, tog Enbrel, Predonsolon och Orudis Retard. Har också testat Remicade en sväng men Enbrel fungerar mycket bättre på mig.

För mig var det inte avsaknaden av MTX som gjorde att jag blev dålig utan Enbrel, men det kan ju vara olika och den krassa verkligheten är ju att man måste försöka.

Hur är hans läkare? Jag och min sambo var tillsammans på reuma för att gå igenom vad jag skulle behöva innan vi skaffade barn och det var väldigt bra, rekommenderas varmt. Då diskuterade vi även andra mediciner som man faktiskt få ta när man försöker.

• iac87

Nu är jag gravid men började fundera på hur remicaden påverkar spermierna???

Svar på tråden reumatism barn och cellgifter?