• Här och nu

Säger du nej till obehagliga undersökningar?

Om en läkare vill undersöka dig i rumpan/slidan och du känner att du inte vill; säger du nej då? Ifrågasäter du?Skulle du anmäla om det gjordes utan lov, så länge det inte handlar om ditt liv? Jag svarar ja på frågorna. Kräver respekt för min kropp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-19 19:42
    Obs! Gäller inte om du uppenbart har ont i underlivet eller baken. Alltså inga planerade gyn-besök.

• Svar på tråden Säger du nej till obehagliga undersökningar?
  • Här och nu
    Samsmamma skrev 2010-07-21 17:40:41 följande:
    Men hur kan du veta att det inte har börjat växa en tumör eller liknande och att det är därför du har ont i magen? Verkar dumt att avstå om läkaren tycker att det ska göras. Man har alltid rätt att neka, ja, men en läkare SKA erbjuda en rektalundersökning om man har ont i magen. Det vet jag eftersom jag var med och anmälde läkaren som inte gjorde det, och har läst domen, samt var med en närstående på ett läkarbesök senast i förrgår där han sa detta.
    Jag avstår iaf o kräver annan undersökning.
  • Maggis
    Här och nu skrev 2010-07-21 17:56:30 följande:
    Jag avstår iaf o kräver annan undersökning.
    Jag har varit med om sådant någon enstaka gång.
    Att någon nekat och krävt annan undersökning trots att just rektalpalpation är den snabbaste och säkraste vägen att snabbt hitta den misstänka sjukan. Ffa vid ändtarmstumörer är det i princip det enda tillsammans med rektoskopi alt coloskopi som kan göras för att ställa en säker diagnos och få cellprover för att kunna rikta behandlingen.

Unga män som kissar blod och rekommenderas cystoskopi nekar också ibland. Och jag kan förstå det för det är inget mysigt att få en kamera uppkörd i urinröret. Men när de till sist kommit och man gjort undersökningen och hittar en blåscancer så kan det vara försent om man har otur.

Det känns lite tragiskt, bara. Man måste vara väldigt integritetsskyddande om man tycker det är värt att dö för.
    //Maggis
  • Här och nu
    Maggis skrev 2010-07-21 18:23:06 följande:
    Jag har varit med om sådant någon enstaka gång.
    Att någon nekat och krävt annan undersökning trots att just rektalpalpation är den snabbaste och säkraste vägen att snabbt hitta den misstänka sjukan. Ffa vid ändtarmstumörer är det i princip det enda tillsammans med rektoskopi alt coloskopi som kan göras för att ställa en säker diagnos och få cellprover för att kunna rikta behandlingen.

Unga män som kissar blod och rekommenderas cystoskopi nekar också ibland. Och jag kan förstå det för det är inget mysigt att få en kamera uppkörd i urinröret. Men när de till sist kommit och man gjort undersökningen och hittar en blåscancer så kan det vara försent om man har otur.

Det känns lite tragiskt, bara. Man måste vara väldigt integritetsskyddande om man tycker det är värt att dö för.
    Har alltid fått de undersökningar jag krävt istället.
  • Fru U
    Här och nu skrev 2010-07-21 18:28:06 följande:
    Man kan inte kräva, bara önska och be.
    Svaren bor i hjärtat
  • Maggis
    Här och nu skrev 2010-07-21 18:28:06 följande:
    Poängen är väl att det inte alltid finns andra undersökningar att "kräva".
    Det är ingen som helst poäng med att kräva en tarmröntgen, till exempel, om man letar efter en ändtarmscancer. Sämre diagnostik; jag är faktiskt inte ens helt säker på att man kan se en dylik tumör med tjocktarmsröntgen. Man kan dessutom inte ta biopsi på något annat vis än genom skopi i sådana fall. Och om nu undersökningen är helt meningslös så kan det mycket väl vara så att ditt krav inte blir beviljat.
    Ska man neka något och kräva annat så ska man också vara medveten om vad det är man nekar till och vad det är man kräver.
    //Maggis
  • Här och nu
    Maggis skrev 2010-07-21 18:38:49 följande:
    Det är ingen som helst poäng med att kräva en tarmröntgen, till exempel, om man letar efter en ändtarmscancer. Sämre diagnostik; jag är faktiskt inte ens helt säker på att man kan se en dylik tumör med tjocktarmsröntgen. Man kan dessutom inte ta biopsi på något annat vis än genom skopi i sådana fall. Och om nu undersökningen är helt meningslös så kan det mycket väl vara så att ditt krav inte blir beviljat.
    Ska man neka något och kräva annat så ska man också vara medveten om vad det är man nekar till och vad det är man kräver.
    Det funkar för mig.
  • Maggis
    Här och nu skrev 2010-07-21 19:36:54 följande:
    Det funkar för mig.
    Bra det. Det är ju din kropp.
    //Maggis
  • Samsmamma
    Maggis skrev 2010-07-21 18:38:49 följande:
    Precis. I min mammas fall hade man ju gjort allt annat, gastroskopi, kameror ii magen och hit och dit. Men ingen gjorde en koll bakvägen.. och det hade ju varit såå jävla enkelt. Och hon hade inte behövt amputera ändtarmen och leva med påse på magen. Jag kan tycka att ett finger i rumpan är en ganska liten grej i jämförelse. Men som sagt, det är ju upp till alla att prioritera själva.

Men om en läkare anser att det är nödvändigt, varför då vägra?
  • Här och nu
    Samsmamma skrev 2010-07-21 21:33:21 följande:
    Precis. I min mammas fall hade man ju gjort allt annat, gastroskopi, kameror ii magen och hit och dit. Men ingen gjorde en koll bakvägen.. och det hade ju varit såå jävla enkelt. Och hon hade inte behövt amputera ändtarmen och leva med påse på magen. Jag kan tycka att ett finger i rumpan är en ganska liten grej i jämförelse. Men som sagt, det är ju upp till alla att prioritera själva.

Därför att jag inte litar på läkare hur snabbt som helst.
  • Samsmamma

Jag menar, jag förstår att man kanske inte vill göra tex en gastroskopi fler än en gång, för det om något är ju väldigt obehagligt. Men om man nu är sjuk och läkarna inte kommer på vad det är, och vill göra en gastroskopi - ja då kan man ju be om att få göra den nedsövd? Den möjligheten finns ju faktiskt, åtminstone när det gäller gastroskopi. Så kan man ju också passa på att göra tex rektoskopi och annat obehagligt. Om det anses vara nödvändigt.
  • Samsmamma
    Här och nu skrev 2010-07-21 21:34:37 följande:
    Därför att jag inte litar på läkare hur snabbt som helst.
    Så du riskerar hellre att de missar något tecken på att du är riktigt sjuk? Läkare vill ju inte göra undersökningar "bara för att". De väljer de undersökningar som är enklast - dvs visar mest och är enkla att utföra - först. Hittar man ingenting där får man gå vidare till andra saker, som ju också kostar mer, såklart. Om alla skulle kräva alla dyra behandlingar innan man testar de enkla undersökningar, och de som är mest troliga att visa vad felet är, så skulle sjukvården vara (ännu) sämre än den är idag.

Nu gissar jag att du kommer att svara att du inte bryr dig om vad det kostar, och det förstår jag för så tänker ju de allra flesta, är man sjuk vill man bli frisk till varje pris, och då får det ju kosta vad som krävs. Men jag framhärdar att även om många enkla undersökningar är billigare, så betyder ju inte det att de inte är effektiva...
  • lykantrophona

Här och nu: Jag har nu läst alla dina inlägg, som ofta är väldigt korthuggna. Du verkar tycka det är helt naturligt att kräva allt möjligt (även om det skulle gå ut över andra), bara för att slippa bli petad i rumpan.

Vad är det som är så intergritetskränkande med en undersökning där? Är det viktigare för dig att hålla rövhålet hemligt än att ta hand om din hälsa? Det finns en anledning till varför man föreslår en undersökning först, annars skulle de inte göra det.

Att de missade din allergi i två år är en dålig ursäkt kan jag tycka. Det tyder ju på att de har gjort för få tester, snarare än för många.

Det är inte en allmänmänsklig känsla det här, att undvika den här typen av undersökningar till varje pris. Som du ser är det flera som accepterar att det kan vara bra att göra. Visst kan det vara lite pinsamt, men ska man gå genom livet och undvika allt som är obehagligt? Jag var spruträdd, men genom att ta fler sprutor och blodprov i vuxen ålder, och berätta om min oro, så har det blivit lättare. Den rätta lösningen hade aldrig varit att vägra nålar, i förhoppning om att mina symptom skulle förklaras bättre på annat sätt. Läkare gör sitt jobb, och jag är tacksam för det. De är människor, och har nog inte särskilt kul åt att peta i folks underliv eftersom de är vana.

Så, igen, vad är det som är så farligt med just den här typen av undersökningar som du pratar om? Har du en fobi?

• Maggis

//Maggis
  • Maggis
    Tutity;

Ursäkta inlägget ovan (#243). Vet inte vad som hände; datorn fick fnatt.

Hur som helst. Jag resonerar också som du. Är inte särskilt paranoid eller misstänksam av mig och utgår ifrån att de läkare jag möter kan sin sak och är professionella yrkesmänniskor (för de flesta är ju faktiskt det också) tills motsatsen bevisats.

Jag blev riktigt dåligt behandlad i samband med att jag fick min Crohn men det var en läkare och hon definierar inte sjukvården i stort. Så jag släppte och gick vidare; att sitta och frossa i det hade knappast hjälpt något eller någon.

//Maggis
  • anne h
    Här och nu skrev 2010-07-19 16:18:20 följande:
    Om en läkare vill undersöka dig i rumpan/slidan och du känner att du inte vill; säger du nej då? Ifrågasäter du?Skulle du anmäla om det gjordes utan lov, så länge det inte handlar om ditt liv? Jag svarar ja på frågorna. Kräver respekt för min kropp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-19 19:42
    Obs! Gäller inte om du uppenbart har ont i underlivet eller baken. Alltså inga planerade gyn-besök.
    Kan inte se att det skulle finnas anledning till en sådan undersökning om jag inte har besvär från området ifråga så ja, jag säger nej
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Samsmamma
    anne h skrev 2010-07-22 08:44:11 följande:
    Kan inte se att det skulle finnas anledning till en sådan undersökning om jag inte har besvär från området ifråga så ja, jag säger nej
    Men det kan ju hänga ihop ändå!!

Jag tar än en gång min mamma som exempel. Hon hade ont i magen, kunde inte äta vad som helst, kände sig hängig och en massa andra saker. Ingenting pekade mot att hon skulle ha en tumör i analen. Det var inte förrän det egentligen var för sent att behandla utan operation som hon faktiskt fick ont där. Hade man gjort en enkel rektalundersökning, alltså upp med ett finger och känt, ett eller två år tidigare, så hade hon som sagt sluppit nästan dö av cancerbehandlingen. Och också sluppit ha påse på magen för resten av sitt liv, och sluppit genomgå en komplicerad och lång operation som hon idag, snart 2 år senare, inte återhämtat sig ens till 50% ifrån.

Tänk var en enkel undersökning som en läkare SKA erbjuda kunde ha gjort?
Svar på tråden Säger du nej till obehagliga undersökningar?