Nikolina skrev 2010-08-24 23:57:16 följande:
Barnaga ÄR misshandel!!!!!
Jag blev slagen som barn, både med hand, käppar och mattpiskare och jag skulle ALDRIG ens daska till min pojke.
Självklart daskar människor till sina barn med vilje, det är ju inte precis så att handen av sig själv med egen vilja far ut och slår!? Det spelar ingen roll om man är trött, frustrerad eller något annat, man gör ett val, att slå eller inte slå.
Jag skulle heller aldrig slå till mitt barn på fingrarna om han hade något farligt i händerna. VARFÖR skulle jag det? Jag skulle ta ifrån honom den och säga att den var farlig och lägga undan den så han inte kom åt farliga saker igen.
Man kan markera för barn när det är något de inte får göra utan att vara våldsam. Jag anser att människor som daskar eller slår sina barn försöker ta olagliga genvägar. Det finns råd och hjälp att få. Jag har sökt hjälp i förebyggande syfte och det var jättebra.
Fast.. nja. Också vuxna människor kan få impulser och då går det fort. Att säga att man hinner välja är lite tokigt tycker jag. Även en i vanliga fall alldeles lugn person KAN få impulser att smälla till eller skrika högt i väldigt pressade lägen. Tänkt dig en förälder som nyss mist sin egen pappa (t.ex.), har en partner som hotas av uppsägning och själv precis haft årets tuffaste tid på jobbet och fått max fyra-fem timmars sömn under flera månader. En normal situation alla kan hamna i, men som ÄR riktigt tuff att bära och kan göra en betydligt mer än "normalt" stressad. Jag försvarar INTE att man slår, men i ett sådant läge förstår jag om man inte hinner "välja" om barnet gör något riktigt dumt som kanske dessutom triggar ens egna försvarsmekanismer - som att oväntat slå till en med ett leksakssvärd eller så. Sorg, oro och stress kan bryta ner de normala spärrar man har, det tror jag vi alla känt när vi varit med om mindre utsatta situationer än exemplet ovan (även om det inte gått så långt att vi faktiskt gett efter för impulserna).
Däremot har man ett val att söka hjälp om man får otrevliga impulser och märker att man har svårt att hantera dem. Men "hjälp" behöver inte vara terapi eller så, är man pressad på riktigt (och vet vad som är rätt och fel och absolut fixar att hantera impulser under normala förhållanden) kanske det räcker med avlastning i hemmet, eller att den andre föräldern tar över för kvällen och man själv ger sig ut på en tvåtimmarspromenad.