• LinaTed

Ni som fått prematur i vecka 25-26, hur stora vad era bebisar?

Ni som fått bebis i vecka 25-26, vad vägde era bebisar å hur långa var dom?
    Jag har läst på flera olika sidor om längd å vikt i vecka 25-26 å de står helt olika överallt. Vet inte vilket man ska tro på.

♥Emilia 090321 ♥ ♥ Bebis nr 2 påväg, BF 101026♥
  • Svar på tråden Ni som fått prematur i vecka 25-26, hur stora vad era bebisar?
  • Philippa

Att du ser olika längd kan bero på att en del mäter från huvud till fot medan en del mäter huvud till stjärt...

Min son föddes i vecka 29 och vägde 1130 gram och var 39 cm (huvud till fot)...

• Mammatillmini2008

Min son föddes vecka 24+4 och vägde 516 gram och var 29 cm från topp till tå... Anledningen att det skiljer så mycket kan ju också bero på varför dom föddes förtidigt, min son föddes förtidigt pga att jag fick havandeskapsförgiftningen och han fick inte tillräkligt med näring och var därför 20% tillväxthämnad så 500 gram i vecka 24 är egentligen inte det "vanliga" eller vad man ska säga.

• Written Fiction

precis som ovan säger så varierar det ju en hel del. Ofta då beroende omständigheterna kring deras för tidiga födsel.

Min son är född i vecka 27+3 men tillväxthämmad vilket betyder att han vägde 798gram och var ca 31 lång, dom mätte inte honom på flera dagar pga att dom inte ville sträcka ut honom när han var som sjukast.

att han var tillväxthämmad berodde troligtvis på att min moderkaka lagt av på något sätt och att navelsträngen inte var frisk.

jag hade inte producerat något fostervatten på en tid också så han låg torrt.

• LinaTed

Tack för era svar =) ja visst är de olika för alla men jag tyckte att de va så konstigt att de stog på ena sidan att bebisen vägde ca 600 gram i vecka 26 å på en annan sida står de 900 gram, de är ju ganska stor skillnad.

• Livsglädjen

Eira föddes i v25+2 och vägde då 422 gram. Hon var 49% tillväxthämmad enligt förlossningsjournalen (eller om det var hennes egen journal, minns inte vilken). Vi fick veta att hon skulle ha vägt 800-850 gram egentligen.

• ollie

hej

När vår första prematur föddes och var mycket sjuk så fick vi till svar att vikten inte är avgörande om barnet är sjukt. Barnen är individer och förutsättningarna i magen och vilka komplikationer de drabbas av styr hur de mår.

Oliver v29+1
    Theo v26+0
    Gabriel v24+0

mina älskade sjuka barn
  • Pre mamma

Min Ante vägde 725g och var 32cm i v 26+6. Men han var också tillväxt hämmad vilket är vanligt om man har preeklamsi och fått kortison några veckor tidigare. Precis som Ollie säger så är det veckor o dagar som är det viktigaste

• LinaTed

tack för era svar =) Där ser man vad olika det kan vara

• Isa83

Ber om ursäkt om jag "tar" tråden!
    Ollie: Tänkte jag skulle skicka ett privat meddelande till dig men du har ju skyddat så jag skriver här istället
    Ser att du har 3st prematurbarn...  får jag fråga varför är de för tidigt födda? Hur kände du inför fler barn efter "ettan" blev prematur.
    Anledningen till att jag frågar är för min son föddes i v30 och risken att det blir likadant igen eller ännu tidigare är väldigt stor. Vi tänker fram o tillbaka om vi ska "våga" oss på att försöka ge Liam ett syskon.
    hur kände/tänkte du/ni?

Du får gärna inboxa mig eller så om du vill

• hotten

27 cm och 358 gr var 68 % tillväxthämmad...

är snart 11 år ca 28 kg ;)

• MikaelaEriksson

de är nog ganska inviduellt, när vi gjorde tillväxt i vecka 23+0 vägde min son 962 gram, ganska mycket för den veckan tror jag.

• hotten

under de 5 månader vi var på neo så verkade de vara nästan uteslutande
    ca 600-700 gr på barn födda i v 23-24 pluss några dar
    födda i v 27-28 låg på ca 800-900 gr

• Nellies matte

Min dotter föddes i v.26+5, då vägde hon 1310gram

Nellie och Ella, ni är allt för mig!
  • hotten
    Nellies matte skrev 2010-08-26 12:55:31 följande:
    är du säker på att du var i v 26+5? (dvs är det ivf eller dyl?)
  • Written Fiction
    hotten skrev 2010-08-26 13:34:52 följande:
    är du säker på att du var i v 26+5? (dvs är det ivf eller dyl?)
    jag har stött på barn runt den vikten i den veckan, precis som det finns tillväxthämmade barn så finns det stora barn.

tänk även på att barn där mamman liden av  diabetes är större, även i dessa veckor...

Men medel måste finnas någonstans, där man antingen ligger plus eller minus på :)
  • gosnosens mamma
    Nellies matte skrev 2010-08-26 12:55:31 följande:
    Vår lille föddes också i vecka 26+5 och vägde 1116 och var 38 cm lång!
    Enligt ul någon vecka innan han föddes så sa man att han låg 10 % över på den beräknade vikten! Vi gjorde ca15 ul under graviditeten så vi vet att jag var exakt i den veckan som sagts ( även om min lille också vägde lite mer än man kanske vanligtvis gör i den veckan)!

Som någon annan skrev så har vikten ganska liten betydelse i sammanhanget.
  • hotten
    Written Fiction skrev 2010-08-26 19:42:52 följande:
    jag har stött på barn runt den vikten i den veckan, precis som det finns tillväxthämmade barn så finns det stora barn.

tänk även på att barn där mamman liden av  diabetes är större, även i dessa veckor...

Men medel måste finnas någonstans, där man antingen ligger plus eller minus på :)
    ja absolut!
    men sen finns det även de man inte vet, å de man kan kallt räkna med att är fel beräknade å dessa är ju uppåt i vikt å inte extremt nedåt...
  • Bliglin

Min son föddes v 27+3 och vägde 940 gram och var 32,5 cm lång. Jag fick intrycket på personalen att han var "normaltung" för sin ålder men lite kort.

• carqun

Min dotter föddes v25+1 och vägde 783 g och var 34 cm lång. Hon var "normal", dvs inte tillväxthämmad.

• Alexa80

Mina tvilling flickor som är födda i vecka 26+6 vägde 1045 gr samt 906 gr oh var båda 34 cm långa.

Svar på tråden Ni som fått prematur i vecka 25-26, hur stora vad era bebisar?