• TereseA

Hur börja potträna?

Nu är sonen över 2,5 år..så tänkte börja potträna på allvar.

Frågan är..hur börjar man?vad tänka på? började ni med potta först och sedan toasits? el började ni direkt med toasits?ska man sonen låta gå naken utan blöja och sedan påminna att kissa i bland el? hur länge höll ni på?

Akiim är mitt liv 071004
  • Svar på tråden Hur börja potträna?
  • Enensammamma

Ska själv börja och jag tror steg ett är att han vill själv. Visar han intresse? Då är han redo

Många barn är tydligen rädda att ramla i toaletten så jag tror kombination av extra sits på toaletten och potta precis i början är bra. Iaf har vi gjort så

Dottern får ha trosor på hemma om hon vill och jag frågar typ var 5:e minut om hon behöver kissa det kommer ofta på golvet tyvärr så det får man nog leva med. Har kommit i soffan 2 ggr också, mindre kul :/

Har även köpt tvättbara potträningsbyxor, kanske vore  nått? Vi kan ju följas åt kanske?

Min dotter är 28 månader

• LoveMyChild

Det kommer lite av sig själv det där. Jag hade pottan framme och sonen fick ha kalsonger utan blöja. Det är ju inte trevligt att bli blöt och till slut satte han sig på pottan. Han var väl runt 2½ år då vi började.
    Toaletten har han varit lite tveksam till. Rädd för att ramla ner. Har heller inte velat sitta på insatsen. Men detta har också kommit av sig själv och nu springer han på toa själv då han behöver. Han är 3½ år nu.
    Man ska iaf inte tvinga fram något. Vill de inte så vill de inte...
    Torr om natten är han också.

Attans så skönt att slippa blöjorna iaf. :)

• sataya

jag försöker fråga min dotter om vi ska ta bort blöjan men hon vägrar så jag måste nog vänta lite till men ibland är hon jätte intresserad av att sitta på toaletten eller pottan men det kommer aldrig något, har kommit en gång på pottan...
    har även köpt klistermärken som vi ska klistra på pottan varje gång hon gör något där så att det blir lite kul:)

• Maria222

Vi läste böcker om pottan, kiss och bajs.
    Sen tog vi bara bort blöjan och lät honom gå naken för att han skulle upptäcka hur det kändes när kisset kom. 
    Vi erbjöd pottan regelbundet.
    Vi har aldrig lagt någon som helst prestation i det hela, dvs, aldrig sagt "duktig" eller givit belöningar. Man är lika duktig om det kommer kiss som om det inte kommer kiss.

Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
  • Elli77

Vi pott-tränade aldrig på allvar utan introducerade pottan lite gradvis. Vi hade den i vardagsrummet (där vi är mest) och lilltjejen fick gå runt en hel del utan blöja (med eller utan trosor). Vi frågade lite då och då och påpekade att det ju var i pottan hon skulle kissa om hon behövde och sen stora applåder och hurra-rop när det gick bra. 

Vi höll nog på så, lite till och från ett par månader innan hon plötsligt, under en vecka, fick till det helt. Då var hon två och ett halvt.  

• TereseA

Tack för tipsen.Tänkte han skulle få gå naken el har boxershorts.Funderar om man skulle börja med toaletten direkt.Annars får man senare vänja va vid pottan,låter väl som bra ide?

Han säger självmant när han bajsat tex..men aldrig sagt att han är kissnödig när han går utan blöja.Han börjat leka rätt mycket med snoppen så ibland är den utanför blöjan..så rätt som det är kissar han rätt ut över kläderna :) så han förstår inte där att snoppen ska vara innanför blöjan.
    Tror han är redo för han sätter sig självmant ibland på pottan och säger man att han ska sätta sig där tar han alltid i för att bajsa el kissa.Några ggr har han bajsat oxå på pottan.Så han vet vad han ska göra osv..

Tänkte bara höra hur ni andra har börjat...om jag tänker rätt..samma sätt som andra nybörjare.

Potträningsbyxor var en bra ide.Det ska jag inskaffa.

Akiim är mitt liv 071004
  • Enensammamma

Jag tycker pottan är så smidig. Med toaletten blir det ett sånt springande men det är såklart praktiskt med toa på en gång

Vi har pottan i vardagsrummet men just nu vill dottern bara ha blöja så vi väntar lite igen tyvärr. Hade varit smidig att bli torr nu när hon är hemma med mig 6 veckor i sommar men men

• Maria222
    TereseA skrev 2010-07-21 22:37:51 följande:
    Tack för tipsen.Tänkte han skulle få gå naken el har boxershorts.Funderar om man skulle börja med toaletten direkt.Annars får man senare vänja va vid pottan,låter väl som bra ide?

Han säger självmant när han bajsat tex..men aldrig sagt att han är kissnödig när han går utan blöja.Han börjat leka rätt mycket med snoppen så ibland är den utanför blöjan..så rätt som det är kissar han rätt ut över kläderna :) så han förstår inte där att snoppen ska vara innanför blöjan.
    Tror han är redo för han sätter sig självmant ibland på pottan och säger man att han ska sätta sig där tar han alltid i för att bajsa el kissa.Några ggr har han bajsat oxå på pottan.Så han vet vad han ska göra osv..

Tänkte bara höra hur ni andra har börjat...om jag tänker rätt..samma sätt som andra nybörjare.

Potträningsbyxor var en bra ide.Det ska jag inskaffa.
    Vår son har bajsat på toaletten från start, med en sådandär insats.
    men kisset har han däremt pottan till, då kan han gå när han vill, toaletten är lite svår att komma rätt på själv för honom.
    Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
Svar på tråden Hur börja potträna?