• Maja1980

Navelsträngen runt halsen?

Är snart i v 31 och börjar känna mig nervös över alla komplikationer som kan uppstå under en förlossning.

Min fråga är..

Vad gör man/personlen om de har upptäckt att navelsträngen är runt babisens hals? Finns det något som de kan göra egentligen? Kan de se det på ultraljudet?

När jag har hört om olika förlossningar så har jag förstått att det här med navelsträngen runt halsen är en jätte vanligt sak som brukar upptäckas på plats. Jag är livrädd för att babisen inte skall få något syre och bestående problem, eller rent av dör pga det.

Vad kan man göra? Bara vänta och se???
    Snälla behöver lite vägledning... i min oro..

Tacksam för svar..

• Svar på tråden Navelsträngen runt halsen?
  • Little me
    Kazeer skrev 2010-07-21 11:50:25 följande:
    Samma här!

Men min aversion mot polokragar gick över, när jag var runt 30
    Om jag ska följa dig så har jag några år kvar då, tur att jag inte passar i polo ändå.

Dock tittar jag ALLTiD efter halsdukar ute, men köper aldrig för jag vet ju hur det slutar
  • Maja1980
    Kazeer skrev 2010-07-21 10:39:15 följande:
    Jag funderar också över om man kan se på UL om navelsträngen ligger runt halsen.

När det lite hastigt och lustigt blev dags för mitt andra barn att komma till världen, gjordes tre snabba vändningsförsök, eftersom han låg på tvären. UL användes för att kolla hur bebisen låg. När vändningsförsöken misslyckades, så skickades jag till OP för kejsarsnitt. När sonen plockades ut, konstaterades det att han hade navelsträngen fyra varv runt halsen.

Så här i efterhand, så har jag funderat på om läkaren som gjorde vändningsförsöken kunde se det på UL eller om det kom som en överraskning för läkaren som utförde kejsarsnittet.
    Hm... ja det undrar jag också nu...
    Tack för svar!
  • Maja1980
    bangkok skrev 2010-07-21 10:40:23 följande:
    För fem dagar sedan var jag med på min dotters förlossning, på hennes sista ultraljud såg man att navelsträngen låg runt halsen vilket naturligtvis oroade föräldrarna.
    Barnet föddes dock utan navelsträngen kring halsen - inga problem alls ( och naturligtvis världens sötaste barnbarn )
    Har själv fött 2 barn- den första hade navelsträngen 1,5 varv runt halsen men den " lirkade" barnmorskan över huvudet precis innan - mellean 2 krystvärkar - hon kom ut. Enda problemet var att jag verkligen INTE fick krysta innan barnmorskan var klar.
    Likadant var det med lillebror 3 år senare - dock bara ett varv.
    Vet inte om det var till någon hjälp men det är som du själv säger ganska vanligt - prata med din barnmorska!
    Lycka till!
    Tack för ditt svar!
  • Maja1980
    Little me skrev 2010-07-21 11:41:07 följande:
    När JAG föddes hade jag navelsträngen runt halsen.
    Mina enda komplikationer är att jag ogillar halsdukar och polokragar :)
    haha...
  • petit

min dotter hade navelsträngen runt halsen och ena foten, å när hon var ute å de försökte lirka ur huvudet genom öglan så spretade hon emot med benet så hon höll på att strypa sig själv. det såg verkligen lustigt ut, ingen fara alls. tror inte hon ville komma ut  :-P

• Lisa med barn

Jag var också orolig angående navelsträngen men när första dottern föddes var det i stort sett omöjligt att den hade satt sig runt halsen. Navelsträngen var nämligen så kort att hon knappt kunde ligga på min mage (innan de hade klippt den) då den blev helt utsträckt. Jag kommer ihåg att jag tyckte att det var skönt att risken inte fanns att den skulle viras runt halsen.

• smeten90

Då hade jag nog "otur" när de gällde navelsträngen. .
    Åkte in till förlossningen med värkar precis som vanligt och fick ryggebedövning och lustgas. .
    Hjärtljuden sjönk på bebisen och det blev himla fart inne på sköterskorna och jag rullades in på operation..
    De blev akut kejsarsnitt för navelsträngen var lindad 3 varv hårt runt halsen..
    Han var medtagen när han föddes men piggnade till och är nu 6 månader och ser inget som helst "fel" på honom idag,
    Men märktes ju redan i magen hur busig han var o är de än idag. . Bråttom fram i livet har han o lära sig nya saker :)

Lycka Till.

• Upptagen

Man märker på hjärtljuden om bebisen är påverkad och navelsträngen är i kläm. Så länge den inte har klämts åt så är det inte farligt med en navelsträng runt halsen, det är oftast bra flöde även om navelsträngen är lite snurrad.

Min dotter hade navelsträngen tre varv runt halsen, barnmorskan blev lite överraskad och bebisen var lite blå men inget värre än det.

Sonen hade också navelsträngen runt halsen, men bara ett varv och han skrek som en stucken gris direkt efter att han kommit ut. ;)

• pussgurkan86

det farliga är om bebisen har navelsträngen flera varv. när jag föddes hade jag navelsträngen 2 varv och när mamma skulle krysta så sa bm att hon inte fick pga. då skulle jag dö. dom tog en steril sax och klippte av den.

det är inte många bebisar som dör pga. detta.

• Maja1980

Tack för alla svar, gulligt av er att försöka vara uppmuntrande. Men gud... vad nervöst det kommer att bli!

• Rosa socka

Min son föddes med navelsträngen runt halsen, hur hårt vet jag inte men fosterljuden var tydligen väldigt dåliga och barnmorskan dolde väldigt bra att hon var orolig för jag märkte inte alls av det då utan det var några timmar efter att han var född som hon kom in på vårat rum och pratade lite om att det blev bråttom och att vi var tvugna att få ut honom fort annars hade hon dragit ut på det och jag hade sluppit att bli sydd. (Nog för att jag hellre spricker upp hela skiten än att mitt barn far illa)

Men ja, det är vanligt och om det är illa så vet personalen vad de ska göra så jag känner mig inte alls orolig inför nästa gång

Svar på tråden Navelsträngen runt halsen?