• JaneDoe10

Skyll dig själv för du har haft sex.

En helt påhittat historia, som visserligen har hänt flera kvinnor.

"Jag är gift med en underbar man, vi har två barn tillsammans och vi har oskyddat sex såsom man har om man lever ihop. Jag använder hormonspiral då vi inte vill ha fler barn. Jag funderar på att bli blodgivare så jag går till blodgivarcentralen för de obligatoriska testerna. Efter någon vecka ringer en läkare upp och vill träffa mig. Han informerar mig om att jag har HIV.

Jag vet att jag inte hade HIV senast jag var gravid då jag blev testad för detta. Jag konfronterar min man varpå han erkänner att han har varit frekvent otrogen utan att skydda sig."

HAHA; dumma kvinna! Skyll dig själv! Ville du inte ha HIV så skulle du ha använt kondom. Alla vet att det finns en risk för HIV när man har sex utan kondom och nu har du struntat i det och får skylla dig själv. Du kommer säkert bli glad sedan för du kommer att se livet på ett helt annat sätt i och med sjukdomen.
    Fråga ett
    Är det kvinnans fel? Har hon bara sig själv att skylla för att hon haft sex med mannen hon älskar och litar på?

En helt påhittad historia som visserligen har hänt flera män:
    "Jag är tillsammans med en underbar kvinna. Men ibland är jag lite tveksam till om hon är den jag vill leva resten av livet med. Men vi har det bra och vi har kommit överens om att vänta något år till med att skaffa barn. Vi har kommit överens om att ha utbildning och jobb först. Flickvännen äter p-piller. Plötslig säger hon sig vara gravid och att jag faktiskt skulle ha räknat med den risken när jag har haft sex med henne utan kondom. Hon har varit lite slarvig med pillrena på senaste. Jag vet att hon har en stark barnlängtan"
    Fråga två
    Är det mannens fel? Har han bara sig själv att skylla för att han haft sex med kvinnan han älskar och litar på?

Det konstiga är att svaret ofta är Nej på fråga 1 och Ja på fråga 2. Har inte både män och kvinnor lika mycket ansvar för sitt sexualliv isåfall. Är det plötsligt bara mannen. Ska man inte kunna lita på den man är tillsammans med i båda lägen? Är man inte ett offer i bägge lägen?

Snälla stanna nu, så vi får träffa dig i mars.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-22 09:51
    Eftersom folk inte begriper att tråden inte handlar om huruvida det är värst att få HIV eller barn så är det väl bäst att jag talar om det. Självfallet handlar det inte om det. Det handlar om vems ansvaret är för att något oönskat händer vid sex. Oavsett vad det må vara. Eller rättare sagt, jag jämför de faktum att folk tycker att karlar får skylla sig själva som litar på sin partner och inte använder kondom i en fast relation. Men kvinnor behöver inte skylla sig själva om de litar på sin karl och inte kräver att han ska använda kondom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-22 09:56
    I exempel 2 vet han inte att hon slarvat med p-piller.
  • Svar på tråden Skyll dig själv för du har haft sex.
  • stortå
    zanna80 skrev 2010-07-22 15:28:22 följande:
    Klart bägge är offer!
    Båda har blivit lurade och livet kommer aldrig bli detsamma.
    Bedrövligt att ljuga om sådana viktiga saker för den man ska älska.
    håller med fullständigt!
  • JaneDoe10
    idiblon yes skrev 2010-07-22 15:41:58 följande:
    Inte kvinnans fel i fall nr 1 och inte mannens fel i fall nr 2.

Folk som resonerar annorlunda är idioter.
    Dom allra flesta i tråden då mao.
    Snälla stanna nu, så vi får träffa dig i mars. <3
  • Plutteli

Tycker det är självklart att det är fel även i fall två. Men skillnaderna är ändå enorma då det som sker i fall ett faktiskt är olagligt medan det i fall två inte är olagligt om än inte önskvärt på nått sätt.
    Dock borde ALLA både män och kvinnor bli mer medvetna om att inget preventivmedel är säkert och om det är så enormt fruktansvärt hemsk tanke att få ett barn är tyvärr det enda man kan göra att inte ha vaginala samlag.

• susannemalmö

Fast jag fattar inte. Har kvinnan medvetet lurat mannen i alt. 2? Jag tycker trå+dstarten är lite luddig om jag ska vara ärlig.

Om kvinnan medvetet lurat annen är hon en fuck-up, behåller hon barnet och han väljer att skita i det är han en lika stor fuck-up. Synd om barnet som får två fuck-ups till föräldrar alltså.

• Plutteli
    Virriga Vera skrev 2010-07-22 14:19:46 följande:
    Här har du en sådan tråd

www.familjeliv.se/Forum-4-252/m53574488-1.htm...
    Dåligt exempel. För det fösta har TS i den tråden inte blivit gravid genom medvetet manipulerande, hon TROR att hon kanske är det och OM hon är det vill hon inte berätta för att slippa bråka kring det faktum att hon kommer vägra abort vad hennes sambo än tycker om det. För det andra skriver majoriteten i tråden saker som att hon är vidrig, att det är avskyvärt att inte berätta att man är gravid för sin partner osv.
  • EmmaOh

Men inget preventivmedel skyddar 100% mot graviditet så det är faktiskt så att har man sex med någon så får man räkna med en liten risk att det kan bli barn. Det är en risk som båda tar.

När en part är otrogen (oavsett kön) så är det den parten som tar hela beslutet att tillföra den risken.

Alltså, mannen i exemplet för in en helt ny risk som inte borde finnas med i riskbedömningen.  
    Kvinnan i exemplet höjer en risk som redan finns.

Man kan ju dessutom inte säkert veta om  det var pga slarv som barnet i det understa exemplet avlades iom att det som sagt finns en risk att det hade blivit till även om hon tagit sina piller på sekunden.
    Men jag tolkar första exemplet på att det är fastslaget att mannen blivit hivsmittad av en annan sexpartner.

Sen spelar det såklart in att det är två helt skilda konsekvenser i de båda fallen. De får ju knappt att jämföra.

• Shadilly
    Virriga Vera skrev 2010-07-22 14:19:46 följande:
    Här har du en sådan tråd

www.familjeliv.se/Forum-4-252/m53574488-1.htm...
    Den verkar ju - bortsett från att TS inte tydligt lurat sin partner - stödja mitt resonemang. TS får inte ett majoritetsstöd för att dölja sin graviditet.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Mamsis

Alltså, ett barn har man för evigt, likaså HIV, där kan jag medge att man kan jämföra. MEn ett barn kan du välja själv vilken relation du vill ha till det. Antingen ses ni aldrig och du 'bara' betalar i de antal år som är bestämda och efter det behöver du aldrig mer befatta dig med barnet, eller så tar du dit ansvar. HIV kan du inte välja bort att relatera till.

Får man ett barn riskerar inte den andra partnern att smitta nån annan, men med HIV kan man smitta någon, man måste alltså resten av sitt liv använda kondom, medan den som 'bara' fått ett barn fortsättningsvis kan välja kondom eller inte.

Man kan helt enkelt inte jämföra de två sakerna anser jag.

Inte för att nåndera är mer 'rätt' att göra men man kan ändå inte jämföra.

• Dorian Ertymexx

Nej och ja. Man ska väl kunna lita på att ens närmaste inte bedrar och ljuger för en?

Det gäller alltså i alla fall; både vad gäller smitta och kvinnor som bestämmer sig att de vill ha barn, men inte berättar att de skiter i skydd för den ovetande mannen.

Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Dorian Ertymexx skrev 2010-07-23 12:50:36 följande:
    Nej och ja. Man ska väl kunna lita på att ens närmaste inte bedrar och ljuger för en?

Det gäller alltså i alla fall; både vad gäller smitta och kvinnor som bestämmer sig att de vill ha barn, men inte berättar att de skiter i skydd för den ovetande mannen.
    My bad, jag ser att jag läste TS slarvigt. Nej och nej, ska det vara.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • IdaVasterflo

Om man skulle bli gravid trots användande av preventivmedel så finns fortfarande möjligheten att göra abort. Även om kvinnan "slarvat" medvetet eller av misstag så får man en chans att diskutera igenom följderna och ta ett gemensamt beslut.
    1. Båda parter kan komma överens om att det inte passar och sålunda göra abort.
    2. Båda parter kan komma överens om att barnet är varmt välkommet trots att det inte var planerat.
    3. En av parterna vill inte ha barn och man kompromissar genom att säga att man väntar högst 3 år till, men aborterar barnet nu.
    4. Kvinnan vill behålla barnet, mannen ger med sig under hot om skilsmässa (el. dylikt scenario)
    5. Kvinnan vill behålla barnet, lämnar sitt förhållande och tar hand om barnet själv.
    6. Det finns säkert fler lösningar på problemet. 

Har kvinnan lurat sin man, och varit helt medveten om vad hon höll på med så är det förstås helt fel. Man gör inte så mot sin partner. Och känner man att man verkligen vill ha barn och killen inte alls vill, så får man väl resonera. Mannen eller barn? Är barn viktigare än den man jag nu är tillsammans med? 

Men om man däremot får en obotlig, fruktansvärd sjukdom som HIV så är det helt annorlunda. Oavsett om det är mannen eller kvinnan som upptäcker detta, i nämnda scenario alltså kvinnan. Hennes man har alltså gått förbi hennes kärlek, trampat på hela deras äktenskap och varit otrogen. Han har alltså haft samlag med någon okänd Utan att skydda sig från något, att få barn med denna okända kvinna och sjukdomar. Sålunda har han skaffat både sig själv och sin tjej HIV och en stor risk för att deras framtida barn får det. Han har kraschat hela sitt, och kvinnans liv alldeles. 

Det finns inga likheter.

Det ligger på kvinnans skuld om hon har "lurat" sin man genom att medvetet bli gravid. Men beslutet ligger fortfarande lika mycket hos bägge parter.

Det är mannens skuld  om han förstör liv genom att vara otrogen och ge sig själv och sin fru HIV. Det finns ingen återvändo. 

Svar på tråden Skyll dig själv för du har haft sex.