• Här och nu

Ni som är emot skilsmässor

Vad anser ni att man ska göra om man inte älskar varandra längre? Om den ene slår den andre? Suger ut en ekonomiskt? Verbalt våld? Är otrogen?

• Svar på tråden Ni som är emot skilsmässor
  • Reglementet
    Här och nu skrev 2010-08-31 13:40:28 följande:
    Jag ger upp.
    Tja, gör det. Men det är ändå du som säger emot dig själv.
    *Kommersiellt budskap*
  • Spelar roll
    Här och nu skrev 2010-08-31 10:02:56 följande:
    Eftersom du inte vet orsakerna till att folk skiljer sig, går det inte heller att va emot skilsmässa som sak.
    Nu har jag gett dig min syn på saken och jag är emot skilsmässa som sak men är glad för att möjligheten finns. Sedan har alla individuella par sina individuella historier och ibland är skilsmässa det bästa alternativet.

Jag är dock emot skilsmässor.
  • Reglementet

Här och nu

Är du för skilsmässor?

*Kommersiellt budskap*
  • Trollet Ludenben

jag är inte emot skillsmässor. Jag är därmot emot impulsgiftemål. Folk gifter sig många ggr för snabbt och på fel grunder. Man lär inte känna en människa på ett år, det tar sin tid innan man växer ihop och känner varandra utan och innan. De äktenskap som innehåller våld, knappast blev den mannen våldsam över en natt.

Älskade ungar
  • tristania
    Trollet Ludenben skrev 2010-09-01 08:08:44 följande:
    jag är inte emot skillsmässor. Jag är därmot emot impulsgiftemål. Folk gifter sig många ggr för snabbt och på fel grunder. Man lär inte känna en människa på ett år, det tar sin tid innan man växer ihop och känner varandra utan och innan. De äktenskap som innehåller våld, knappast blev den mannen våldsam över en natt.
    Håller, som alltid, med Trollet Ludenben
  • Trollet Ludenben
    tristania skrev 2010-09-01 08:50:38 följande:
    Håller, som alltid, med Trollet Ludenben
    hahaha tackar för stödet
    Älskade ungar
  • enny signatur
    Spelar roll skrev 2010-08-26 22:38:31 följande:
    Varför gifta sig med den inställningen tänker jag. Och skaffa barn. Nej, helt annat tänk än mitt. Men det är spännande.

Jag tror man bara skummar på ytan med den livsstilen. Kommer till en nivå i sin egen utveckling och så blir det lite jobbigt och då byter man partner Så är man där igen och byter. Så kan man hålla på hela livet. Tillbaka till gå och samma varv igen med annan pjäs. Strykjärn eller skottkärra eller hatt. Men man har kanske skitkul. Men det är knappast partnern/pjäsen det är fel på när man byter.

Nej, inget för mig. Verkat tomt. Och man får aldrig bygga på Norrmalmstorg. Men passar uppenbarligen dig. Fast vad gör du här då? Det var sådana som mig som efterfrågades av ts

Varför fortsätta. För att man älskar varandra och är mer av en svanperson. Vill leva med samma människa hela livet. Jag tror att man utvecklas på det sättet. Växer ihop. Lär känna sig själv och varandra. Kämpar på i motgång och lever det glada livet i medgång. I lust och nöd. Jag gillar det.
    Varför skulle man byta partner så fort det blir motgångar med den synen? Att saker är jobbiga är inte samma sak som man per automatik vill ge upp, men vill man det så varför inte?
    Jag ser inte det heliga i giftermål eller hur man säger, jag förstår inte varför man ska kämpa mer för att hålla ihop det än annars. 
    Varför skulle det inte vara partnern det är fel på i de lägena? Jag ser att olika människor passar en olika tider i livet.

För övrigt tycker jag inte om att behöva byta partner för att träffa andra ens.

Vad jag gör här, tja mig veterligt var det ett disskussionsforum vi var på, senast jag kollade iaf
  • Trollet Ludenben
    tristania skrev 2010-09-01 09:20:01 följande:
    Du har alltid mitt stöd
    Kyss
    Älskade ungar
  • Plutteli

Alltså, jag är ju för att folk ska ha sitt fria val att skilja sig bäst de vill oavsett orsak och utan idiotiska förpliktelser utifrån som att man måste gå i terapi först.

MEN jag är emot skilsmässa som fenomen eftersom jag egentligen tycker att har man väl gift sig ska man ju göra allt för att hålla ihop och inte låta förhållandet gå i stöpet, i synnerhet om man har barn! Dock håller jag med Trollet Ludenben om att folk i dag rent generellt gifter sig av fel orsaker, verkar som att många gifter sig för att få stå i centrum, få presenter och ha en häftig dag och stor fest, inte för att de verkligen inser vad de lovar varandra osv.

• Spelar roll
    enny signatur skrev 2010-09-01 09:06:23 följande:
    Varför skulle man byta partner så fort det blir motgångar med den synen? Att saker är jobbiga är inte samma sak som man per automatik vill ge upp, men vill man det så varför inte?
    Jag ser inte det heliga i giftermål eller hur man säger, jag förstår inte varför man ska kämpa mer för att hålla ihop det än annars. 
    Varför skulle det inte vara partnern det är fel på i de lägena? Jag ser att olika människor passar en olika tider i livet.

För övrigt tycker jag inte om att behöva byta partner för att träffa andra ens.

Vad jag gör här, tja mig veterligt var det ett disskussionsforum vi var på, senast jag kollade iaf
    Nej, så kan man också se på saken. Det är väl så många ser på saken idag. För mig betyder ett giftermål ett åtagande. Ett åtagande står man fast vid. Så ser jag på saken.

Inte till vilket pris som helst. Våld, övergrepp, missbruk eller kriminalitet ska man dumpa direkt. Annars ser jag helst att människor jobbar på sina relationer.

Jodå, jag skojade. Klart man ska diskutera. Men du verkar ha en rätt ¨up to date¨ inställning. Slit-och-släng. Byt soffa när man tröttnat. För mig är det tomma ord. Låter fegt. Att se att olika människor passar en olika perioder i livet är för mig någon form av marsspråk. Men intressant.

VÄnner bytes och kommer til nya. Så också samtalspartners. Familj och livspartner hålls kvar. Äkta hälft väljs med omsorg. Håller med den som skrev att man inte bör gifta sig för lättvindligt.

Tänker du att blodsband är det enda som består? Eller är en ¨bonus¨förälder bra vissa perioder av livet och en annan ¨bonus¨förälder bra under andra? Och så byter man lite när det passar.

För mig är det det som är utmaningen - att leva med en och samma människa genom olika faser och perioder i livet.

Förhoppningsvis gifter sig inte så många med varandra där den ene har din inställning och den andre har min.Glad
  • Spelar roll
    Plutteli skrev 2010-09-01 09:23:43 följande:
    Alltså, jag är ju för att folk ska ha sitt fria val att skilja sig bäst de vill oavsett orsak och utan idiotiska förpliktelser utifrån som att man måste gå i terapi först.

MEN jag är emot skilsmässa som fenomen eftersom jag egentligen tycker att har man väl gift sig ska man ju göra allt för att hålla ihop och inte låta förhållandet gå i stöpet, i synnerhet om man har barn! Dock håller jag med Trollet Ludenben om att folk i dag rent generellt gifter sig av fel orsaker, verkar som att många gifter sig för att få stå i centrum, få presenter och ha en häftig dag och stor fest, inte för att de verkligen inser vad de lovar varandra osv.
    Tycker som du.
Svar på tråden Ni som är emot skilsmässor