• B80
    Äldre 21 Jul 22:24
    23531 visningar
    7 svar
    7
    23531

    Balanserad translokation

    Efter två missfall och en avbruten graviditet i vecka 20, då det visade sig på rutinultraljudet att lillflickan hade Trisomi 13, har jag nu fått reda på att jag är bärare av en balanserad translokation (kromosom 13 och 14). Är nu gravid på nytt.

    Fler i samma situation?

  • Svar på tråden Balanserad translokation
  • MEJ
    Äldre 22 Jul 13:29
    #1

    Hej!
    Jag är oxå bärare av en balanserad translokation på kromosom 13 och 14.
    Har fött ett barn med Trisomi 13 som levde i nästan 3 år.
    När jag sedan blev gravid på nytt så gjordes moderkakeprov i v 11 tror jag det var.

    Vilken vecka har du kommit till nu?

    Hoppas att du får stöd från mödravård/kvinnoklinik. Viktigt att man får prata mycket om sin oro.

    Lycka till!

    Skicka gärna ett privat medellande om du vill veta mera.

    Mvh Camilla


    Mamma till ängeln Tindra & Klara här på jorden
  • B80
    Äldre 23 Jul 21:09
    #2

    Hej MEJ!

    Beklagar att din dotter inte längre finns på denna jord.

    Jag är bara i v 5+2 än så länge så det är ju en lååång väg kvar. Men kanske det går vägen denna gång. Om inte så borde det ju göra det nån gång bara vi fortsätter försöka. Det glädjer mig att se att ni har fått en dotter till!

    Kram!

  • Äldre 11 Aug 20:36
    #3

    Hej,

    Jag har precis som ni en balanserad tranlokation mellan kromosom 13 och 14. Det upptäcktes vid den missfallsutredning som gjordes när jag fått 3 missfall. Efter det fick vi behandling med PGD (preimplantorisk genetisk diagnostik) där man vid IVF analyserar embryots kromosomuppsättning innan det förs tillbaka till kvinnan. Efter 5 behandlingar föddes våran Egon. När han var 10 månader blev jag gravid igen och då visade ett moderkaksprov att det var en fisk lillebror. Håller tummarna stenhårt för att det är er tur nu.

    Kram


    Egon 0802 och Tage 0909
  • PVeraB
    Äldre 11 Aug 21:20
    #4
    zanila skrev 2010-08-11 20:36:33 följande:
    Hej,

    Jag har precis som ni en balanserad tranlokation mellan kromosom 13 och 14. Det upptäcktes vid den missfallsutredning som gjordes när jag fått 3 missfall. Efter det fick vi behandling med PGD (preimplantorisk genetisk diagnostik) där man vid IVF analyserar embryots kromosomuppsättning innan det förs tillbaka till kvinnan. Efter 5 behandlingar föddes våran Egon. När han var 10 månader blev jag gravid igen och då visade ett moderkaksprov att det var en fisk lillebror. Håller tummarna stenhårt för att det är er tur nu.

    Kram
    Lägger mig i lite OT - hoppas det inte stör allt för mkt

    Moderkaksprov, gör det ont? Hur går det till, vad händer?
    Vi kommer göra det om/när vi får syskon till våra två
  • Äldre 20 Dec 05:49
    #5

    Hej,


    Jag försöker starta om den här tråden eftersom jag ser att det var länge sen någon skrev något sist.


    Jag har precis fått reda på (efter 3 missfall) att jag har en balanserad translokation (12:21).

    Är det någon annan som kan dela med sig av sina erfarenheter av att försöka bli gravid med balanserad translokation? Har ni fått genetisk rådgivning och i så fall var? Gav de er specifik information om er risknivå beroende på vilka kromosomer det rör sig om? Hur valde ni att fortsätta - försöka igen, eller PGD?

    Tack på förhand!

  • Äldre 5 Apr 23:40
    #6

    Hej!

    Jag har precis fått svar på min missfallsutredning. Efter 3 tidiga missfall samt ett misslyckat ivf.
    Det visade på att jag har ökad risk för blodproppar samt att jag har en balanserad translokation på 4:5. Vi ska bli kallade till Östra sjukhuset i Göteborg för samtal, förhoppningsvis innan sommaren. Sahlgrenska ska också se om de kan tina våra två frysta embryon för att se om de är sjuka...
    Men vad jag har läst mig till verkar det som att det i alla fall finns chans till friska barn, trots detta...Vi får vänta och se vad de säger...


    Barnlängtan i Göteborg
  • Wed 8 Sep 2021 20:35
    #7
    BaMystery skrev 2014-04-05 23:40:44 följande:

    Hej!

    Jag har precis fått svar på min missfallsutredning. Efter 3 tidiga missfall samt ett misslyckat ivf.

    Det visade på att jag har ökad risk för blodproppar samt att jag har en balanserad translokation på 4:5. Vi ska bli kallade till Östra sjukhuset i Göteborg för samtal, förhoppningsvis innan sommaren. Sahlgrenska ska också se om de kan tina våra två frysta embryon för att se om de är sjuka...

    Men vad jag har läst mig till verkar det som att det i alla fall finns chans till friska barn, trots detta...Vi får vänta och se vad de säger...


    Hur gick det sen för dig
Svar på tråden Balanserad translokation