M2003 skrev 2010-07-25 14:21:19 följande:
Du verkar inte heller förstå det jag skriver. Jag skall förtydliga mig.
När man börja fundera på adoption ofta på grund av oförklarlig barnlöshet efter kanske flera IVF:er och man börja inse att man inte kommer att få ett biologiskt barn, eller man inte våga vänta längre med risk att bli utan barn, är ofta inte det första paret tänker på som under flera år drömt om ett biologiskt litet frisk barn/baby att ta hand om, en 5 åring med ADHD problematik, hjärtfel LKG eller CP-skada!
I tankarna har man fortfarande ett så litet barn som möjligt, riktigt i början kanske tillochmed ett barn som är lika de själva exempelvis från Ryssland, Estland och Polen. När de då börjar skriva här på sidan för att försöka få grepp om adoption som en utväg, måste man ju förstå varifrån de börjar, från vilken utgångspunkt de har. Men genast i denna och i andra trådar , så svarar man "glöm det där med små barn, tänk 4-5 åring så går det fortare. Tänk ut vilken sjukdom du kan tänka dig att ha på ditt barn!, glöm att välja land, det är landet som väljer dig...!"
"Jaha", tänker de som funderade på att adoptera ".....och så säger folk att det inte är så annorluda att ha adopterade kontra biologiska barn!".
För att inte helt skrämma bort dem då skriver någon annan. Ja, men tänk SN-barn är så bra för då vet man vilket fel ens barn har, adopterar man NSN barn så kan de ha vilka fel som helst ADHD eller HIV!
Så klart nu när utbudet på barn är som det är och ingen längre får önska små friska bäbisar att adoptera - för just nu är det inte politiskt korrekt, vilket det var för ca 10 år sedan. Min fascination ligger i hur vi ändrar oss på grund av det utbud till barn som finns! och vi blir upprörda om någon skriver "jag önskar en liten söt frisk baby", vilket skulle vara det naturliga när man är gravid.
Man måste ändå förstå att det finns de som är i början av sin adoptionsprocess som tänker så och vem vet om 10 år kanske pendeln har slagit tillbaka igen och något annat land vill adoptera bort sina ensamma barn internationellt och helt plötsligt sticker upp som ett snabbt adoptionsland, där barnen är små, friska och väl omhändertagna. Kommer då folk att i första hand ta SN barn då därifrån? Nej, det tror inte jag. Kan man välja så väljer man ett friskt barn. Det blir väl som det var tidigare. Man tar de friskaste barnen, för även om det finns en och annan familj som ser det som en uppgift att ta de svåraste sjuka barnen som en gudomlig uppgift, så är de inte så många om man inte måste, som nu!
Jag förstår hur du menar, men är inte säker på att du har rätt. Numera tycks de flesta som är "nya i adoptionsvärlden" ändå vara ganska pålästa. Man har varit inne på adoptionsorganisationernas hemsidor, kanske gått på ett informationssamtal på familjerätten eller till och med påbörjat adoptionskursen. De flesta vet om att man inte får välja barn och nästan alla tycker att det är bra. Många känner också till att majoriteten av barnen som kommer är över ett år (men man är kanske ännu inte beredd att tänka i termer av en fyraåring). När det gäller ursprung och hudfärg så är det rätt ovanligt att allra först vilja adoptera från Europa. Snarare har väl de flesta skapat sig en bild av adopterade barn utifrån vilka adopterade kompisar man själv har. Alltså tänker man på Korea, Indien eller något land i Sydamerika.
Vi har ju en dotter från Ukraina och har därigenom lärt känna många andra Europa-familjer. De allra flesta har först sett ett barn med något helt annat ursprung framför sig. När man ställde om från "biologisk" till "adopterad" så ställde man automatiskt också om till mörkare hudfärg, annan hårkvalitet och ofta annan form på ögonen. Så har man på något sätt kommit fram till att det blir ett land i Östeuropa och då återigen ställt om sin inre bild av det barn man ska få. Jag påstår inte att det är så för alla, men det var det för oss och för många i exempelvis vår landsförening.
Dessutom tror jag inte att det är fel att redan på ett tidigt stadium berätta för folk som funderar på adoption att man inte kan utgå ifrån att få "en liten söt och frisk baby". De kommer ju med rätt stor säkerhet inte att få det. De kommer troligen att få ett fantastiskt barn som de kommer att älska av hela sitt hjärta, men det blir kanske en treåring eller ett barn med astma. Om man redan från början ställer in sig på det så blir nog hela processen lättare. Om någon blir bortskrämd från att adoptera för att han/hon inte får behålla villfarelsen om att det handlar om att välja ut en söt och kärnfrisk baby så undrar jag hur gärna han/hon egentligen ville adoptera.
Slutligen vill jag ge dig rätt i att drömmen om det adopterade barnet tycks ändras rätt rejält beroende på vilka barn som finns tillgängliga för adoption. När vi skickade vår ansökan för sju år sedan tyckte många att vi var lite konstiga som bett att få medgivande "ej fyllt två år". Varför inte försöka få en baby? Ville vi verkligen ha ett så stort barn? Numera, när vi berättar att vår dotter var 15 månader vid hemkomst så är reaktionen snarare "Åh, så liten!".