• ungkvinna81

Nyfiken på adoption från Lettland, Poland eller Ryssland!

Hej!

Är det någon här som har lyckats med att adoptera barn från Lettland, Poland eller Ryssland? Eller andra europiska länder? Jag uppskattar om ni skriver några radar och tipsar mig.

-Hur började ni med processen?

-Fick ni åka dit och träffa barnen först eller skrev ni era önskemål på papper först sen fick ni träffa barnen?

-Kännde ni direkt kontakt med barnet? Och om inte fick ni avstå och söka vidare?

• Svar på tråden Nyfiken på adoption från Lettland, Poland eller Ryssland!
  • Hjärtat längtar

visst har länderna många krav men råkar man stämma in på de kraven behöver ju inte väntetiden bli så jättelång. 
    Min dröm är att få adoptera från sydafrika, där jag tror vi uppfyller kraven utefter vad jag kan läsa.
    Då är kötiden i nuläget knappt två år i sverige och sen i landet 6-18 månader.
    Det skulle ju vara en maxtid på ca 3,5 år. Det är ju inte särskilt långt för att få ett NSN-barn och ett litet barn (0-12 mån).

• VNmamma
    M2003 skrev 2010-07-25 13:06:18 följande:
    Det var faktiskt inte så hemskt länge sedan man fick önska kön och ålder på barnen som man skulle adoptera, precis som de fortsätter att göra de som adopterar från USA.
    Vi skrev i vår första ansökan ca 9-10 år sedan att vi önskade en liten flicka och det var helt comme il faut avseende adoptionsorganisationen, ett par år senare var det helt oacceptabelt, vilket så klart är rätt!
    Desstom åldersinttervallet 0-12 månader var flitigt använt under en tid. Nu är det knappast möjligt längre att välja! Det var inte heller så länge sedan! Länderna hade sina gränser men var man inte för överviktig, för sjuk eller för gammal (50 år) år var det inte så svårt att få adoptera det "alla"  då önskade ett spätt, friskt flickebarn - precis som drömmen är för många amerikaner fortfarande!

Men jag vill poängtera att jag inte tycker att det är rätt längre heller! Alla barn behöver ju föräldrar, men det är intressant att se hur vindarna har vänt och hur uppfattningar har ändrats!
    Att ha önskningar, obs önskningar om ålder, barnets kön och att det är friskt tycker jag inte är samma sak som att "plocka upp ett önskebarn". Det jag tycker ts ger uttryck för är en önskan att få välja bland ett antal barn, kanske även träffa dem och så känna efter var kemin stämmer in. Det är åtminstone så hon beskriver saken. Det tycker jag är naivt och något helt annat än att hoppas på ett friskt barn.
    Men visst, ts tycks vara ny i adoptionsvärlden och bör bemötas därefter.
  • M2003
    VNmamma skrev 2010-07-25 14:46:49 följande:
    Att ha önskningar, obs önskningar om ålder, barnets kön och att det är friskt tycker jag inte är samma sak som att "plocka upp ett önskebarn". Det jag tycker ts ger uttryck för är en önskan att få välja bland ett antal barn, kanske även träffa dem och så känna efter var kemin stämmer in. Det är åtminstone så hon beskriver saken. Det tycker jag är naivt och något helt annat än att hoppas på ett friskt barn.
    Men visst, ts tycks vara ny i adoptionsvärlden och bör bemötas därefter.
    Just det!
  • VNmamma
    M2003 skrev 2010-07-25 14:50:47 följande:
    Just det!
    Jag tycker hon i stort sett har blivit bra bemött. Informativt tillrättavisad om att man inte kan välja barn på det sättet hon önskar. Informativt upplyst om att själva adoptionen föregås av en oftast lång process av utredning, val av organisation och val av land.
  • emilia77

Hej! Vi har adopterat en underbar liten på 17 månader från Polen. Vi åkte på 2 resor,en första resa på ca 4 dagar för att träffa barnet och välja om vi ville fortsätta processen och sedan en på ca 7 veckor för att genomgå den rättsliga processen.

Jag kan varmt rekommendera Polen!
    Det första du ska göra är att kontakta familjerätten i din kommun för en s.k. hemutredning samt att bli sökande-medlem hos Bfa.Det är en kö på ca 18 månader i Sverige innan man kan skicka sin ansökan.

Om du vill läsa mera angående adoption gå in på www.mia.eu  och Bfa´s hemsida, www.bfa-a.se

Vill även kommentera ett inlägg där det står att alla barn från Polen är SN-barn-det stämmer inte.Vår liten är helt frisk.

Lycka till!

• chatnoir
    M2003 skrev 2010-07-25 11:41:20 följande:
    Det är många budskap till blivande adoptanter dels
    1. "Det är ingen skillnad att ha ett adopterat barn som ett biobarn - det spelar ingen roll!"  (det skriver jag under på
    2. Men vid adoption: Du får inte önska dig ett NSN-barn (för då är man inte politisk korrekt)
    Vid graviditet: Du önskar dig inte ett sjukt barn, för den blivande mamman som önskar sig ett barn med något syndrom eller avsaknad av en njure eller ett öra är ju knappast riktigt frisk!
    + mycket mer.
    Det är inte lätt att var ny i adoptionsvärlen.

Däremot kan man under resans gång, när man mognat i tanken och inser att många nu om inte en majoritet  är SN barn som kommer, kanske man för att skynda på att få ett barn tänka sig ett mindre SN eller ett större om man tror sig klara av det.

Det är rätt att många barn från östeuropa kommer som SN barn och tänker man adoptera från dessa länder får man säkert acceptera ett SN.
    Jag tror inte att det handlar om politisk korrekthet när man talar om att vara öppen för SN-barn. Självklart är det inte heller anledningen till att man själv väljer att adoptera barn med SN. Jag tror att anledningen till att vi SN-föräldrar talar oss varma för att vara öppen för barn med SN är att vi ju vet av egen erfarenhet vilka underbara barn man får den vägen. Vi har en fantastiskt intelligent, rolig och ovanligt söt liten kille som är född med LKG. När vi skulle välja vilka SN vi var öppna för tvekade jag just inför LKG och jag är så tacksam för att vi beslutade oss för att ta med det på vår lista. Så när jag läser om att "välja bort" barn med SN, reagerar jag med mina mammakänslor som sparkar bakut vid tanken på att någon enda skulle kunna välja bort ett så fantastiskt barn som vår son. Men inte heller vi var öppna för alla sorters SN och inte heller för äldre barn, så vi är inte bättre människor för det, inte på något sätt. Jag känner mig bara tacksam för att vi vågade välja SN-listan.

Och visst ska det vara högt i tak här i forumet och man ska inte bli kritiserad så fort man ställer frågor som kanske framstår som något naiva för andra som har varit med ett tag i adoptionsvärlden. Men när man talar om att skriva listor med önskemål och undrar om man får avstå från barnet och söka vidare om det inte "klickar", är det kanske inte så konstigt om man möter visst motstånd?
  • Manchester
    M2003 skrev 2010-07-25 14:21:19 följande:
    Du verkar inte heller förstå det jag skriver. Jag skall förtydliga mig.
    När man börja fundera på adoption ofta på grund av oförklarlig barnlöshet efter kanske flera IVF:er och man börja inse att man inte kommer att få ett biologiskt barn, eller man inte våga vänta längre med risk att bli utan barn, är ofta inte det första paret tänker på som under flera år drömt om ett biologiskt litet frisk barn/baby att ta hand om, en 5 åring med ADHD problematik,  hjärtfel LKG eller CP-skada!
    I tankarna har man fortfarande ett så litet barn som möjligt, riktigt i början kanske tillochmed ett barn som är lika de själva exempelvis från Ryssland, Estland och Polen. När de då börjar skriva här på sidan för att försöka få grepp om adoption som en utväg, måste man ju förstå varifrån de börjar, från vilken utgångspunkt de har. Men genast i denna och i andra trådar , så svarar man "glöm det där med små barn, tänk 4-5 åring så går det fortare. Tänk ut vilken sjukdom du kan tänka dig att ha på ditt barn!, glöm att välja land, det är landet som väljer dig...!"
    "Jaha",  tänker de som funderade på att adoptera ".....och så säger folk att det inte är så annorluda att ha adopterade kontra biologiska barn!". 
     För att inte helt skrämma bort dem då skriver någon annan. Ja, men tänk SN-barn är så bra för då vet man vilket fel ens barn har, adopterar man NSN barn så kan de ha vilka fel som helst ADHD eller HIV!
    Så klart nu när utbudet på barn är som det är och ingen längre får önska små friska bäbisar att adoptera - för just nu är det inte politiskt korrekt, vilket det var för ca 10 år sedan. Min fascination ligger i hur vi ändrar oss på grund av det utbud till barn som finns! och vi blir upprörda om någon skriver "jag önskar en liten söt frisk baby", vilket skulle vara det naturliga när man är gravid.
    Man måste ändå förstå att det finns de som är i början av sin adoptionsprocess som tänker så och vem vet om 10 år kanske pendeln har slagit tillbaka igen och något annat land vill adoptera bort sina ensamma barn internationellt och helt plötsligt sticker upp som ett snabbt adoptionsland, där barnen är små, friska och väl omhändertagna. Kommer då folk att i första hand ta SN barn då därifrån?  Nej, det tror inte jag. Kan man välja så väljer man ett friskt barn. Det blir väl som det var tidigare. Man tar de friskaste barnen, för även om det finns en och annan familj som ser det som en uppgift att ta de svåraste sjuka barnen som en gudomlig uppgift, så är de inte så många om man inte måste, som nu!
    Jag förstår hur du menar, men är inte säker på att du har rätt. Numera tycks de flesta som är "nya i adoptionsvärlden" ändå vara ganska pålästa. Man har varit inne på adoptionsorganisationernas hemsidor, kanske gått på ett informationssamtal på familjerätten eller till och med påbörjat adoptionskursen. De flesta vet om att man inte får välja barn och nästan alla tycker att det är bra. Många känner också till att majoriteten av barnen som kommer är över ett år (men man är kanske ännu inte beredd att tänka i termer av en fyraåring). När det gäller ursprung och hudfärg så är det rätt ovanligt att allra först vilja adoptera från Europa. Snarare har väl de flesta skapat sig en bild av adopterade barn utifrån vilka adopterade kompisar man själv har. Alltså tänker man på Korea, Indien eller något land i Sydamerika.

Vi har ju en dotter från Ukraina och har därigenom lärt känna många andra Europa-familjer. De allra flesta har först sett ett barn med något helt annat ursprung framför sig. När man ställde om från "biologisk" till "adopterad" så ställde man automatiskt också om till mörkare hudfärg, annan hårkvalitet och ofta annan form på ögonen. Så har man på något sätt kommit fram till att det blir ett land i Östeuropa och då återigen ställt om sin inre bild av det barn man ska få. Jag påstår inte att det är så för alla, men det var det för oss och för många i exempelvis vår landsförening.

Dessutom tror jag inte att det är fel att redan på ett tidigt stadium berätta för folk som funderar på adoption att man inte kan utgå ifrån att få "en liten söt och frisk baby". De kommer ju med rätt stor säkerhet inte att få det. De kommer troligen att få ett fantastiskt barn som de kommer att älska av hela sitt hjärta, men det blir kanske en treåring eller ett barn med astma. Om man redan från början ställer in sig på det så blir nog hela processen lättare. Om någon blir bortskrämd från att adoptera för att han/hon inte får behålla villfarelsen om att det handlar om att välja ut en söt och kärnfrisk baby så undrar jag hur gärna han/hon egentligen ville adoptera.

Slutligen vill jag ge dig rätt i att drömmen om det adopterade barnet tycks ändras rätt rejält beroende på vilka barn som finns tillgängliga för adoption. När vi skickade vår ansökan för sju år sedan tyckte många att vi var lite konstiga som bett att få medgivande "ej fyllt två år". Varför inte försöka få en baby? Ville vi verkligen ha ett så stort barn? Numera, när vi berättar att vår dotter var 15 månader vid hemkomst så är reaktionen snarare "Åh, så liten!".
  • M2003
    Manchester skrev 2010-07-25 15:30:34 följande:
    Jag förstår hur du menar, men är inte säker på att du har rätt. Numera tycks de flesta som är "nya i adoptionsvärlden" ändå vara ganska pålästa. Man har varit inne på adoptionsorganisationernas hemsidor, kanske gått på ett informationssamtal på familjerätten eller till och med påbörjat adoptionskursen. De flesta vet om att man inte får välja barn och nästan alla tycker att det är bra. Många känner också till att majoriteten av barnen som kommer är över ett år (men man är kanske ännu inte beredd att tänka i termer av en fyraåring). När det gäller ursprung och hudfärg så är det rätt ovanligt att allra först vilja adoptera från Europa. Snarare har väl de flesta skapat sig en bild av adopterade barn utifrån vilka adopterade kompisar man själv har. Alltså tänker man på Korea, Indien eller något land i Sydamerika.

Vi har ju en dotter från Ukraina och har därigenom lärt känna många andra Europa-familjer. De allra flesta har först sett ett barn med något helt annat ursprung framför sig. När man ställde om från "biologisk" till "adopterad" så ställde man automatiskt också om till mörkare hudfärg, annan hårkvalitet och ofta annan form på ögonen. Så har man på något sätt kommit fram till att det blir ett land i Östeuropa och då återigen ställt om sin inre bild av det barn man ska få. Jag påstår inte att det är så för alla, men det var det för oss och för många i exempelvis vår landsförening.

Dessutom tror jag inte att det är fel att redan på ett tidigt stadium berätta för folk som funderar på adoption att man inte kan utgå ifrån att få "en liten söt och frisk baby". De kommer ju med rätt stor säkerhet inte att få det. De kommer troligen att få ett fantastiskt barn som de kommer att älska av hela sitt hjärta, men det blir kanske en treåring eller ett barn med astma. Om man redan från början ställer in sig på det så blir nog hela processen lättare. Om någon blir bortskrämd från att adoptera för att han/hon inte får behålla villfarelsen om att det handlar om att välja ut en söt och kärnfrisk baby så undrar jag hur gärna han/hon egentligen ville adoptera.

Slutligen vill jag ge dig rätt i att drömmen om det adopterade barnet tycks ändras rätt rejält beroende på vilka barn som finns tillgängliga för adoption. När vi skickade vår ansökan för sju år sedan tyckte många att vi var lite konstiga som bett att få medgivande "ej fyllt två år". Varför inte försöka få en baby? Ville vi verkligen ha ett så stort barn? Numera, när vi berättar att vår dotter var 15 månader vid hemkomst så är reaktionen snarare "Åh, så liten!".
    Nu börjar vi förstå varandra . Adoptionsprocessen tar så lång tid och just nu följer jag ett par som hållit på allt för länge i IVF-svängen. När de började tänka adoption, eller hon började, var han inte riktigt mogen. Ett biologiskt barn som var likt dem var ju första alternativet. "Vi gör ett par IVF:er till och sätter in de frysta äggen innan vi ger oss!" sa han "jag kan tänka mig adoptera, kanske ett barn från Europa sa hon, ett som är likt oss, en frisk baby, så liten som möjligt - inget svart barn - det kan jag inte tänka mig!" sa hon då.  Nu efter ytterligare ett år utan någon gravidit börjar han tala adoption mer. "Kanske man skulle gå en sån där föräldrar utbildning ialla fall!" säger han och hon säger" Jag skulle kunna tänka mig att adoptera, helst ett litet barn. Vilket land det blir får vi se, nu skulle jag kunna tänka mig ett svart barn också (hon har hela tiden varit rädd att det skall vara tuffare att växa upp som svart i Sverige!)", Båda önskar fortfarande ett litet barn att ta hand om och forma så tidigt som möjligt och för varje vecka ändrar sig förutsättningarna för det barn de ser som sitt presumtiva. Jag är säker på att det kommer att sluta med en 4-5 åring från Kenya (eftersom det verkar vara ett snabbare land och de kommer sannolikt att kunna genomföra en adoption inom rimlig tid) eller möjligen ett mindre barn från Taiwan om de hinner innan de är för gamla (det är ju väntan både i Sverige och på Taiwan). På min tid gick adoptionen mycket snabbare. Man skickade in papprena och fick BB efter 3 månader. Ingen kö i landet, ingen kö i Sverige. Barnen var små 0-12 månader. Inom 9 månader var allt klart och man var hemma. man hann ju inte tänka eller ens överväga ett SN-barn.  Allt gick i strid ström. Med våra barn har vi haft korta processer. Alla har kommit som små och relativt små 16 månader den som var äldst. Vi har fått barn inom ett år från att vi skickat våra papper och ingen av barnen har varit SN-barn och faktiskt varit friska även om den sista hade väldigt svårt att sova som baby, men det är ett annat kapitel, frisk som en nötkärna är hon. Min reflexion är att det är en stor skillnad mellan då och nu!
    Adoptionsprocessen startar i vårt huvud. Från att man verkligen sätter den i verket och från att det blir en handling tar också ofta en ganska lång tid. Mycket hinner hända på vägen, nya värderingar växer fram och en annan nyfikenhet.
  • VNmamma

När jag reagerar på tex ts frågor beror det på att hennes uppfattning trots allt är ganska spridd, åtminstone utanför adoptionsvärlden. Ni vet, alla frågor man kan få med nyfått barn, typ "fick ni själva välja henne?". Jag blir alltid illa berörd men försöker svara dem hövligt, så också ts.

En annan sak som stör mig att synen på att bli förälder har blivit så teknisk, ja rentav materialistisk. Orsaken tror jag ligger i explosionen av fertilitetsbehandlingar, särskilt de som sker privat. Man kan välja ägg utifrån donatorns utseende/personlighet, man kan välja surrogat och prövar sig fram i vilket land/vid vilken klinik är s-mammorna mest friska. Vilken IVF-klinik har bäst resultat. Osv. Att längta efter barn blir som vilken konsumentfråga som helst och det smittar förstås av sig också på adoptioner.

• Selma1966

Vi adopterade från Moskva i våras. Det går att adoptera från Ryssland nu. Man ställer sig i Europakön hos Adoptionscentrum. Det öppnades upp igen 2008 efter att de ändrat regler och lagar i Ryssland. Moskva har nog egentligen fortfarande stopp i Sverige pga bekymmer tidigare med att familjerna var tvungna att åka på vinst och förlust och varken visste ålder, utseende eller sjukdomar innan första resan. Det blev en chock när de träffade barnet som hade allvarliga sjukdomar eller liknande. Ofta kan många nog tänka sig ex hepatit, gomspalt, skelning eller vissa fysiska handikapp men det kam bli chockartat om man inte känner till det innan så man inte hinner mogna och läsa på innan (och inse att det antingen går att åtgärda eller "vi kan bygga om huset innan och förbereda". I Ryssland får nästan alla barn en diagnos... Mest för att de helt enkelt inte får adopteras internationellt annars. Diagnosen kan vara rejält överdriven, eller är något som naturligt växer bort efter en för tidig födsel. Men det ska man givetvis kolla upp. Vi fick en blankett innan där vi kunde fylla i önskemål om hårfärg, folkslag (finns många i ett stort land som Ryssland som vätter mot många länder i öst), ögonfärg, ev handikapp etc. Men adoptionsbyrån och vårt sunda förnuft sa oss bestämt att man INTE skulle begränsa sig för det togs inte väl upp i landet! Men jag har läst att amerikaner ofta "väljer och vrakar" men i gengäld har Sverige bättre rykte som land i adoptionskretsar!

Vi satt i en unik sits och hade stött på en bild av vår son genom en frivilligförening som jobbar med insamlingar och volontärarbete på sjukhus där ensamma barnhemsbarn låg för vård utan egna kläder eller leksaker på vuxenavdelningar. Volontärerna jobbade aktivt med att sprida ryktet om de barn de kom i kontakt med till alla sina kontakter över världen för att hitta föräldrar. När vi visade intresse fick vi reda på mer bakvägen än andra adoptivföräldrar får i Moskva. Så vi hann förbereda oss väl på vår sons diagnos (medfödd skada) och tals med läkare här hemma så vi kände att vi kunde ge honom den vård, de operationer han behöver etc. Vi gick då gm vår byrå så att de kollade upp och skötte allt så det gick gm rätt kanaler på ett korrekt sätt. Så när vi åkte dit första gången fick vi träffa honom en gång innan adoptionsmyndigheten ville ha ett svar. Hade vi tackat nej hade de kunnat erbjuda ett annat alternativ... Men jag tror det är vädigt ovanligt med svenska förädrar och hade kunnnat innebära ny väntan i Sverige. Vårt första möte med vår son var inte automatiskt kärlek eller kemi. Min man var mer överväldigad än jag. Men det var en tuff liten kille, med starka åsikter, inget tal trots att han var 2,5, ben som är felvinklade och låg efter i utvecklingen (vilket de flesta barn uppfödda på barnhem är innan de kommer hit och får den stimiulans de behöver). Men OJ vilken mysig kille. Nu har det gått 2 månader precis sedan vi hämtade hem honom och NU kam jag säga att jag älskar denna guldklimp och jag tar alla utmaningar han ger oss med glädje! Hade jag träffat honom ensam första gången hade jag blivit mer orolig men nu var vi två som kunde jämföra intryck och diskutera behov och utmaningar. Det stärkte mig att min man var så lugn och säker. Det, och det faktum att jag läst massor av böcker innan så jag kunde återkalla de kapitel till minnet som handlade just om utveckling och beteende. Barnet man möter har ju ingen aning om vilka vi presumtiva föräldrar är. De vet inte ens VAD en förälder är för något. Där kommer vi inklampande och kräver uppmärksamhet, gott humör och uppförande. Klart som kattsiken de inte vill bli kramade när de är ovana vid fysisk kontakt, livrädda för mannen när de bara träffat kvinnliga sköterskor; inte lekt med mjukisdjur (ohygieniskt enligt barnhemmen) så de ratar den du tog med, kanske ingen ögonkontakt etc. Tänk själv på hur era vänners barn kan ha nobbat er första gången ni sågs - och kanske inte beter sig som ett charmtroll. Den där kemin man önskar kommer kanske inte pä en gång. Till viss del kan jag tycka att Rysslanda regler om två resor kan vara bra om än långsamt och jobbigt mentalt. Men man hinner åka hem och tänka till, förbereda sig själv etc. Barnet förstår oftast ändå inte vilka ni var annat än att det var kul att leka några ggr under en vecka. Men det var jobbigt som förälder att åka hem och vänta på tid i domstolen.

• Spirit

Misseri - tack för din berättelse!
    Vi funderar på Ryssland och då ett SN-barn. Hur fick ni kontakt med den volontär-organisationen?

• Selma1966

Spirit:
    Kontakta gärna mig gm min brevlåda så kan jag svara på frågor. Vi kom i kontakt med en volontär gm en bekant som kände en av de som jobbar aktivt med insamlingar till Ryssland. Finns i Stockholm. Hon skickade ut små frågor till sina kontakter i Ryssland och fick direktlänkar till ett par barnhems sidor med lite fler bilder (som volontärerna hjälpt dem ta) inkl filmsnuttar vilket var väldigt hjälpsamt för oss att kunna bedöma vår sons artrogrypos. Så det var officiella sidor från barnhemmet på ryska för att locka ryska föräldrar men mer informativt än den officiella statliga sida som också finns. Vi hade tur och barnhemmet var då glada över att vi ville adoptera en liten pojke med så "allvarlig skada". Hrmffff... Men det var nog det som gjorde att myndigheterna accepterade vår byrås fråga vid sidan av ordinarie ordning eftersom han var bedömd som invalid

• Emeli
    Manchester skrev 2010-07-25 13:46:18 följande:
    Jag förstår inte riktigt hur du läser mina inlägg. Jag har aldrig påstått att det är lika stor risk att få ett barn med särskilda behov, oavsett om man väljer SN eller inte. Jag har heller aldrig påstått att SN-barn inte kan visa sig ha något ännu icke känt funktionshinder. Precis som med biologiska barn finns inga garantier för någonting. SN eller inte SN, egenfödda eller adopterade, alla barn kan visa sig ha något funktionshinder eller råka ut för ett sjukdom. Och precis som du har jag erfarenhet av att få barn på båda sätten.

Sedan detta att "man inte är politiskt korrekt" om man önskar ett friskt barn. Tror du verkligen att det handlar om det? Tror du, på fullt allvar, att man går in i sitt livs största åtagande, att adoptera ett barn, med politisk korrekthet som ledstjärna? Vi valde inte att tacka ja till vår dotter för att vi ville visa oss som fina människor, utan för att vi ville bli föräldrar och där fanns ett barn med diagnoser som inte kändes alltför skrämmande och som behövde en ny mamma och pappa. Jag lovar dig, att när vi satt där och sånär hade gett upp om att någonsin få barn så var det inte förnöjsamhet över att få agera politiskt korrekt som fick oss att säga ja till den lilla flicka som erbjöds oss. Vi var bara jublande lyckliga!

Slutligen så har det i alla tider kommit adopterade barn med SN. En del har varit kända vid adoptionen, de flesta har visat sig efterhand. Jag är lärare sedan 15 år och jobbar i ett område där det går minst en adopterad i varje klass. Mina elever är från 11 år och uppåt. Min allra första "kull" har hunnit fylla 28. Det är alltså inte barn som adopterats de senaste fem åren, efter att köerna började öka. Ändå skulle jag säga att uppemot 25% av mina adopterade elever har någon form av SN. I många fall rör det sig om sådant som ADHD eller dyslexi och det har förstås inte visat sig förrän barnet börjar skolan. Det är också flera som haft någon form av emotionella eller psykiatriska problem. Ett flertal har gått på BUP eller fått hjälp på annat sätt. Jag skriver inte detta för att avskräcka någon från att adoptera. Problemen är trots allt vanligen inte större än att både barnen och resten av familjen kan leva helt vanliga liv, om än med lite hjälp från exempelvis logoped eller psykolog. Jag ser ju också att det finns bra hjälp att få. Det går att göra något åt mycket av de svårigheter som barnen har. Dessutom bör man kanske tänka som mamman till en flicka från ett asiatiskt land (inte en av mina elever): "Tänk vilken tur ändå att vi fick adoptera X. Här finns ju speciallärare och massor av hjälp. Jag vågar inte tänka på hur hennes liv skulle ha sett ut om hon blivit kvar på barnhemmet i Y-land." Det rörde sig inte om någon slå-sig-för-bröstet-attityd, utan var ett utryck av tacksamhet över att hennes högt älskade barn fick möjlighet till en framtid.
    Det stämmer att det i vissa länder gick att framföra diverse önskemål (t.ex. kön, hudfärg, ålder) , men det är stor skillnad mellan att önska och välja. En önskan kunde bli uppfylld, eller inte.
  • Krickita

Det är inte nån bra ide att önska ett visst kön. Vad händer den dagen barnet växer upp, börjar läsa i ansökningshandlingarna och upptäcker att föräldrarna önskat sig en flicka istället! Allt blir så definitivt när det hamnar på stämplat, officiellt papper. Det går INTE att jämföra med att biologiska föräldrar då och då såger "det vore roligt med en flicka"

Om folk fick lov att önska så skulle en massa pojkar bli kvar på barhemmen onödigt länge, eftersom många skulle tacka nej, i väntan på att en flicka skulle dyka upp.

Svar på tråden Nyfiken på adoption från Lettland, Poland eller Ryssland!