Får man ha apor som husdjur?
Såg precis en annons där man ville sälja apor, men är det ens tillåtet att ha apor som husdjur?
Tänkte anmäla annonsen, men ville se här först om nån har koll på hur det egentligen ligger till
Såg precis en annons där man ville sälja apor, men är det ens tillåtet att ha apor som husdjur?
Tänkte anmäla annonsen, men ville se här först om nån har koll på hur det egentligen ligger till
Jag har inte garanterad koll, men jag kan inte tänka mig att man får ha apor som husdjur, nej.
Nopp det får man inte...
Varför inte egentligen? (Bra intresserad)
Finns det fler djur man inte får ha?
Det finns massor av djur du inte får ha.
Leopard, grizzly, varan, krokodil, elefant och som sagt primater.
Alltså djr en normal medelsvesson varken har kunskap, utrymme eller resurser för att ta hand om.
Ska inte svara stensäkert på att du inte kan starta en djurverksamhet och uppvisa med intyg till jordbruksverket att du klarar av att ta tillvara djurens olika behov. Tror att det är möjligt den vägen.
Men i regel får du inte ha vilda djur öht även om det så gäller korp.
Man får inte ha apor hemma, nej. Jag har sett en liknande annons för några månader sedan på Hästnet.se och ringde då till polisen 11414 som skulle kolla upp det. Fick då bekräftat att det är olagligt att ha sådana djur hemma.
Man måste ju t.o.m ha tillstånd om man vill ha orm hemma.
Samtliga arter apor (Primates) är förbjudna att hålla som sällskapsdjur. Däremot är det helt ok att hålla krokodil, varan och elefant (vilket någon i denna tråd påstår att det inte är).
Det finns heller inget generellt krav på tillstånd för att ha orm, utan detta är olika i olika kommuner och gäller i de fall kommunen har beslutat om att kräva tillstånd endast områden med detaljplan eller områdelsebestämmelse.
Observera också att detta är två helt olika lagstiftningar som gör sig gällande. Förbudet mot att hålla apor som sällskapsdjur rör djurskyddslagen och tillståndskravet för orm miljöbalken.
Kändisar tillexempel Justin Biber får ha apor som husdjur man vanliga människor får inte ha apor som husdjur!!!
Anmäl skiten.
Fast hans apa blev ju beslagtagen i Tyskland.
Sen hade han bara en apa för att han vill sticka ut.
nu är det såhär : träffade en thai tjej för ett gäng årsedan hon har en Apa sedan länge får man på något vis importera den den är väldigt tam och i princip som vilken 3åring som helst
/// vi saknar våran Apa
nu är det såhär : träffade en thai tjej för ett gäng årsedan hon har en Apa sedan länge får man på något vis importera den den är väldigt tam och i princip som vilken 3åring som helst
/// vi saknar våran Apa
När blev det olagligt?
För så länge man uppfyller Jordbruksverket krav på utrymme - precis som på zoo, med Inhängnat både ute och inne och ett visst antal kvm så bör det väl vara ok?
Men att ha dom hemma i villan är det ej. I England är det vanligt med mindre apor som sällskapsdjur. Tyvärr ofta i försmå burar :(
Min morbror hade en apa hemma ett tag, men det var för länge sedan.
www.expressen.se/nyheter/inte-utan-min-apa/
Inte helt problemfritt utomlands heller.
Å så tycker jag inte om när man sätter kläder på djur.
Kajman får man ha hemma och de är en krokodil så de är falskt