• anoma

Bonusbarn med Asbergers/ADHD..

Jag och min sambo har två barn var från  tidigare förhållanden inga gemensamma. Vi har bott ihop ca 5 år. Det viktigaste för mej har alltid varit mina barn att de ska vara trygga o harmoniska. Har försökt vara konsekvent i uppfostran o det har gett resultat jag har två jättefina väluppfostrade barn empatiska o många vänner har sagt att de vill uppfostra sina barn så att de blir lika fina som mina.Nu är det så att min sambo har ett barn med Asberger o en som ska utredas för ADHD. Han är inte konsekvent o väldigt otydlig med regler o sånt. Till det hör att han har haft väldigt svårt att acceptera att hans barn inte är friska. Jag märkte direkt att det var något som inte stämde men väntade några år innan jag försiktigt försökte ta upp det med honom men han blev bara förbannad menade att jag tyckte det var fel bara på hans barn. Har varit väldigt jobbigt, jag har ju inte menat att vara kritisk men velat att barnen ska få rätt hjälp. Till slut tog skolan tag i saken o snabbt konstaterades Aspbergers.. Min sambo vill knappt prata med mej om det visar inte utredningsrapporterna som kommer mm. Han verkar diskutera det hellre med andra tex hans ex. Jag känner mej väldigt utanför. Det värsta är att jag känner att mina barn får stå tillbaka så mycket pga hans sjuka barn. Hans barn är aldrig nöjda det ska klagas på allt. Det är aldrig bra hur mycket man än försöker. De tar så mycket energi det är bråk hela tiden om allt. barnet som ev har ADHD pratar hela tiden o är högljudd bråkar med mina barn slåss o säger emot allt de säger. Det uppstår hela tiden "trots" situationer det grinas o tjuras, får utbrott flera ggr dagligen. Om han inte får på sig skorna, om favorit frukosten är slut mm mm.. Asbergers barnet får raseriutbrott o blir våldsam har slagit hål i dörrar är allmänt otrevlig. Jag vill inte vara ensam med honom faktiskt.. Känner ofta dåligt samvete över mina barn att jag utsätter dom för jobbigheter.. Men vad gör man ska man lämna den man älskar för att han inte har friska barn det låter ju också hemskt? Finns det fler i min situation har ni några råd?

• Svar på tråden Bonusbarn med Asbergers/ADHD..
  • Oktober Längtan

tror tyvärr inte du kommer få så många svar om inte folk kan vara anonyma. Det är ju rätt känsligt.

• Emmli 84

Oj, oj, oj vad jag känner igen mig.

För min del började allt förra sommaren. Efter att ha bott ihop med min sambo och hans då 3 åriga son i 6 månader kände jag att allt ite stod rätt till. Jag vågade inte riktigt erkänna för min sambo vad jag såg och upplevde utan bar det inom mig och pratade lite med mina nära och kära.

Men så en dag tog jag mod till mig och sa till min sambo " Jag tror inte allt står riktigt rätt till.". Han reagerade precis som du beskrev. Han blev väl inte direkt arg men ändå tjurig och tyckte att jag kritiserade både honom och barnet.

Men verkligheten har kommit i kapp. Dagis tycker inte heller att allt verkar stå rätt till. Just nu utreds min bonusson hos Bup och vad det leder till får vi se.

Jag håller med dig om att det verkar sjukt att lämna den man älskar pga att hans barn har funktionshinder men jag överväger själv. Det är så mycket bråk, tjafs, tårar, utredningar m.m. m.m. hela tiden att ett "normalt" familjeliv känns långt borta.

Blir intressant att se om du får fler svar här. Annars kan du ju flytta tråden till känsliga rummet så att avsändaren kan vara anonym.

• Zaria

Har fanns det utbildningsdagar för de med barn som har diagnos, även anhöriga var välkommna, är NP teamet som har dem. Jag & sonens bonuspappa kommer tex att gå (biopappan är inte intresserad alls) även farmödrar och mormödrar kunde få en plats.Dvs hela nätverket runt barnet.

Hade det varit något för er?, då kan ju du också följa med och även pappan och biomamman?

• ankan01

Hej.. Vad de gäller barn med vissa handikap som tex adhd,asberger. Så vet jag precis vad ni går igenom. Jag är själv en bomus mamma till ett sådan barn. Man visste inte hur man skulle behandla dem men de finns hjälp att få,men som sakt så är de fiss utredningar som tyvärr måste göras. Och de viktigaste är att ha samma regler, och att mortparten är på samma nivå som du är.. Men de är jätte svårt kan jag tro att få en diagnos på att sitt barn inte är friskt. Men jag lovar de kommer att ta tid att får detta under kontroll. Sedan beror de på vilken/vilka läkare man talar med. Jag hoppas att ni kommer att störta varandra i detta för ensmamm orkar man inte det.. Sedan finns de medeciner som kan ta ner dem på jorden med men igentligen så vill man ju klara de utan men in detta fall med dessa sjuka barn så går  det inte.. Hoppas ni kommer att få hjälpen ni behöver.  M.V.H.  Annica

Svar på tråden Bonusbarn med Asbergers/ADHD..