• Sarilariz

Kan man ge bort en present med ett förbehåll? Typ "när du dör skall denna person få den".

Hej!

Jag har målat ett porträtt av min far tillsammans med min lilla dotter på ett år, jag vill jättegärna ge bort detta i present till min far...

MEN! Jag vill att min dotter skall få porträttet efter honom,(vilket förhoppningsvis ligger LÅNGT in i framtiden då "morfar" bara är 43 år). Men för mig är det väldigt viktigt att hon får tavlan sen.

Att ge bort bilden och säga "jag vill att hon får den när du dör" låter så krasst. Hur kan jag uttrycka mig? Skälet till att jag verkligen vill säga det är att jag misstänker att min pappas fru gärna skulle ge bort bilden till någon av mina bröder istället. Absolut inte av elakhet, men av obetänksamhet kanske. Därför vill jag gärna säga det på en gång så att det verkligen blir dottern som får bilden sedan.

Jag behöver verkligen tipps nu, så kör igång! ;)

• Svar på tråden Kan man ge bort en present med ett förbehåll? Typ "när du dör skall denna person få den".
  • Sarilariz

Vet att det är "dålig etikett" att puffa sin egen tråd, men jag skall iväg till "morfar" om ett par timmar bara, så jag behöver svar nu :)

• lunkentuss

Säg att du hade tänkt att det skulle bli nåt at ärva, att din dotter får den en dag o hennes barn i sin tur osv.. Så behöver du ju inte gå in på att det är just morfars död i första hand så att säga

• carbe

Säg att du vill att den ska gå i arv, att du vill att hon ska få den efter dig( morfar)
    Eller man kanske kan säga " när du inte finns kvar hos oss vill jag att hon får den"
    Attans svårt.

• hysteria

Kasnke bara "Jag vill att hon ska ha den efter dig" ?

Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • Tokstolla

Jag hade nog sagt... Jag vill verkligen att dottern ska få ärva den av dig den dagen du inte behöver den längre. Eller den dagen du tycker att hon behöver den bättre.

• Sarilariz
    lunkentuss skrev 2010-07-22 08:49:49 följande:
    Säg att du hade tänkt att det skulle bli nåt at ärva, att din dotter får den en dag o hennes barn i sin tur osv.. Så behöver du ju inte gå in på att det är just morfars död i första hand så att säga
    Fast det är ju jag som är dottern :D ;)

Så då blir det ungefär, "när du dör skall jag ha tillbaks den, men jag vill att min dotter skall ha den. Men kan man säga ungefär " Jag vill att ***** får ärva den efter dig" utan att det låter taskigt?
  • Sarilariz
    carbe skrev 2010-07-22 08:52:01 följande:
    Säg att du vill att den ska gå i arv, att du vill att hon ska få den efter dig( morfar)
    Eller man kanske kan säga " när du inte finns kvar hos oss vill jag att hon får den"
    Attans svårt.
    Ja, det är svårt. Men han är nog inte så "dödskänslig" än i alla fall, han är bara 43, så det ligger LÅNGT i framtiden.
  • Sarilariz
    hysteria skrev 2010-07-22 08:54:26 följande:
    Kasnke bara "Jag vill att hon ska ha den efter dig" ?
    Låter bra.. Men känns känsligt att prata om när han är död, även om han är ung.
  • Sarilariz
    Tokstolla skrev 2010-07-22 08:55:15 följande:
    Jag hade nog sagt... Jag vill verkligen att dottern ska få ärva den av dig den dagen du inte behöver den längre. Eller den dagen du tycker att hon behöver den bättre.
    MM, det låter rätt bra :)

Sånt här är känsligt, jag vill vara så finkänslig som möjligt. Men vill ju inte att de skall missa poängen heller :9

Kanske kan jag säga "Jag har målat den här till dig och *****, men jag tycker du skall ha den först ;) " Eller liknande?
  • Baronessan
    Baronessan skrev 2010-07-22 09:01:06 följande:
    Kan du inte skriva nåt på baksidan av tavlan ex: "Tavla av morfar och barnbarn, målad av XX som gav den till morfar YY att ta hand om den tills barnbarnet ZZ är stor nog att ta hand om den själv"?
    Jag tänkte alltså mer att ditt önskemål gällande tavlan finns på pränt den dagen han går bort.
  • Sarilariz
    Baronessan skrev 2010-07-22 09:01:06 följande:
    Kan du inte skriva nåt på baksidan av tavlan ex: "Tavla av morfar och barnbarn, målad av XX som gav den till morfar YY att ta hand om den tills barnbarnet ZZ är stor nog att ta hand om den själv"?
    Jo, det vore ju en bra idé, men jag vill ju att han skall få ha den tills han dör, liksom.

Vii nog gärna säga något direkt, sedan kan jag skriva på baksidan med. Hmm...

Det här är svårt, det är ändå min pappa, så så svårt borde det ju inte vara att ta upp det. Men det är det!
  • Baronessan
    Sarilariz skrev 2010-07-22 09:03:38 följande:
    Jo, det vore ju en bra idé, men jag vill ju att han skall få ha den tills han dör, liksom.

Vii nog gärna säga något direkt, sedan kan jag skriva på baksidan med. Hmm...

Det här är svårt, det är ändå min pappa, så så svårt borde det ju inte vara att ta upp det. Men det är det!
    Klart att du ska/kan säga att du vill att han ska ha den först. Jag tror det är känsligare för dig att prata om din pappas dödlighet än för honom.

"Jag ser gärna att XX får ärva den." är väl ganska enkelt att säga?
  • carbe

Säg att du vill att dotter får den i arv efter honom- han vet väl att alla dör någongång. Då blir det inget missförstånd ang budskapet. Skriv på baksidan också....
    Han är nog inte sååå känslig som du tror- men man kan ju vara lite finkänslig..

• stor grön drake

instämmer med ovanstående
    Säg att du hoppas att denna tavla kommer gå i arv hos din dotters förstfödda i flera led (eller förstfödda döttrar, beroende på vad som passar)

• Sarilariz
    Baronessan skrev 2010-07-22 09:06:03 följande:
    Klart att du ska/kan säga att du vill att han ska ha den först. Jag tror det är känsligare för dig att prata om din pappas dödlighet än för honom.

"Jag ser gärna att XX får ärva den." är väl ganska enkelt att säga?
    Ja, det får nog bli ungefär det jag säger :)
Svar på tråden Kan man ge bort en present med ett förbehåll? Typ "när du dör skall denna person få den".