• Anna o Leia

Ni är på stranden och ditt blöjfria barn säger- mamma jag e baaajsiiig!! vad gör du?

Ni är på stranden när ditt barn plötsligt blir bajsnödigt! det finns inga toaletter och stranden är full av folk!
    Än har det inte hänt mig, men det är lite av en fasa

vad hade du gjort?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni är på stranden och ditt blöjfria barn säger- mamma jag e baaajsiiig!! vad gör du?
  • Anna o Leia
    Bedan skrev 2010-07-24 11:07:05 följande:
    När jag bastade med en skånsk kille uttryckte han sig som så att det var skönt, men att det skulle vara ännu skönare om det fanns urgröpning för ballarna. Det tycker jag som "upplänning" (d.v.s. allt ovanför hallandsåsen) låter mycket konstigt. Likadant med killen som uttryckte sig som så att nu när han gått ner i vikt hade han svårt att få byxorna att sitta uppe, detta eftersom ballen blivit så liten av viktnedgången.
    haha jaha du hann redan skriva om ballarna
  • ClådBärry

Bajsig har jag inte heller hört någon säga. Inte heller kissig.

Trodde att det var ett outvecklat småbarnspråk, men det finns alltså vuxna som säger så?Obestämd

• Pearlisen
    Maria222 skrev 2010-07-23 18:42:07 följande:
    Ni som sätter på era blöjfria barn en blöja för att bajsa i, skulle ni göra detsamma med er själva om ni blev nödiga? Sätta på er en blöja och bajsa i?
    Självklart inte, men hellre sätter jag på en blöja än att hon ska hålla sig i flera dagar och bli förstoppad. Hon gallskriker och vill inte bajsa på potta eller toalett.
  • Maria222
    Pearlisen skrev 2010-07-24 15:09:10 följande:
    Självklart inte, men hellre sätter jag på en blöja än att hon ska hålla sig i flera dagar och bli förstoppad. Hon gallskriker och vill inte bajsa på potta eller toalett.
    Men då kanske hon inte kan räknas som blöjfri ännu?
    Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
  • Pearlisen
    Maria222 skrev 2010-07-24 21:51:00 följande:
    Men då kanske hon inte kan räknas som blöjfri ännu?
    jo, jag tycker att hon är det.
    Jag har inom mitt yrke som barnskötare mött på många barn som vill bajsa i sin blöja under den första tiden. och hon har bara varit blöjfri under 4 veckor än så länge, så det kommer med tiden. det vet jag!
  • Knyttensmamma
    ClådBärry skrev 2010-07-24 13:34:58 följande:

Trodde att det var ett outvecklat småbarnspråk, men det finns alltså vuxna som säger så?Obestämd
    I skåne där jag bor används det. Även av vuxna utan att det anses konstigt. Ang TS fråga hade jag gått till toaletten. De flesta stränder har toalett enligt min erfarenhet. Vuxna behöver ju oxå gå på toaletten. Att låta barnet bajsa i vattnet medvetet är vidrigt. Hellre avskilt på stranden och plocka upp det efteråt i så fall.
  • soldis

En potta och en hundbajspåse. (Billigare än pottete) Vår strand saknar toalett och är ganska lite folk på. Att gå undan och låta dottern bajsa i skogen (i pottan) är smidigt. Sedan häller man bara i bajset i en svart hundbajspåse och kastar. Vi har en 25:- potta från IKEA som alltid ligger i badpåsen.

• Anna o Leia
    ClådBärry skrev 2010-07-24 13:34:58 följande:

haha jo vi har hört alla möjliga versioner fast det min dotter säger mest är "kommer bajs" eller" tösen kissig" fast det är ju liiite mindre vanligt att använda det som vuxen. vet faktiskt inte var dom små får det från.. har alltid frågat min tös om hon behöver gå o bajsa eller om hon är bajsnödig

fast här nere säger en del "rullebööör" till skottkärra och "päror" till potatis
  • Anna o Leia
    Pomea skrev 2010-07-24 09:47:44 följande:
    Säger "bajsa i havet, eller i gubbens kylväska".
  • alskdldskjf

Vi tar med extra soppåse, strandhink och våtservetter och går undan så gott det går.
    Gräver ned hinken något för stabilitet, stoppar i soppåsen och sätter barnet på spannen. Finns det ingen publik så får de sitta så annars kan man i värsta fall ta en badhandduk och tälta in ungen i.
    Efter uträtt ärende så torkar man lätt med våtservetterna och sedan slängs de ner i påsen som knyts och slängs i första bästa soptunna. Om sådan inte finns att tillgå så brukar vi täcka över bajspåsen med lite sand där vi sitter och ta med den sedan när vi går.

Känns enklast så för barnen.

• ClådBärry
    Anna o Leia skrev 2010-07-29 11:28:08 följande:
    haha jo vi har hört alla möjliga versioner fast det min dotter säger mest är "kommer bajs" eller" tösen kissig" fast det är ju liiite mindre vanligt att använda det som vuxen. vet faktiskt inte var dom små får det från.. har alltid frågat min tös om hon behöver gå o bajsa eller om hon är bajsnödig fast här nere säger en del "rullebööör" till skottkärra och "päror" till potatis

Pärer´n säger jag till potatis så det var ju nästan rätt.
  • Anna o Leia
    ClådBärry skrev 2010-07-29 11:52:25 följande:
    Pärer´n säger jag till potatis så det var ju nästan rätt.
    hehe ok.

nä nu e jao svång så nu skao jao geå o lauga litta maod
  • Najs

Skulle min dotter behöva bajsa mitt på stranden skulle jag snabbt leta mig till närmaste toa, om det nte finns skulle jag gå till närmaste snår och låta henne bajsa.. i akut fall skulle jag gå en bit bort, gräva en ordentlig grop i sanden o låta ungen skita där.. sjukt att ens alternativ "gå ut i vattnet" finns

• Anna o Leia
    Guldsmulan skrev 2010-07-29 12:05:29 följande:
    Skulle min dotter behöva bajsa mitt på stranden skulle jag snabbt leta mig till närmaste toa, om det nte finns skulle jag gå till närmaste snår och låta henne bajsa.. i akut fall skulle jag gå en bit bort, gräva en ordentlig grop i sanden o låta ungen skita där.. sjukt att ens alternativ "gå ut i vattnet" finns
    hahah ja! jag tog med det alternativet just för att se om det verkligen finns nån som skulle göra det... huuSpöke
  • ClådBärry
    Anna o Leia skrev 2010-07-29 12:02:26 följande:
    hehe ok.nä nu e jao svång så nu skao jao geå o lauga litta maod

Ahaa, du bor i Kina. jamen då förstår jag
  • Anna o Leia
    ClådBärry skrev 2010-07-29 12:10:07 följande:
    Ahaa, du bor i Kina. jamen då förstår jag
    Skål
Svar på tråden Ni är på stranden och ditt blöjfria barn säger- mamma jag e baaajsiiig!! vad gör du?