När grannens uppfostring inte är densamma som din...
Har jättetrevlig grannfamilj men jämnåriga barn och allt... Problemet är att deras uppfostran långt ifrån är densamma som vår familjs.
Vi försöker vara nogranna med att man ska säga tack för maten, man ska smaka av allt och man sitter kvar tills man är klar mao har man lämnat bordet så kommer man inte tillbaka 3 min senare för att äta vidare.
Godis/kakor är på lördagar och EN gång den dagen.
Deras barn springer till och från bordet hela tiden. Småäter hela dagarna, och godis flera ggr i veckan. Dom tuggar tuggummi vilket jag sagt att mina är för små för. Ibland kommer dom med en hel paket Tom o Jerrykex som dom förfogar över som dom vill. Klubbor lite sporadiskt osv.
Jag bryr mig inte det minsta om hur dom väljer att göra med sina barn egentligen, men hur kan någon ge mig tips på vad jag ska göra? Deras barn ger ju mina barn såklart.. man ska ju dela med sig och mina barn blir ju ledsna om inte dom får smaka.
Jag har försökt säga inför dessa föräldrar till mitt barn "Men vi äter ju bara godis på helgerna, det vet du"
Sen en annan sak som gör det hela svårt är att jag har en tagg i sidan på deras ena barn. Jag blir irriterad bara jag ser h*n**. Allt blir kaos så fort dom kommer in till oss och all vett som jag vet mina barn kan, är som bortblåst och anarki råder. Idag blev jag så trött på att bli dissad av mitt barn när jag pratade med h*n** så jag sa till att det var slutlekt nu och h*n fick gå in. Detta rör sig om barn i åldrarna 3.5 - 5 år.
Jag vet inte hur man kan lösa det hela... jag vill ju inte gå in till grannen och säga "jag tycker ni gör fel, kan ni göra som vi gör för vi vill inte att våra barn ska få karies och bli feta och sjuka". Samtidigt så blir min son mer och mer "vild" dessto mer dom leker ihop. Vi bor fantastiskt nära varandra så bryta kontakten blir extremt svårt, ungarna kommer söka varandra och vad säger man när dom vill leka....