• marmelad

Råd om hur vi ska få honom torr

Jag har lite problem med att få min son torr. Han blev 2 år i juni, och strax innan det tänkte vi att vi skulle ta tag i potträningen. Hemma går han naken för det mesta, och är då jätteduktig med att kissa och bajsa på pottan. Det är väldigt sällan det händer olyckor.

MEN, så fort vi sätter på honom kalsonger, byxor (eller en blöja) så slutar han säga till, eller gå på pottan, då kissar han istället i kalsongerna. Det kan ta 1 minut från att vi sätter på honom dem, tills att han kissar i dem.. trots att vi påminner honom om att det inte är någon blöja vi sätter på honom. Detsamma gäller om vi tar på honom byxor, utan kalsonger under. 
    Det konstiga är oxå att han aldrig säger till om han har kissat på sig, utan går med det tills vi ser det. Han verkar inte tycka att det är obehagligt att det blir blött.
    Hur ska vi komma vidare? Ska vi fortsätta som vi gör, med att han får gå naken hemma, och hoppas på att det kommer? Eller hur gör man?

• Svar på tråden Råd om hur vi ska få honom torr
  • Impega

2 år är väldigt tidigt att räkna med att barnen ska vara torra. Ha tålamod. Det kommer när det kommer. 

• arkeologitjejen

Linnea har varit dagtorr sedan i höstas/julas (vi började mycket tidigt) och nattorr sedan några månader tillbaka. Vi hade samma problem så länge vi varvade blöjor med kläder på dagarna så hon fick springa naken hemma och när vi satte på kläder såg vi alltid till att hon fick gå på pottan innan och sedan tjatade vi som sjutton. Ett tag satte vi en äggklocka på 1 timme och när den ringde så gick vi till pottan och så fick hon träna att känna efter. Samt att när hon kissade i pottan så sjöng vi en sång och dansade, samma sak med bajset. Fast de säger ju att det generellt sätt tar lite längre tid för pojkar än för flickor att bli torra så fortsätta som ni gör, så ska du se att det går. Olyckor får man vänja sig vid, men de kommer mer och mer sällan.

Linnea 080310 & BF 100930
  • Liselottang

Vår son var likadan! Började gå på pottan när han var 1,5 men bara när han var naken. Kissade i kalsongerna, vilket resulterat i att han nu VÄGRAR ha på sig kalsonger alls, trots att det bara hände någon gång.

Anyhows, han är nu 2.5 och helt torr, det kom av sig själv. Att han kunde ha byxor (utan kalsonger alltså) och komma ihåg sig. Ang kalsongerna så gör vi ingen grej av det, utan tänker prova när han "glömt bort" det, förhoppningsvis till hösten när det blir lite kallare...

• Liselottang

Just det.

"Sätter" ni honom på pottan/tolatten med jämna mellanrum? Då går det ju liksom av sig själv.

• marmelad

Ja jag har inte räknat med att han skulle bli torr direkt, eftersom han inte är så gammal
    Men det som jag tycker är så konstigt är att han kissar på sig så fort man sätter på honom kalsongerna. Kanske kan det vara för att man säger "nu sätter vi på kalsongerna så nu måste du säga till om du behöver kissa". Att det är just därför han istället kissar på sig? Äh jag vet inte
    Han är som sagt jätteduktig att gå på pottan när han är naken, då vet han att han ska kissa och bajsa där.
    Men vi fortsätter såhär, så får vi ta tag i det ordentligt igen sen när han blivit lite större.

• marmelad
    Liselottang skrev 2010-07-23 16:58:44 följande:
    Just det.

"Sätter" ni honom på pottan/tolatten med jämna mellanrum? Då går det ju liksom av sig själv.
    Ja problemet är oftast att vi inte hinner det, eftersom han brukar kissa så fort han får på sig kalsonger eller byxor. Så när vi är ute så har han blöja på sig fortfarande, just för att det inte verkar fungera alls utan när vi inte är hemma.
  • violis

Han är antagligen inte riktigt redo ännu 2 år är relativt tidigt men alla barn är olika -när han går naken så är han mer medveten om att "nu finns det ingen blöja på"  och tänker mer på det men när han får på sig kalsonger etc så släpper hjärnan den koncentrationen och han tänker på allt annat.
    Att han inte bryr sig om de våta byxorna är inte alls ovanligt-det är inget viktigt för honom-det är mycket viktigare att leka små saker som blöta byxor får inte hindraSkrattande.

Jag skulle föreslå att ni låter honom ha blöja på sig på dagen men att ni tar honom till toa/potta regelbundet under dagen så som vi gör på förskolan ,vi "skickar" alla barn på toa innan måltiderna,innan vi går ut och efter utevistelserna är det ett barn som håller på att bli torr så skickar vi det lite oftare tex både före och efter maten + några gånger under leken. I början innan barnet regelbundet kissar när vi skickar det så låter vi barnet ha blöjan på sig mellan toa besöken när vi märker att blöjan börjar vara torr "varje" gång det är dags för toa besök tar vi bort den helt.

Tänk på att låta det ta den tid det tar alla barn är olika och alla barn har "tid" med detta vid olika tillfällen
    (mina barn har varit väldigt olika ett barn var torrt både på dagen och natten vid 2½ ett annat var 4½ innan det var helt torrt på natten 4½ åringen utveckalde en hel massa andra färdigheter under den här tiden och hade helt enkelt inte "tid" att lägga på att bli torrGlad)

• marmelad
    violis skrev 2010-07-23 17:04:35 följande:
    Han är antagligen inte riktigt redo ännu 2 år är relativt tidigt men alla barn är olika -när han går naken så är han mer medveten om att "nu finns det ingen blöja på"  och tänker mer på det men när han får på sig kalsonger etc så släpper hjärnan den koncentrationen och han tänker på allt annat.
    Att han inte bryr sig om de våta byxorna är inte alls ovanligt-det är inget viktigt för honom-det är mycket viktigare att leka små saker som blöta byxor får inte hindraSkrattande.

Jag skulle föreslå att ni låter honom ha blöja på sig på dagen men att ni tar honom till toa/potta regelbundet under dagen så som vi gör på förskolan ,vi "skickar" alla barn på toa innan måltiderna,innan vi går ut och efter utevistelserna är det ett barn som håller på att bli torr så skickar vi det lite oftare tex både före och efter maten + några gånger under leken. I början innan barnet regelbundet kissar när vi skickar det så låter vi barnet ha blöjan på sig mellan toa besöken när vi märker att blöjan börjar vara torr "varje" gång det är dags för toa besök tar vi bort den helt.

Tänk på att låta det ta den tid det tar alla barn är olika och alla barn har "tid" med detta vid olika tillfällen
    (mina barn har varit väldigt olika ett barn var torrt både på dagen och natten vid 2½ ett annat var 4½ innan det var helt torrt på natten 4½ åringen utveckalde en hel massa andra färdigheter under den här tiden och hade helt enkelt inte "tid" att lägga på att bli torrGlad)
    Tack för ditt svar
    Vi kanske ska testa det då, att ha blöja på honom även hemma men sätta honom på pottan med jämna mellanrum. Han brukar dock bli så arg när vi vill att han ska gå på toaletten när han har blöja på sig. Om han tex har blöja på sig här hemma, och vi märker att han ska bajsa och istället föreslår toaletten eller pottan så säger han "nej" och blir jättearg om vi tar dit honom ändå. Har han blöja så har han lixom bestämt sig för att det är där han ska bajsa. Så då blir det istället en konflikt om pottan, och det känns inte heller riktigt bra?!
  • Anne69

Tänk.....när jag var liten var de flesta barn torra vid 1½ års ålder..... bara en reflektion. Jag tror faktiskt inte alls att det är för tidigt att sluta med blöja när man är 2 år. Sen kan det förstås vara jobbigare för föräldrarna än med en 4åring, som förstås kan fokusera och styra kiss o bajs perfekt.

Jag tänker att ni ska låta honom göra dessa olyckor o känna att det inte är så skönt, sen kommer han att dra ner byxorna o kissa. Han vet ju redan hur man gör. Försök stå ut lite längre istället. Och var där med pottan hela tiden. Jag sätter min 2åring varje hel timme om hon inte går själv.......det funkar (än så länge).

• Multignutten

Jag hakar på här och ställer en fråga själv om det är ok TS?

Vi håller på att potträna vår son som är 3 år, han går och kissar själv och det händer nästan aldrig att han kissar i byxorna men när det kommer till att bajsa så är det en helt annan femma. Han bajsar i kalsongerna och vägrar gå på pottan trots att vi frågar om han behöver. Vi påminner om pottan och jag känner mig som världens tjatmamma som hela tiden vill att han ska gå på pottan. Vi har infört belöning, han får ett klistermärke varje gång han kissar på pottan och tanken är att han ska få ett när han bajsar på pottan också men han totalvägrar. Hur göra för att få honom att bajs på pottan?! 

• Demyra

Sådär hade vi också det. Sonen är 2år och 3 månader
    Sonen var torr när han var naken men satte man byxor på så slutade han gå på pottan.
    Åt oss löste det sig när han var hos mina föräldrar på sommarstugan en vecka.
    Sen han kommit därifrån så är han torr både på dagen och natten fast han har byxor.

Vet inte riktigt vad min mamma gjorde men han var ute ganska mycket och dom sprang och kissade i skogsbrynet eller mitt på gräsmattan om det var bråttom. Kanske vi hade fastnat i nån ond cirkel och att den bröts och allt började om när han for dit. Sonen hade också fått några russin varje gång han bajsat på pottan.

Vet inte riktigt vilket tips jag kan ge men kanske byta miljö en stund eller göra pottan "roligare"

Svar på tråden Råd om hur vi ska få honom torr