• Här och nu

Ni som är emot växelvis boende

Hur tycker ni att barnen ska bo? Varför ska de t ex bo hos mamman eller den som beslutat att skiljas? Om den som gjort slut blivit misshandlad? Om ett barn är handikappat, så ena föräldern inte orkar med att ha det hela tiden?

• Svar på tråden Ni som är emot växelvis boende
  • Jävelunge
    Anna undrar skrev 2010-07-24 17:35:23 följande:
    Om du ska ifrågasätta om jag är dum i huvet så kan man ju kräva att du läser mitt inlägg ordentligt. Ett frågetecken indikerar att man ställer en fråga. Eftersom du uppenbarligen har problem att tolka det jag skrev så ska jag förklara för dig.
    Jag frågar TS om barnen ska bo hos den som tagit mest hand om barnen bara som en belöning. Jag påstår inte att barnen ska göra det. Fattar du skillnaden?

Jag visar också i mitt inlägg att jag förstår att tex varannan vecka inte är lämpligt för de minsta. Tydligen har DU bestämt att svaren på TS fråga gäller för 2-åringar, och inte för tex 12-åringar. Jag kunde inte gissa mig till att vi bara enbart och endast diskuterar 2-åringar, så högtstående är inte mitt intellekt till skillnad från ditt. Men nu när jag vet det så kan jag logga ut och gå och skjuta mig eftersom jag tydligen är helt bortom all räddning.
    Jag vill dock tillägga att jag gillar ditt nick, right on spot.
    Om du inte skjutit dig ännu vill jag bara be om ursäkt för att jag kanske tog i lite hårt. Men jag är så trött på alla (jag utgick uppenbarligen något förhastat att du var en av dessa) som ser rättvisa mellan föräldrarna som prio 1 vid en separation. Jag har sett alldeles för många föräldrar som inte tagit särskilt mycket ansvar när de levt i en familj, men som sedan utan att tänka på barnen kräver 50/50 vid en separation.
  • Här och nu
    Bedhead skrev 2010-07-24 12:27:29 följande:
    Jag vet flera som gör så. Föräldrarna delar på en övernattningslägenhet där de bor den vecka de inte har barnen. Barnen bor hela tiden kvar i sitt hem. Det är den bästa lösningen för barnen.
    Finns ingen universallösning. Varje föräldrapar hittar sin lösning för SINA barn. Våra barn bor varannan vecka o det funkar helt kanon, även för vår autistiske o utv.störde son. Barnen mår jättebra o vad finns det då att ändra på?
  • Här och nu
    Plärtan skrev 2010-07-24 14:13:48 följande:
    Tycker också det är det bästa! Om man ska ha växelvisboende är det väl bättre för barnen att föräldrarna flyttar runt.
    Säger den som inte testat.
  • Här och nu
    Donum skrev 2010-07-24 12:24:50 följande:
    Det skulle nog funka utmärkt om man satte barnens behov före sina egna. 
    Våra barn får sina behov tillgodosedda ändå.
  • Här och nu
    Plärtan skrev 2010-07-24 14:13:48 följande:
    Tycker också det är det bästa! Om man ska ha växelvisboende är det väl bättre för barnen att föräldrarna flyttar runt.
    OM MAN SKA HA? Jag anser ju att den förälder som vägrar kämpa för förhållandet inte ska ha ensam vårdnad o det ska mycket till för att även en som blivit misshandlad av sin partner, ska få ensam vårdnad.
  • Här och nu
    Jävelunge skrev 2010-07-24 16:06:34 följande:
    Om båda tagit hand om barnen EXAKT lika mycket (väldigt ovanligt tror jag) så tyckar jag att det är rätt självklart att barnen skall bo i huvudsak hos den förälder som behåller det tidigare gemensamma hemmet där barnen är trygga och de har sina kompisar.
    Och om ingen har råd att bo kvar i det hemmet?
  • Här och nu
    Jävelunge skrev 2010-07-24 16:13:20 följande:
    Är du inte klok? Vad menar du egentligen med "belöning"? Vid en separation så är det inte någon jävla föräldrarättvisa som skall väga tyngst utan barnens/barnets behov av trygghet. Och för små barn är det ofta väldigt jobbigt att bli skickade fram och tillbaka som en säck potatis.

Skulle du själv vilja byta hem varje vecka? Eller tycker du att det verkar jobbigt? Hur tror du då att en 2-åring känner sig?

Om en förälder känslomässigt står närmast barnen har varit deras hvudsakliga vårdgivare innan separationen så är det självklart så att barnen har ett ännu större behov av denna person efter att föräldrarna skiljts åt. Så att små barn efter en separation får ha sitt huvudsakliga boende hos den förälder som tagit hand om dem mest det handlar inte om någon "belöning". Utan om att tillgodose barnets behov av känslomässig trygghet.
    Har 2-åringar sagt till dig att de mår dåligt av att byta hem varje vecka?
  • Här och nu

Går man inte med på växelvis blir det vårdnadstvist o man kan förlora vårdnaden till en som misshandlat en.

• Bedhead
    Här och nu skrev 2010-07-24 22:26:21 följande:
    Finns ingen universallösning. Varje föräldrapar hittar sin lösning för SINA barn. Våra barn bor varannan vecka o det funkar helt kanon, även för vår autistiske o utv.störde son. Barnen mår jättebra o vad finns det då att ändra på?
    Naturligtvis funkar olika saker för olika familjer, ingen tvekan. Och grattis till att ni hittat en variant som funkar för er. Men jag skulle ändå vilja veta om du tycker att det varit sämre eller bättre för era barn att få ha ett hem och föräldrarna flyttade på sig, jämfört med hur ni har det idag?
  • Här och nu
    Bedhead skrev 2010-07-24 22:34:20 följande:
    Naturligtvis funkar olika saker för olika familjer, ingen tvekan. Och grattis till att ni hittat en variant som funkar för er. Men jag skulle ändå vilja veta om du tycker att det varit sämre eller bättre för era barn att få ha ett hem och föräldrarna flyttade på sig, jämfört med hur ni har det idag?
    Det vet jag inte och jag tänker inte pröva heller. Det är väldigt lätt att snacka. Att dela hem med barnets andra förälder, när den har barnen, inte få ha möbler osv man själv valt, skulle inte va ett hem värt att leva i. Våra barn har sina saker på varje ställe o deras rum är deras "hem", som de formar som de vill.
  • Anna undrar
    Jävelunge skrev 2010-07-24 18:16:25 följande:
    Om du inte skjutit dig ännu vill jag bara be om ursäkt för att jag kanske tog i lite hårt. Men jag är så trött på alla (jag utgick uppenbarligen något förhastat att du var en av dessa) som ser rättvisa mellan föräldrarna som prio 1 vid en separation. Jag har sett alldeles för många föräldrar som inte tagit särskilt mycket ansvar när de levt i en familj, men som sedan utan att tänka på barnen kräver 50/50 vid en separation.
    Du, tusen tack för att du bad om ursäkt trots mitt jävligt bittra svar. Hopp för mänskligheten när det finns såna som du.

Ja du feltolkade nog lite, jag tror inte heller på "rättvisa" i form av 50-50.

Ha en fin fortsättning på helgen!
  • Anna undrar

Jag vet verkligen inte om det skulle funka att ha en lgh  som föräldrarna flyttar till och från. Men jag läste om en som haft det så under uppväxten som tyckte att det kändes fel, för hon tyckte det kändes som att föräldrarna hade ett hemligt liv som hon inte fick dela, när de hade andra hem, som inte hon fick bo i, eller naturligt vistades i. Men det behöver ju verkligen inte vara så för alla barn, men ändå en intressant reflektion.

• Mrs Moneybags
    Här och nu skrev 2010-07-23 17:26:15 följande:
    Hur tycker ni att barnen ska bo? Varför ska de t ex bo hos mamman eller den som beslutat att skiljas? Om den som gjort slut blivit misshandlad? Om ett barn är handikappat, så ena föräldern inte orkar med att ha det hela tiden?
    Jag tycker att barnen ska ha största delen av sitt boende hos en förälder, alternativt att föräldrarna flyttar fram och tillbaka till en lägenhet/hus där barnen bor.

Men jag är för valfrihet, varje föräldrapar får ju göra som de vill.

Jag säger bara hur jag själv ser på saken. Jag skulle som vuxen aldrig vilja flytta hit och dit varannan vecka. Varför ska då barn, som är så mycket känsligare än vuxna behöva göra det? Personligen anser jag att stabilitet och kontinuitet är oerhört viktigt för barn. 
  • Mrs Moneybags
    Här och nu skrev 2010-07-24 11:35:33 följande:
    Grattis! Hur fasen skulle det funka? Finns de som gör det, men jag vill inte bo i ett hem jag inte själv kan bestämma över. Barnen har ändå sitt rum där det kan bestämma.
    Men precis så är det ju för barnen...de kan ju inte heller bestämma i de olika hemmen de flyttas mellan.
    Vore det då inte bättre att föräldrarna hade varsitt rum där de kan "bestämma" i övernattningslägenheten? Varför är föräldrarnas behov viktigare än barnens?

• Här och nu
    Mrs Moneybags skrev 2010-07-24 23:23:05 följande:
    Men precis så är det ju för barnen...de kan ju inte heller bestämma i de olika hemmen de flyttas mellan.
    Vore det då inte bättre att föräldrarna hade varsitt rum där de kan "bestämma" i övernattningslägenheten? Varför är föräldrarnas behov viktigare än barnens?

Barnen bestämmer inte i hemmet och de har sitt rum på varje ställe där de bestämmer.
  • Plärtan
    Här och nu skrev 2010-07-24 22:29:08 följande:
    OM MAN SKA HA? Jag anser ju att den förälder som vägrar kämpa för förhållandet inte ska ha ensam vårdnad o det ska mycket till för att även en som blivit misshandlad av sin partner, ska få ensam vårdnad.
    Men jag skrev inte om vårdnaden, utan själva umgänget. Man kan ju ha gemensam vårdnad utan att ha växelvis boende.
  • Här och nu
    Anna undrar skrev 2010-07-24 23:15:12 följande:
    Du, tusen tack för att du bad om ursäkt trots mitt jävligt bittra svar. Hopp för mänskligheten när det finns såna som du.

Ja du feltolkade nog lite, jag tror inte heller på "rättvisa" i form av 50-50.

Ha en fin fortsättning på helgen!
    Men ibland är 50-50 den bästa lösningen för alla och enda möjligheten att inte förlora sina barn till en misshandlare, som kan snacka för sig i rätten.
Svar på tråden Ni som är emot växelvis boende