• hoppfull2011

Gravid och nytt jobb

Vad ska jag göra???

För några veckor sedan fick jag reda på att jag fått ett nytt jobb. Räknar med att skriva på kontrakt denna veckan som kommer.
    Igår fick jag också reda på att jag är gravid i vecka 4-5. Vilket jag självklart är väldigt glad över!!

Problemet är nu-  hur ska jag berätta för min blivande chef?
    Ska jag göra det innan jag skriver på? eller direkt efter?? Eller ska jag vänta tills jag fått graviditeten bekräftad genom blodprov? eller helt enkelt vänta tills jag börjar på jobbet, vilket troligtvis blir i början på oktober...??

Snälla hjälp!!

• Svar på tråden Gravid och nytt jobb
  • Rosdraken

jag vet inte än om jag är i er sitts ska på jobb intervju i morgon men hoppas ju :) (de ringde dessutom innan anonnsen hade gått ut på ams måste ju vara ett gott tecken)
    Är i v 5 nu och har ju 3 mån uppsägningstid (men är föräldra ledig just nu så vet inte hur det blir då) men kommer inte säga nått OM jag får jobbet utan vänta tills pappren är påskrivna och allt är klart beroende på hur långt gången jag är då (om allt går ok).

Bara hoppas det går bra, annars kommer jag vara hemma med min lilla (hon är bara 4 mån) och kommer vara 13 när nästa kommer så går ju i så fall från en föräldraledighet till nästa........ Så vet inte vad mitt nuvarande jobb tycker om det men det är inte min huvudvärk i så fall.......(har ju fast där så).

Sonja 20/5-10
  • shinybluestar

Sitter i samma sits som er. Började nytt jobb förra veckan efter en tid som arbetslös...och är gravid i v.11! Vet inte riktigt när jag kommer meddela arbetsgivaren, blir väl när magen börjar synas och har hunnit jobba lite.
    Men enligt lag så behöver man inte meddela arbetsgivaren förran i 7e månaden!

• maxlis

jag hade inte heller sagt något till en helt ny arbetsgivare. Själv bytte jag precis jobb internt och då fick jag jobbet trots att nya chefen visste att jag var i vecka 13. Hinner endast jobba 5 månader på min nya tjänst, men som vår personalchef sa: "det finns inga garantier när man anställer någon - personen i fråga kan säga upp sig efter en kort tid eller bli sjukskriven. Graviditet är inget hinder, men kräver lite planering".  Jag blev verkligen superglad, tänk om alla arbetsgivare kunde resonera så.  

Lycka till alla ni med nya jobb på gång! 

• Paula02
    maxlis skrev 2010-09-27 21:23:36 följande:
    jag hade inte heller sagt något till en helt ny arbetsgivare. Själv bytte jag precis jobb internt och då fick jag jobbet trots att nya chefen visste att jag var i vecka 13. Hinner endast jobba 5 månader på min nya tjänst, men som vår personalchef sa: "det finns inga garantier när man anställer någon - personen i fråga kan säga upp sig efter en kort tid eller bli sjukskriven. Graviditet är inget hinder, men kräver lite planering".  Jag blev verkligen superglad, tänk om alla arbetsgivare kunde resonera så.  

Lycka till alla ni med nya jobb på gång! 
    Åhh... lyllos dig!
    ja, tänk om alla arbetsgivare tänkte så!!
    Hoppas min också gör det!  Flört

Lycka till!!
  • äppelmos

jag skulle börja jobba och säga det vid v 12 att jag var gravid. jag skulle chansa att jag blivit omtyckt och direkt göra upp en plan om min föräldraledighet så att de förstår att jag vill ha jobbet! tom att maken tar 2/3djedelar av ledigheten!
    se till att papper är skriva för att sparka en provanställd som är gravid är väldigt känsligt!!!!  du skulle förhoppningsvis få stor hjälp av facket

• Dreamheart

Hej allihopa. Jag har precis samma situation som ni beskriver...men hur blir det om man ska byta fack och måste man inte ha jobbat i ett år för att få ut penning???

Jag är så dåligt insatt i det här.

Jag är i vecka 5 och börjar min anställning om 2 veckor.

• norrk28

jag var på intevju idag och ska börja min provanställning på måndag, jobbet är halvtid och jag har inte sagt nått till chefen och jag är i v 15, har lite mage sen innan så jag ser inte så jätte gravid ut än...

• Tvillingar 2010

Jag var inte riktigt i samma situation, men blev erbjuden en annan tjänst när jag visste att jag var gravid. Det var nog i v.7-8. Ville inte berätta att jag var gravid så tidigt och jag kommer ju tillbaka och jobbar. Men på mitt jobb har det inte varit några sura miner. Min chef blev istället jätteglad för min skull när jag berätta att jag var gravid. Han sa att det är det underbaraste som kan hända en. 
    Nu är jag i v 31 och väntar tvillingar.Glad 

• Irmeline

Jag hade bara jobbat 1 månad på mitt nya jobb när jag blev gravid.
    Är i vecka 5 nu och tänker vänta så länge det går med att berätta.
    Det som känns mest jobbigt nu är att jag är så trött och seg i huvudet att jag inte kan tänka.
    Hur ska man kunna prestera något när man känner så?
    Rädd för att jag blir bedömd som dålig på jobbet, de har ju inget annat att jämföra med. 

• Rosdraken

Har skrivit tidigare och då var det mer osäkert, nu har jag fått en tjänst hon ville bara ta mina referenser men om de såg bra ut (vilket jag vet de gör om min nuvarande chef inte säger nått om pyret i magen bara.....) så hade jag fått tjänsten. Så det ser ju med andra ord ut som att det är klart och jag är i v 10 nu...... tjänsten börjar först i jan/feb och bebis är beräknad till 1/7 dvs blir det ju inte lång tid jag jobbar så det känns ju rätt så dumt spec med tanke på att det är för att täcka upp för 2 som är hemma o mammalediga (men det är en fast tjänst) . Så min tanke är att berätta när/om vi skriver kontrakt för OM hon skulle säga nått då så är det ju rätt tydligt vad det beror på.

Sen hoppas jag ju kunna jobba i alla fall till maj och sen är jag hemma över sommaren så får barnens pappa vara hemma sen (dottern är 5 mån) så då har ju jag i alla fall varit hemma över ett år, inte helt kul men det går ju lösa i alla fall så det inte påverkar jobbet jätte mycket och sen får jag va hemma när bebisen är lite större så det blir tvärt om mot hur vi har det nu. Hoppas verkligen de tycker det är ok........urs o blä man känner sig som en skurk satt o diskuterade abort nu något som vi verkligen inte tänkt innan men det skulle jag alltid ångra i så fall.

Sonja 20/5-10
  • Rosdraken

berättade nu för chefen och det var inga problem alls eller jo klart det ställer till det lite men det var inget som hindrade en anställning i alla fall :)

Sonja 20/5-10 BF 1/6-11
Svar på tråden Gravid och nytt jobb