Tunga lyft och andra påfrestningar
Måste erkänna att jag inte alls har tänkt på riskerna som mitt jobb kan innebära!
Begriper inte ens själv hur jag har kunnat undgå de tankarna... Men men, dags för ändring!
Jag arbetar som personlig assistent. Hos en brukare där det stundvis är fysiskt MYCKET krävande!
Pga den dåliga anpassningen i personens hem så får jag mer eller mindre bära denna ca 80kg tunga man flera gånger per dag och det är väl tack vare att jag börjar känna av fogarna som jag nu har börjat tänka på att det kanske inte alls är särskillt hälsosamt?
Är i v.25 och har så här långt mått väldigt bra. Nu senaste veckorna har jag dock börjat känna av fogarna och dagar då det blir väldigt mycket på jobbet så får jag även en del sammandragningar.
Dagens händelse på jobbet fick mig väldigt skakis och fundersam...
Min ena kollega skulle ta brukaren till toaletten och nästan på plats tappade hon balansen och föll baklänges med brukaren över sig!
Hon gjorde sig rejält illa i ländryggen (brukaren klarade sig ändå tack och lov) och fick en armbåge rätt i magen....
Kan nu inte riktigt släppa tanken på OM det skulle hända mig...
En armbåge rätt i magen från en person på ca 80kg borde omöjligt kunna vara bra för liten där inne! Eller?
Somnade en kväll med ena hunden på magen, han väger 8 kg.... Vaknade efter kanske en timme och hade skitont! Och då var det ändå bara 8kg som låg still....
Behöver lite tankar och åsikter över min situation...
Känner mig orolig men osäker på om det är befogat?