• Frogster

Tunga lyft och andra påfrestningar

Måste erkänna att jag inte alls har tänkt på riskerna som mitt jobb kan innebära!
    Begriper inte ens själv hur jag har kunnat undgå de tankarna... Men men, dags för ändring!

Jag arbetar som personlig assistent. Hos en brukare där det stundvis är fysiskt MYCKET krävande!
    Pga den dåliga anpassningen i personens hem så får jag mer eller mindre bära denna ca 80kg tunga man flera gånger per dag och det är väl tack vare att jag börjar känna av fogarna som jag nu har börjat tänka på att det kanske inte alls är särskillt hälsosamt?

Är i v.25 och har så här långt mått väldigt bra. Nu senaste veckorna har jag dock börjat känna av fogarna och dagar då det blir väldigt mycket på jobbet så får jag även en del sammandragningar.

Dagens händelse på jobbet fick mig väldigt skakis och fundersam...
    Min ena kollega skulle ta brukaren till toaletten och nästan på plats tappade hon balansen och föll baklänges med brukaren över sig!
    Hon gjorde sig rejält illa i ländryggen (brukaren klarade sig ändå tack och lov) och fick en armbåge rätt i magen....
    Kan nu inte riktigt släppa tanken på OM det skulle hända mig...
    En armbåge rätt i magen från en person på ca 80kg borde omöjligt kunna vara bra för liten där inne! Eller?
    Somnade en kväll med ena hunden på magen, han väger 8 kg.... Vaknade efter kanske en timme och hade skitont! Och då var det ändå bara 8kg som låg still....

Behöver lite tankar och åsikter över min situation...
    Känner mig orolig men osäker på om det är befogat?

• Svar på tråden Tunga lyft och andra påfrestningar
  • Teskedsmamman

Du borde bli omförflyttad eller få HP (har du sökt?) ganska omgående, särskilt nu när du börjar känna av fogarna. Tunga lyft och krävande arbete i sig är ingen fara så länge man mår bra och kroppen klarar av det, men nu börjar kroppen  säga ifrån så nu är det dags att tänka på sig själv.

3 killar & pojke v38 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • t0va

Går det inte att göra något åt den dåliga anpassningen i hemmet? Låter ju inte alls bra om det sker olyckor, hoppas att det har anmälts. Har själv jobbat som PA och var iväg utomlands med en brukare en vecka. Då var det en "lätt" person på 45kg men alla lyft utan liftar eller liknande tär på kroppen. Då var jag ändå vältränad och vi hade bra teknik för att klara momenten men jag skulle inte vilja jobba så en längre tid. 

Hoppas att det löser sig, om jag vore du så skulle jag försöka få omplacering.  

• trollbottom

Du ska begära att de går igenom arbetsmiljön. Att lyfta en på 80 kilo ska man inte göra utan lyft och framför allt inte själv.
    Kolla med ditt fackliga skyddsombud. Sen kan du begära att bli omplacerad och sen sök Havandeskapspenning, det får du om du jobbar som personlig assistent då det räknas som ett tungt jobb.

• Frogster

I hemmet finns inte plats för hjälpmedel, därav avsaknaden.
    Arbetar för ett litet företag som bara har hand om assistansen för just denna brukaren. Några kollektivavtal och liknande finns ej så därför har de på både gott och ont all rätt att göra som de själva tycker....

Således kan det inte bli tal om någon förflyttning. "Omorganisering" av arbetsuppgifterna är inte heller möjlig.

Min situation är väldigt jobbig över lag just nu.
    Har gått arbetslös en längre tid och fick denna timanställning för bara två månader sedan ungefär. Sambon har förvisso fast anställning men ingen jättefet lön så dessa kronor är verkligen välbehövliga nu när vi väntar liten!

Min graviditet var inte alls planerad (dock så klart välkommen!) så därför har vi en lite halvdan ekonomisk situation som jag då rakt inte hade valt om det nu inte hade blivit så som det blev...

Försökt läsa på om vad havandeskapspenning är men ärligt talat, jag fattar inte ett jota....
    Hur mycket får jag då ut varje månad?

Svar på tråden Tunga lyft och andra påfrestningar