• mammamaria1981

Barnets storlek,kan jag styra den genom min kost?

Om jag försöker äta mindre under denna graviditet än förra, kan mitt barn bli mindre än mitt första då så att det inte gör så ont att föda? min dotter vägde 3290 och var 50cm lång. vill att nästa ska vara mindre. Går det att ordna om jag äter mindre? Tacksam för svar

• Svar på tråden Barnets storlek,kan jag styra den genom min kost?
  • Teskedsmamman
    mammamaria1981 skrev 2010-07-25 14:24:45 följande:
    Trodde att det gör mindre ont pga stl på barnet. Varför är det annars så att man bara får föda hemma om inte barnet är "för stort"
    Är barnet stor = över 4.5 kg så kan det tillstöta komplikationer. Ett barn som inte ens väger över 4 kg är inte stort. Medelvikten ligger runt 3600 gr så du har tidigare fött ett litet barn.

Och att ens tänka tanken att svälta sig för att få ett mindre barn är absurd.
    3 killar & pojke v38 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Aruten
    Trodde att det gör mindre ont pga stl på barnet. Varför är det annars så att man bara får föda hemma om inte barnet är "för stort"
    Det kan uppstå komlikationer, det har inte med att "det kanske gör för ont för att vara hemma"... Att medvetet svälta sitt barn för att göra det mindre är ju inte riktigt vettigt. Och du har ju tidigare fött ett ganska så litet barn. Upp emot 5 kg där har du ett stort barn.
  • Hannah76
    Har ju inte med smärta att göra utan komplikationer.
  • Mummyfied

Så länge du inte lever på rent snask så är det inte mycket av din kosthållning som påverkar barnets storlek, det är genetiskt. Och ont att föda gör det i vilket fall som helst.

• Anaiah
    Det har ju inget med smärtan att göra, utan som Teskedsmamman säger, att andra komplikationer kan tillstöta. Större bristningar, blödningar, att barnet fastnar osv.
  • mammamaria1981

Tack för alla svar. mycke klokare nu Glad hört att man ska försöka undvika massa sött och sånt för att barnet inte ska vara för stort men nu förstår jag varför, inte för att det gör mindre ont att föda utan för komplikationer.

• Anaiah
    mammamaria1981 skrev 2010-07-25 14:46:39 följande:
    Tack för alla svar. mycke klokare nu Glad hört att man ska försöka undvika massa sött och sånt för att barnet inte ska vara för stort men nu förstår jag varför, inte för att det gör mindre ont att föda utan för komplikationer.
    Nja, det är för att undvika graviditetsdiabetes som dels är farligt och dels definitivt gör barnet större.
  • Lisa1

Orkar knappt kommentera, det är ju snarare ett litet barn kom igen när dom väger över 5..............

• 3 barns mamma84

Haha då borde jag ah ätit mindre
    Min 1:a var 4140g och 52cm
    Min 2:a var 5810g och 62cm
    Min 3:a var 4150g och 51cm honom tog man ut 2 veckor före BF

Ts du har ett helt normalt stort barn inte stort alls ..
    Du ska äta för att ditt barn ska må och ha det bra i magen ..

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • 3 barns mamma84
    Anaiah skrev 2010-07-25 15:03:47 följande:
    Nja, det är för att undvika graviditetsdiabetes som dels är farligt och dels definitivt gör barnet större.
    Man behöver inte ha diabetes för att barnet ska bli stort TRO mig jag vet.
  • Lovely Miia

3290 är ju inte stort??

Min son vägde 4710 gr, o han var stor, o de beror mest på att jag levde mer eller mindre på socker o fick graviditetsdiabetes

Denna grav äter jag en normal kost..
    Visst unnar jag mig ngt gottis ibland, men inte i några kollosala mängder

Min lilla flicka beräknas väga 3045 gr på BFdagen..

Hur kan man tycka 3290 e stort?? Obestämd 
    Jag fattar inte riktigt 

Julian December 2007 & Bebis April 2011
  • 3 barns mamma84
    mammamaria1981 skrev 2010-07-25 14:10:08 följande:
    Om jag försöker äta mindre under denna graviditet än förra, kan mitt barn bli mindre än mitt första då så att det inte gör så ont att föda? min dotter vägde 3290 och var 50cm lång. vill att nästa ska vara mindre. Går det att ordna om jag äter mindre? Tacksam för svar
    Varför vill du ha ett mindre ??
    Jag själv ville ha mindre och fick ta ut innan Bf men jag förstår inte dig helt.
    Dit barn mår bättre av att vara i din mage längre + få mat via navelsträngen + en mamma som är trygg i sig själv.
    Låt dit barn växa och bli så stor som den blir men under 5000g blir den iaf
    Njut bara och är det du vill men se till att du äter rätt.
Svar på tråden Barnets storlek,kan jag styra den genom min kost?