• Shasti

Från nästan blöjfri till totalvägran - råd?

Dottern som är 2 år har börjat totalvägra både pottan och toasitsen. Vi började potträna henne för ungefär ett halvår sen första gången och började då med att läsa en massa böcker om barn som lärde sig kissa pottan osv. Sen började vi lite lugnt och försiktigt med pottan och det gick hur bra som helst, köpte en barnsits för toan och en handsnidad jättefin pottstol i trä och hon tyckte det var jättekul. Till slut tog vi bort blöjan helt när vi var hemma på dagtid och det hände några olyckor men sen började hon tom sätta sig på pottan själv och kissa och man kunde kissa henne på pottor på andra ställen och även när man satte henne på en vanlig toa och höll i henne. Bajsa ville hon fortfarande göra i blöja men det tänkte vi ta det lugnt med eftersom hon fortfarande är så liten. Sen började vi slarva lite med pottan och använde blöja rätt mycket istället eftersom vi var mycket ute, på utflykter och aktiviteter, sen har vi nu varit på semester och då i pricip bara använt blöja av bekvämlighet. Nu när vi kommer hem och ska sätta igång med potta/toa igen är dotterns inställning helt förändrad, hon vägrar sitta på pottan, vägrar kissa och håller sig tills det istället kommer på golvet. Vi vet ju att hon kan så vi har inte gett oss utan fortsätt försöka, men häromdagen kissade hon ner 5 omgångar kläder och soffan och en fåtölj på en dag. När man sätter henne på pottan säger hon "nej" och reser sig, slår ibland verkligen ifrån sig och vill inte alls.

Varför har det vänt så? Någon som har råd? Ska man fortsätta med blöja och vänta typ ett halvår till innan man gör nästa försök eller ska vi framhärda? Vi vet att hon kan kontrollera blåsan och begriper inte varför det är såhär nu. Förutom att det är vårt eget fel eftersom vi inte skulle ha börjat/fortsatt med blöjor när det gick så bra... Suck!

• Svar på tråden Från nästan blöjfri till totalvägran - råd?
  • Skarpa

Jag skulle köra på med blöjor ett tag till, men försöka erbjuda (inte tjata eller truga) toa/potta också. Bättre det än att hon blir "påtvingad" att gå på toa. Det kan ju ha blivit ett litet steg tillbaka när ni började använda blöja mer, men tids nog så går hon över till potta/toa igen, när hon känner sig redo för det. Om ni nästan var framme vid målet så krävs det nog inte lika mycket "träning" innan ni är där igen, men det är ju förutsatt att hon får ta det i sin egen takt.

• Shasti
    Koo skrev 2010-07-25 20:38:30 följande:
    Jag skulle köra på med blöjor ett tag till, men försöka erbjuda (inte tjata eller truga) toa/potta också. Bättre det än att hon blir "påtvingad" att gå på toa. Det kan ju ha blivit ett litet steg tillbaka när ni började använda blöja mer, men tids nog så går hon över till potta/toa igen, när hon känner sig redo för det. Om ni nästan var framme vid målet så krävs det nog inte lika mycket "träning" innan ni är där igen, men det är ju förutsatt att hon får ta det i sin egen takt.
     Ja frågar man om hon vill sitta pottan eller toan är det garanterat NÄÄ och sätter man henne där ändå kliver hon upp och går därifrån fast hon är jättekissnödig.
  • vittra

Det har med all säkerhet blivit så därför att blöjan nu har blivit en vana och något bekvämt även för henne. Såklart är det jobbigt nu att återigen "lära om". Blöjorna idag är ju dessutom så torra att hon känner ju inte av när något händer.

Jag har dock inte direkt något tips på hur ni ska gå tillväga, personligen skulle jag ju inte återgå till blöjan iaf, men försök hitta en ny motivation så att hon återigen ska föredra potta/toalett. Dock beror det ju på hur viktigt ni egentligen tycker att det är. Risken är att det dröjer kanske något år eller två innan hon själv fått tillräcklig motivation tex genom att kompisarna på dagis inte längre har blöja osv.

Däremot är det nog inte så bra att tjata och truga som ovan skriver, utan skapa i så fall en positiv situation kring pottandet.

• Puffy75

Vad jag har hört o läst på så ärdet ett väldigt vanligt beteende hon visar.
    Eftersom tvång inte är möjligt utan dottern måste vara villig och postivt inställd så gäller det att lyssna på hennes signaler.
    För egen del hadejag utan att tvekat (el varit orolig) fortsatt med blöja. Hon rä 2 år, tidigt att bli helt torr. Menar för att förtydliga mig på FL att det är fullt möjligt men inte heller konstigt om man inte är det. Är antagligen inte fullt mogen för det. Att hon är 2 år betyder även att hon är medveten om de "olyckor" som händer och det stärker ju inte heller motivationen el självkänslan.

Ge henne blöja hela tiden, fortsätt erbjuda pottan/toan på skoj. Läs alla era böcker. Ge applåder om hon besöker pottan. Kanske ska hon få åka och välja några nya trosor i affären? Tjata inte!
    Är övertygad om att det plötsligt kommer och vips är hon blöjfri helt.
    Har 2 barn som lagt blöjan och i båda fallen kom ett kort "bakslag" och sen var det inga problem längre.

• Mirilla

Hmm, känner igen det där. Vi hade inte kommit så lång i pottränandet, men vid 2 års ålder började hon tokskrika bara hon såg pottan eller man nämde det. Innan gillade hon att sitta på pottan och vi läste böcker och hade en mysstund. Hon satt på pottan vid varje blöjbyte. Ibland kissade hon och ibland kom ingenting, gjorde ingen grej av det. Vad vändningen kommer sig av vi faktiskt inte. Nu har det gått till och från att sätta henne på pottan (hon skriker inte längre). Min man satte henne på pottan för ett tag sen och hon bajsade och blev jätteledsen trots att vi alltid har pratat positivt om att sitta på toa/pottan. Hon säger ofta till när hon bajsar, fast hon säger inte bajsa (det har vi lärt oss nu), men pottan är nej. Förut såg man verkligen att hon koncentrerade sig och försökte kissa och i många fall kom det lite kiss. Lustigt det där. Vi försöker ta det lugnt och inte göra en för stor sak av det hela. Någon gång kommer det, hon är väl kanske inte redo just nu bara.
    Hon är just nu inne i en inte period och gör gärna saker när hon själv vill så vi försöker ställa pottan ute nu i sommar och ha henne utan blöja, då har hon faktiskt själv sagt att hon ska sitta på pottan, men det har inte kommit något.
    Men jag kikar in i den här tråden om tips på hur vi ska få tillbaka lusten att gå på pottan.

• Shasti

Alltid skönt att höra att det är "normalt" . Misstänker som Vittra skrev att det såklart är mycket bekvämare för dottern också. Förut tyckte hon dessutom det var riktigt obehagligt att kissa i byxorna men nu i "andra omgången" potträning pinkar hon gladeligen ner omgång efter omgång kläder, utan att det verkar störa henne alls, och har vi ingen blöja alls på henne håller hon sig tills det bara rinner. Häromsistens satt hon glatt och ritade vidare vid sitt bord i en stor pöl.

• trollbottom

Så har det varit för oss med. Före jul så var sonen i stort sett blöjfri hemma men så vart det resor och mycket blöja på och han totalvägrade. Så vi fortsatte med blöja, har tygblöjor så vi använde bara ett inlägg vilket gjorde att han kände att han blev blöt redan vid en kissning. Så nu i sommar bestämde vi oss för att nu fick det vara nog, han har fått kissa på sig och det har varit hur jobbigt som helst och mycket tvätt har det blivit. Men så såg han när hans kusiner gick på toaletten och sen dess har vi bara haft blöja på under natten och den är i stort sett alltid torr på morgonen och han går på pottan istället.

Jag tror ni bara ska ta det lugnt eller så bestämmer ni er för att det får vara slut på blöjor och låter henne pinka på sig. Har ni vänner med barn som hon kan se att de går på toaletten eller pottan? Det kan hjälpa. Börja om från början. Det kan ju vara lättare att låta henne vara utan blöja även ute nu när det är sommar.

• Shasti
    trollbottom skrev 2010-07-26 06:01:27 följande:
    Så har det varit för oss med. Före jul så var sonen i stort sett blöjfri hemma men så vart det resor och mycket blöja på och han totalvägrade. Så vi fortsatte med blöja, har tygblöjor så vi använde bara ett inlägg vilket gjorde att han kände att han blev blöt redan vid en kissning. Så nu i sommar bestämde vi oss för att nu fick det vara nog, han har fått kissa på sig och det har varit hur jobbigt som helst och mycket tvätt har det blivit. Men så såg han när hans kusiner gick på toaletten och sen dess har vi bara haft blöja på under natten och den är i stort sett alltid torr på morgonen och han går på pottan istället.

Jag tror ni bara ska ta det lugnt eller så bestämmer ni er för att det får vara slut på blöjor och låter henne pinka på sig. Har ni vänner med barn som hon kan se att de går på toaletten eller pottan? Det kan hjälpa. Börja om från början. Det kan ju vara lättare att låta henne vara utan blöja även ute nu när det är sommar.
    Ja, där ser man. Kan försöka få henne att se andra barn gå på pottan/toan, fast hon har i allafall hittills varit sån att hon struntar i vad alla andra gör och kör sitt eget race. Och hon är en liten fröken så hon blir kränkt om hon måste gå ute utan byxor. I augusti ska hon börja dagis också, så kanske det går bättre där... fast jag tvivlar på det, hon är väääääldigt envis.
  • vittra

Även fast vår tjej varit torr sedan 1½ års ålder (hon är snart 3 år nu) så känner jag ändå igen det ni berättar och jag tror att man tolkar in för mycket i det. Barn lär sig använda sin egen kropp som ett uttryck för sin vilja och sin rätt att bestämma över sig själva. Det är ju något som alla går igenom efter tvåårsåldern, det är ju nu dessa "trotsperioder" kommer och en väldigt stor bit av självständighetsutvecklingen sker! Åtskilliga gånger har dottern sagt eller formligen skrikit, precis samtidigt som hon kissar rakt ner i pottan ska tilläggas, att hon inte vill kissa!!!!! Som jag skrev i en annan tråd, i den här åldern måste man nog försöka skilja lite på vad de vill och vad de behöver. De har lärt sig att inte bry sig om den där pölen på golvet eller att de går omkring med nerkissade byxor, därför att de mot alla odds tror och vill tro att de kan styra över det själva. Vi har i perioder tagit en skrikande dotter till potta/toalett ja. När vi ser att hon kniper ihop med benen och grimaserar tydligt med hela ansiktet eller tom klämmer ihop med handen över snippan för att hon absolut inte vill kissa just nu! Då har hon varit sprängfylld och det bara sprutar ner i pottan/toaletten. Detta är ju trots allt något alla människor måste lära sig ju, är man kissnödig så är man Då hjälper det inte att man inte vill kissa, då exploderar man istället!

Ja, alltså så är min tolkning av det här beteendet som flera av er beskrivit. Jag ser det absolut inte som att de inte skulle vara redo (vad det nu är som kännetecknar att de är redo?) eller att hon vill/behöver ha blöja på sig. Men vår situation är och har varit lite annorlunda än TS eftersom vår tjej inte hade haft blöja på evigheter när hon började bete sig såhär, och därför var det ju inte heller något alternativ att återgå till några blöjor utan hon fick ju lära sig att man måste ibland helt enkelt. Det är ju inte vi vuxna som tvingar henne att kissa, det är ju hennes kropp

• Anne69

Vi har i o för sig precis börjat potträna men jag tycker att ni ska hålla i. Det jag tror blir konstigt för barnen är detta hoppande mellan att ha blöja och att inte ha blöja. Man måste vara lite uthållig när man pottränar - som förälder alltså! Ni behöver göra ett val: ska hon ha blöja eller inte? Och sen hålla fast vid det.

Vi tog bort blöjorna för vår 2åring för 3 veckor sen o har sen dess bara satt dit blöjan när hon sover samt om hon åker bil. Snart tar vi bort den i bilen också, då det händer så få olyckor. Vi är jättekonsekventa. Jag har gjort likadant med storasyster med den skillnaden att det då var på vintern o jag trodde hon skulle kissa ner overallen. Det gjorde hon aldrig! Men då tyckte jag att det var väldigt konstigt att förklara att hon skulle ha blöja när hon skulle gå ut......

• Shasti
    Anne69 skrev 2010-07-26 11:19:25 följande:
    Vi har i o för sig precis börjat potträna men jag tycker att ni ska hålla i. Det jag tror blir konstigt för barnen är detta hoppande mellan att ha blöja och att inte ha blöja. Man måste vara lite uthållig när man pottränar - som förälder alltså! Ni behöver göra ett val: ska hon ha blöja eller inte? Och sen hålla fast vid det.
    Ja det var nog därför det gick som det gick, att vi inte höll fast vid det. Och nu är det mycket jobbigare. Och hur gör man nu när man är ute mycket och gör utflykter osv...
  • vittra
    Shasti skrev 2010-07-26 12:04:08 följande:
    Ja det var nog därför det gick som det gick, att vi inte höll fast vid det. Och nu är det mycket jobbigare. Och hur gör man nu när man är ute mycket och gör utflykter osv...
    Man tar med en potta helt enkelt
    Det finns ju sånna portabla som är jättesmidiga när man är på resande fot och som man har påse i.
    Sen får man ju såklart tänka på att ha ombyte med, men det är väl nåt som man ändå alltid har med när man har barn, åtminstone vi. Är det inte kiss i byxan så är det mat och kladd, glass, lera eller så tycktes det roligt att ta ett dopp med kläderna på osv
  • Shasti
    vittra skrev 2010-07-26 12:45:27 följande:
    Man tar med en potta helt enkelt
    Det finns ju sånna portabla som är jättesmidiga när man är på resande fot och som man har påse i.
    Sen får man ju såklart tänka på att ha ombyte med, men det är väl nåt som man ändå alltid har med när man har barn, åtminstone vi. Är det inte kiss i byxan så är det mat och kladd, glass, lera eller så tycktes det roligt att ta ett dopp med kläderna på osv
    Finns det portabla pottor? Hade jag ingen aning om. Har du någon länk? Problemet är att få henne att ens gå med på att sitta på pottan på någon främmande plats. Igår var vi hos farmor där vi har en potta och där vi brukar vara ganska ofta, men när jag försökte med pottan blev det ett jäkla liv.
  • trollbottom
    Shasti skrev 2010-07-26 10:05:40 följande:
    Ja, där ser man. Kan försöka få henne att se andra barn gå på pottan/toan, fast hon har i allafall hittills varit sån att hon struntar i vad alla andra gör och kör sitt eget race. Och hon är en liten fröken så hon blir kränkt om hon måste gå ute utan byxor. I augusti ska hon börja dagis också, så kanske det går bättre där... fast jag tvivlar på det, hon är väääääldigt envis.
    Hon kan väl ha byxor på sig. Det har sonen fått ha, han har fått kissa ner sig. Vi har försökt när vi sett att han är kissnödig med att erbjuda pottan osv men har han sagt nej och vägrat så har han "fått" kissa ner sig med eller utan kläder på. Det har varit jobbigt och som sagt fruktansvärt mycket tvätt men idag är han som sagt blöjfri och det har skett som bara över en natt
  • anyXX

Liknande med min tjej, hon är 2 år och 4 mån. Vi började lite smått redan i julas och nu i början av sommare. Hon KAN kissa och bajsa på pottan men hon vill inte och ja vi har inte riktigt orkat ta tag i det måste jag väl erkänna. Dessutom har hon haft (och verkar fortfarande ha) urinvägsinfektion så hon associerar ju redan kissande med obehag/ont. Håller på att ta prover och så men det tar ju sån tid.

Iris 080308 & Nils 100319
  • Anne69
    Shasti skrev 2010-07-26 12:04:08 följande:
    Man tar med pottan! Vi har den med jämt! Idag, när vi var o fikade hos grannarna, hade vi den med. Jag tänker att det ju bara handlar om ett par veckor som de bara går på pottan. Så småningom lär de sig ju att gå på toa o kissa ute. Vi var på nöjespark i fredags.....med potta! Ser helknasigt ut men jag tror att de flesta känner igen sig! Vår potta (stor Babybjörn) passar perfekt under vagnen.......
Svar på tråden Från nästan blöjfri till totalvägran - råd?