Cherrie skrev 2010-07-26 09:30:22 följande:
Smiter in med en fråga jag tycker har samma dilemma, om det är ok TS?
Mitt ex lämnade mig två veckor innan vår son föddes. Jag har varit själv sedan dess men pappan komemr och hälsar på ca 2 ggr i veckan och är med sonen. Vi har delad vårdnad. nu tar mina föräldradagar slut i december.
Jag tycker inte att det känns Ok att pappan skall ha honom på heltid från dess. Är det fel av mig att tycka?
Det kan väl inte vara bra för vår son att gå från 2 ggr i veckan till hela veckor?
Men kan han inte ha honom endast dagtid tills vidare, o så kommer sonen hem igen när du slutat jobbet?
Så kan han ju sova nå'n natt då o då till att börja med, o så trappar ni upp?
Håller med om att det blir lite tvärt om han ska börja sova hos pappan o vara där en hel vecka i sträck helt plötsligt!
Om det är så ni har tänkt er så får ni ju börja vänja sonen nu under hösten, så att det funkar bra tills december
TS: men om ni gick isär för bara en månad sen, så lär ju den lille vara lika van vid pappan som vid dig!!!
Eller fattar jag fel?
Om så är fallet så bör ju lillen vara lika bekväm med pappan som med dig, så isf är det väl inget som hindrar att han sover hos pappan!?
Däremot kan jag väl tycka att veckovis blir för långa perioder borta från er båda, men kan ni inte köra två nätter hos pappa, o sen två nätter hos dig osv, till en början?
Annars så vet jag att de generellt rekommenderar växelvis från 3 år ca, men det är ju så individuellt, beroende på barnet, samt föräldrarnas relation!
Om föräldrarna klarar av att samarbeta o vara lyhörda för barnet, samt ha barnets bästa i intresse så borde det ju funka med vilken lösning som helst - bara man är beredd att ändra på upplägget om det visar sig att det inte funkar för barnet.
Låt den lille vara lite mer med pappan redan nu, så kan ni ju säkert ha växelvis inom en snar framtid!