• Bebby

Ensamma mammor/pappor - vad gör ni på semestern?

Jag är en singelmamma med två killar, den stora killen nyss 3 år fyllda, minstingen blir snart 2 år. Jag skulle verkligen behöva lite inspiration!

Tycker att det kan bli lite extra ensamt på sommaren när många vänner är bortresta med sina familjer, öppna förskolan är stängd etc. Vissa "vanliga" saker som att åka till stranden, en lekpark eller djurpark mm blir gärna lite mer komplicerade när man är ensam med två busiga killar som hellre springer än går - och helst åt varsitt håll dessutom! Skrattande Förra sommaren var Liten nöjd med att sitta i vagnen, det var lättare att hitta på saker på egen hand med barnen då!

Skriv gärna en rad! Berätta vad ni gör under semestern eller tipsa om bra ställen eller aktiviteter.... Tack! Glad

• Svar på tråden Ensamma mammor/pappor - vad gör ni på semestern?
  • Bebby

Puffar igen.... finns det verkligen ingen som har lust att skriva en rad?

• mia maria

Jag är ensamstående med två pojkar på 6 år resp snart 11 månader.
    Vi var till Turkiet en vecka tidigare i sommar, o sen har vi varit till Sthlm o gått på Grönan o Naturhistoriska.
    Till Sthlm hade jag dock sällskap av min mamma!

F.ö så har vi varit mkt på badstranden när det var fint väder - perfekt tycker jag, för där trivs båda killarna, även den lille!

Gillar du att tälta?
    Det har jag gjort med min äldsta sen han var 2 år, o det tyckte han var jättespännande, så för mig har det alltid funkat bra!
    Välj en familjecamping så finns det oftast gott om aktiviteter o andra barn!
    Eller hyr en stuga på en camping!

• Bebby

mia maria, tack för ditt svar! Glad

En sväng till Sthlm är kanske inte så dumt!

Stranden är värre för oss, Liten gillar inte att bada och är dessutom lite rädd för vatten, men kan iosf vara nöjd med att gräva i sanden. 3-åringen däremot är varken försiktig eller rädd och tycker att det är spännande att springa ut på bryggan.... Några vänners bekantas 3-åring drunknade förra sommaren - kan tänka mig att det skrämmer mig lite...

Har du något tips på en bra camping, där man inte behöver bo allt för nära vatten?

• mia maria

Ja även om mina båda killar älskar att abda så brukar vi hålla till lite längre upp på stranden, så att lillkillen inte kryper ned till vattnet hela tiden!
    6-åringer är ju dock i o badar för fullt, men man ligger/sitter ju alltid så att man ser honom!

Vi har tältat vid Parken Zoo i Eskilstuna, samt Leksans Strand vid Leksands Sommarland, o även på Sollerön som ligger ganska nära Tomteland.

Vid Parken Zoo finns inget vatten, men vid de båda andra campingarna så ligger det stränder - men inte alltför nära själva tältplatserna!

• UpsyDaisy

Jag är ensamstående med en 3,5-årig flicka och vi har satsat på kortare utflykter. Bor i Skåne så vi har gått på museum, på marknader, karusellerna vid Folkets park, stranden, Tropikariet i Helsingborg, diverse parker och lekplatser, swimmingpooler etc etc. jag har dock märkt att det blir lite för mycket både för henne och mig när vi åker lite längre turer. Hon saknar också sina kompisar på dagis så jag har kontaktat ett par av mammorna och ordnat lekträffar. Vi har också varit på en öppen förskola för ensamma mammor och deras barn, men det var lite mindre lyckat eftersom alla de andra barnen var bebisar så det fanns ingen för min dotter att leka med.

• Mandel

Nu är jag inte ensamstående, men har semestrat med barnen ensam då maken jobbat.

Förra sommaren åkte vi och hälsade på en tjej som jagt räffat via FL. Vi tog bilen (60mil enkel resa) och stannade halvvägs och sov på hotell över natten både på dit och hemresan.
    Nu i sommar har vi varit på Öland och bott i stuga i 3 dagar då vi åkte och tittade på väderkvarnar, Borgholmsslottsruin, badade m.m
    Barnen är  3 och 6 år gamla.

Annars är det lekkompisar som gäller eller enklare dagsutflykter. Eller helt enklet hemma och leker inne eller ute tillsammans.

När maken är hemma så får barnen leka tillsammans utan mig

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Bebby

Har fortfarande några veckor kvar innan jag börjar jobba så era tips är uppskattade! TACK!!!

• jozelyn

Vi gör alltid grejer tillsammans med dotterns mormor o morfar!
    Det löser problemen både med transport, kostnader (pappa ställer ofta upp o bjuder på både det ena o det tredje), aktivering och fantasi.
    Det behöver inte va så komplicerat lixom, det räcker att man kommer hemifrån ett tag.
    Den här sommaren blev det att vi hyrde en stuga ca en halvtimme härifrån. Låg på en campingplats (brukar va dyrt men mamma lyckades prata ner priset lite :) Älven rann bredvid.. jättefint var det. Pappa körde dit oss med alla grejer o sen kom han över då o då o hälsade på. 12 dar var vi där o bara umgix o tog det lugnt :)
    Vi gjorde Leksand en dag o Sommarland en annan dag.
    Förra sommaren hade vi stuga i Tandådalen i fjällen, året innan det i Tällberg, 2007 hade vi en i Gävle.
    Alltid alla tillsammans.
    Eller ja, pappa kommer o går som han vill.
    Funkar bra för oss, men det gäller ju förstås att man står nära sina föräldrar o inte irriterar sig på deras sätt att vara.
    Annars kanske man kan göra nåt med nån annan person man gillar o kommer bra överens med?

Svar på tråden Ensamma mammor/pappor - vad gör ni på semestern?