• Accentnougat

Skamvrå/timeout - ok eller inte?

Många jag känner använder denna metod rutinmässigt i sin uppfostran.
    Själv känner jag ett starkt motstånd mot den typen av metoder. Jag tycker det är en enorm kränkning av ett barns integritet och skulle aldrig någonsin göra så mot mitt barn eller acceptera att det pågick hos dagmamman. Jag tycker det räcker med ett bestämt "nej", förklara vaför eller peka ut konsekvensen av handlingen.

Ni som använder er av metoden, hur resonerar ni?
    Ni som tycker det är en dålig metod, varför? Och så är jag nyfiken på om någon har referenser till forskning och/eller barnpsykologer eller pedagoger som uttalar sig kring saken...

• Svar på tråden Skamvrå/timeout - ok eller inte?
  • neelliee
    Majny skrev 2010-08-01 20:30:18 följande:
    Nej, jag tycker inte heller det är OK när man blir lite större, och det är därför jag kring tre-fyraårsåldern (lite olika beroende på individuell mognad) pratat med mina barn om att det är jobbigt för omgivningen om man skriker högt och att det därför är omtänksamt och bra om man går undan. De väljer ofta själva den lösningen och det tror jag beror på att jag väntade tills de var tillräckligt mogna med att be dem visa denna hänsyn, och att jag inte innan dess tvingade dem att göra det. 

Men pratar vi däremot om t ex en tvååring tycker jag faktiskt inte det är nåt problem med skrikande i affären. I regel går det nog över ganska snabbt om de trots vrålet inte får sin vilja fram. Framförallt om det skett några ggr och de hunnit lära sig av erfarenheten - d v s jag ändrar inte mitt beslut för att de skriker eller kastar sig på golvet.

När du väljer att gå av bussen eller ut ur affären så undrar jag lite över vad det är för budskap du vill sända?
    I mina ögon ser det ju ut som att ditt barn styr dig ganska ordentligt med sitt skrikande eftersom du avbryter aktiviteten du håller på med. "Sluta skrika annars avbryter jag min handling och lämnar affären"? Det låter ju mer som om det drabbar dig själv. Jag tycker att du med detta ger ditt barn budskapet att du blir obekväm och tycker det är pinsamt om de skriker, alltså ett riktigt kraftfullt vapen för kommande maktkamper.

Jag föredrar i samma situation att ge budskapet "jag hör att du är arg, men du kommer ändå inte att få godis. Nu fortsätter jag att handla precis som planerat."
    Jag tänker att det visst drabbar mitt barn om jag går av bussen, för det tar längre tid innan vi kommer hem. Antingen får vi gå eller vänta på nästa, och inget av detta uppskattar mina barn. och tar det längre tid innan vi är hemma, ja då hinner inte mamma leka innan hon ska fixa middag... Dessutom ska inte 43 andra människor på bussen drabbas illa av mig och mitt barn. Några minuter kan man gallskrika, men sen går man av om det finns möjlighet.
    Samma lika i affären. Vi går  in och handlar igen senare, och då tar den dötråkiga handlingen ÄNNU längre tid. Att handla är öken tycker mina barn, så en vända till är straff nog.

Och ja, av respekt mot mina medmänniskor tycker jag att det är pinsamt om stora barn vrålar på bussar och andra offentliga platser. Andra människor är också människor, med rätt att finnas till och rätt att vistas i en rimligt behaglig miljö. På affären kan man oftast gå undan, så det är inte lika besvärligt. Om ens egna unge får tuppjuck i kassakön kan man ställa sig en bit bort och har någon annans unge tuppjuck vid ostdisken behöver jag som kund inte stanna där längre än några sekunder. Men på bussen sitter man så tätt och det finns ingenstans att gå undan så där _tvingar man verkligen på_ medpassagerarna illvrålen och ja, det tycker jag är respektlöst OM det finns alternativ som att gå av och ta en tio minuter senare buss (och fortfarande, om det gäller något större barn).
  • neelliee
    Majny skrev 2010-08-01 20:41:40 följande:
    Det där med att han blir arg på dig, det tror jagabsolut också! Det är ju du som sätter gränsen. Jag tror att barns raseriutbrott överlag handlar betydligt mer om att man hindrar dem i deras önskningar än om själva målet för deras längtan, om det nu är godis eller att få vara ute längre. Men jag drar precis motsatt slutsats av det: det är just därför jag inte vill ta barnet från situationen. Jag tror barn mår väldigt bra av att föräldern är kvar och står ut med deras raseri (OBS, det betyder inte att jag accepterar våld, elakheter etc utan enbart att jag står ut med att mitt barn är rasande i min närvaro) och orkar hålla fast vid sina värderingar trots allt.

Inte heller mina barn är förresten pratbara under ilskeutbrott, så den delen sparar vi till efteråt.
    Jo, och som jag skrivit 100 gånger i tråden (känns det som ) så ÄR vi närvarande under typ 19 av 20 utbrott. In på rummet händer bara _då och då_, allra oftast gör vi precis som du beskriver. Just därför tror jag att våra ungar fixar någon enstaka hänvisning till rummet, de VET ju innerst inne att det inte lönar sig att skrika i timmar, det har vi redan visat dem om och om och om igen. In på rummet vid varje utbrott, det tror jag inte på.
  • rasajj
    Plutteli skrev 2010-08-01 20:41:50 följande:
    När min dotter blir arg och ska gå på och skada mig går jag antingen ifrån henne (vanligen följer hon inte efter då) och om hon följer efter för att fortsätta göra mig illa men inte klarar av att lugna sig sätter jag mig med henne i famnen i ett grepp där jag ser till att hon inte kommer åt att skada mig. Skulle jag stänga in henne på ett rum i den situationen skulle det tyvärr bara leda till att hon började skada sig själv och det är ingen lösning för mig. Så sent som idag satte hon igång att nypa mig (på lek hon var inte ett dugg arg denna gång) räckte att jag sa till EN gång "Fortsätter du kommer mamma att gå för det där gör ont och då vill jag inte vara kvar" och hon slutade direkt och gav mig en kram istället.
    Sa du kan helt enklet inte ens satta dig in i en situation dar barnet faktiskt foljer efter dig for att fortsatta skada dig om du sager nej?

Jag vet itne riktigt hur du vet att ditt barn skulle borja skada sig sjalvt om du lamnade det ensamt en stund, om du nu inte har testat det.

Min erfarenhet av otaliga barn (ar av forskollarare och barnflicka samt mina egna 4) sager mig att majoriteten av barn lugnar sig valdigt snabbt nar de val ar ensamma och inte langre har publik som ger reaktion pa skriken eller andra saker barnet gor.

Det later verkligen jattegulligt att ditt barn genast slutera efter en tillsagning. Men fragan ar vad du skulle gora om barnet INTE gjorde det.
    The problem is not that people are taxed too little, the problem is that government spends too much.
  • Accentnougat

En tanke bara: Vissa i tråden verkar se själva skriket/gnället/bråket som problemet som ska åtgärdas. Jag försöker tänka lite längre än så och funderar på VARFÖR barnet är upprört och istället sätta in "åtgärden" där. Jag tycker resonemanget att åtgärda skriket är lite som att behandla halsfluss med te. Visst lindra det symptomet, men ger du antibiotika istället så blir du även av med orsaken till problemet; bakterierna.

Jag har ett färskt exempel från imorse. Det var nämligen dags för min 4 åring att gå tillbaka till dagmamman efter ett långt sommarlov. Direkt var det bråk om stövlar som inte var fina, frukosten skulle inte ätas, han ville inte klä på sig. Ja, han satte sig helt enkelt totalt på tvären och bråkade om varenda liten detalj. Istället för att slänga in honom på rummet för att tänka över sitt beteende, så började jag försiktigt fråga om det kändes lite läskigt att gå tillbaka till dagmamman. Sen småpratade vi lite om det och om vad de kunde tänkas hitta på osv. Han frågade lite varför han skulle dit och jag förklarade så gott jag kunde. Då åt han sin macka. Sen busade jag på honom kläderna (låtsas sätta på fel och han gör rätt) och resten av morgonen flöt på jättebra.

Säkerligen hade det fungerat med en timeout, men mitt sätt är definitivt mycket trevligare för oss bägge! Både på kort och lång sikt skulle jag vilja säga.

• Hervor 1

Hatten av för Majny och hennes kloka inlägg!

• Plutteli
    rasajj skrev 2010-08-01 23:36:42 följande:
    Sa du kan helt enklet inte ens satta dig in i en situation dar barnet faktiskt foljer efter dig for att fortsatta skada dig om du sager nej?

Jag vet itne riktigt hur du vet att ditt barn skulle borja skada sig sjalvt om du lamnade det ensamt en stund, om du nu inte har testat det.

Min erfarenhet av otaliga barn (ar av forskollarare och barnflicka samt mina egna 4) sager mig att majoriteten av barn lugnar sig valdigt snabbt nar de val ar ensamma och inte langre har publik som ger reaktion pa skriken eller andra saker barnet gor.

Det later verkligen jattegulligt att ditt barn genast slutera efter en tillsagning. Men fragan ar vad du skulle gora om barnet INTE gjorde det.
    Som jag skrev: OM barnet fortsätter att förfölja mig så det inte fungerar att bara gå iväg hade jag satt mig med barnet och hållit fast det!
    Jag har testat att lämna min dotter själv ibland när hon blivit arg av min närvaro och varje gång har hon efter ett tag börjat skada sig själv, så när hon vill vara ensam brukar vi bara flytta oss så vi inte rör henne fysiskt men inte lämna henne helt ensam eftersom hon då börjar slå sig. Vid de (få) tillfällen hon börjat så sig har vi gjort på samma sätt som om hon skulle skada oss: Satt oss med henne och hållit henne i famnen tills hon varvat ner.
    Min sambo är förskolelärare, min moster är lågstadielärare, jag har pluggat pedagogik för lägre åldrar och arbetat inom förskola samt särskild verksamhet för "problembarn" mellan 9 och 15 år. Så jagh ar rätt bra erfarenhet jag också av barn och unga och min erfarenhet säger att det är lättast för ett barn att lugna sig om man stannar med dem men inte ger någon utdelning alls för utbrotten. Att man är kvar är inte samma sak som att man automatiskt ger en reaktion på utbrottet som barnet tjänar på.
  • Plutteli
    Accentnougat skrev 2010-08-02 08:55:25 följande:
    En tanke bara: Vissa i tråden verkar se själva skriket/gnället/bråket som problemet som ska åtgärdas. Jag försöker tänka lite längre än så och funderar på VARFÖR barnet är upprört och istället sätta in "åtgärden" där. Jag tycker resonemanget att åtgärda skriket är lite som att behandla halsfluss med te. Visst lindra det symptomet, men ger du antibiotika istället så blir du även av med orsaken till problemet; bakterierna.

Jag har ett färskt exempel från imorse. Det var nämligen dags för min 4 åring att gå tillbaka till dagmamman efter ett långt sommarlov. Direkt var det bråk om stövlar som inte var fina, frukosten skulle inte ätas, han ville inte klä på sig. Ja, han satte sig helt enkelt totalt på tvären och bråkade om varenda liten detalj. Istället för att slänga in honom på rummet för att tänka över sitt beteende, så började jag försiktigt fråga om det kändes lite läskigt att gå tillbaka till dagmamman. Sen småpratade vi lite om det och om vad de kunde tänkas hitta på osv. Han frågade lite varför han skulle dit och jag förklarade så gott jag kunde. Då åt han sin macka. Sen busade jag på honom kläderna (låtsas sätta på fel och han gör rätt) och resten av morgonen flöt på jättebra.

Säkerligen hade det fungerat med en timeout, men mitt sätt är definitivt mycket trevligare för oss bägge! Både på kort och lång sikt skulle jag vilja säga.
    Precis min tanke också! När vår dotter blir arg funderar jag ju över varför och vad man kan göra för att förhindra utbrottet nästa gång, själva ilskan har hon ju rätt till att ha och därför får hon hållas, skriker hon i en butik går vi ut med henne tills hon varvat ner så hon inte stör andra, hon är ju förliten för att förstå varför hon inte kan skrika i en butik, den biten tar vi när hon blir större. Vi bekräftar alltid hennes humör, vare sig hon är arg, ledsen, sur, glad eller trött osv. och vi gör det genom att stanna hos henne även om vi inte alltid tar i henne rent fysiskt så finns vi där när hon vill ha oss nära igen. Hennes utbrott varar nästan aldrig längre än 2-3 minuter och sedan är hon lugn igen för hon vet att vi förstår henne men att det inte ändrar på något.
  • rasajj

Och som jag papekat flera ganger, sa GAR DET INTE att losa nagra konflikter med nagon som ar mitt uppe i ett vredesutbrott med gallskrik och som forsoker skada den andra parten (genom nyp eller slag). Utan man MASTE vanta ut utbrottet , sedan kan man ta en diskussion om vad som ledde upp till sagda utbrott.

Det ar naturligtvis jattebra om man kan avleda ett utbrott, men ibland sa gar inte det. Sjalvklart satter man inte barnet i time out for lite gnallande, utan det ar nar barnet verkligen behover en paus for att lugna sig sjalv.
    The problem is not that people are taxed too little, the problem is that government spends too much.
  • Accentnougat
    rasajj skrev 2010-08-02 13:18:45 följande:
    Och som jag papekat flera ganger, sa GAR DET INTE att losa nagra konflikter med nagon som ar mitt uppe i ett vredesutbrott med gallskrik och som forsoker skada den andra parten (genom nyp eller slag). Utan man MASTE vanta ut utbrottet , sedan kan man ta en diskussion om vad som ledde upp till sagda utbrott.

Det ar naturligtvis jattebra om man kan avleda ett utbrott, men ibland sa gar inte det. Sjalvklart satter man inte barnet i time out for lite gnallande, utan det ar nar barnet verkligen behover en paus for att lugna sig sjalv.
    Ja, det är sant att det sällan går att prata med ett barn mitt i ett utbrott. Behöver barnet lugna ner sig så får det givetvis göra det innan vi pratar om saken. Men jag förstår ändå inte varför man behöver ta till timeout för att barnet ska lugna ner sig? Slår mitt barn mig så gör jag klart att det inte är ok under några omständigheter och så går JAG därifrån.
  • rasajj
    Accentnougat skrev 2010-08-02 13:36:26 följande:
    Ja, det är sant att det sällan går att prata med ett barn mitt i ett utbrott. Behöver barnet lugna ner sig så får det givetvis göra det innan vi pratar om saken. Men jag förstår ändå inte varför man behöver ta till timeout för att barnet ska lugna ner sig? Slår mitt barn mig så gör jag klart att det inte är ok under några omständigheter och så går JAG därifrån.
    Och som jag ocksa papekat manga ganger, det ar itne alltid det ar mojligt for den vuxne att ga sin vag. Dels darfor att andra barn kanske finns med i bilden, eller den vuxne haller pa med nagot (matlagning kanske) eller sa foljer barnet efter for att fa reaktion. Ibland sa ar det battre for barnet att ga undan, av egen maskin eller med hjalp!
  • Accentnougat
    rasajj skrev 2010-08-02 13:44:33 följande:
    Och som jag ocksa papekat manga ganger, det ar itne alltid det ar mojligt for den vuxne att ga sin vag. Dels darfor att andra barn kanske finns med i bilden, eller den vuxne haller pa med nagot (matlagning kanske) eller sa foljer barnet efter for att fa reaktion. Ibland sa ar det battre for barnet att ga undan, av egen maskin eller med hjalp!
    Jag håller inte alls med. Det finns alltid bättre allternativ än timeout. Men du verkar lika trött som jag på att diskutera detta, så det kanske är dags att lägga ner.
    Man kan ju alltid hoppas att åtminstonne någon läst i tråden och tagit till sig av tex Majnys braiga tankar och råd kring detta. Jag är själv glad att jag startade tråden då jag fått bra tips på länkar och böcker (har beställt Lars H Gustafssons bok) och fått läsa många kloka ord. Men på FL är det nog sällan man lyckas "frälsa" någon som redan är inkörd på sin egen "metod". De har dock varit intressant att få inblick i hur ni som använder er av timeout tänker, fastän jag fortfarande inte alls håller med er.
  • Tygtiiger

Jag tycker att timeout är en bra metod i vissa, utvalda situationer:
    1: när uppfostran totalt har havererat i hemmet (som i Nanny-programmen) och föräldrarna behöver en enkel, tydlig och förutsägbar metod för att hantera konflikter. Det är bättre än totalt kaos även för barnen.
    2: när alternativet är stryk. Se ovan.
    3: om barnet ifråga har ett neuropsykiatriskt funktionshinder som gör att de behöver ovanligt mycket struktur och förutsägbarhet och det därför inte fungerar med vanliga uppfostringsmetoder, eller barnet behöver den typen av avbrott för att kunna hejda ett utbrott.

Men i grund och botten tycker jag att skamvrå är motbjudande. "Gå och sätt dig på stolen/trappan/mattan i tre minuter och sedan ber du om ursäkt!" - vad lär man sig på det?

Jag har en femåring så jag har bara erfarenhet av vardagsliv med ett förskolebarn. De konflikter som vi upplever är väldigt mycket relaterade till makt - vem får bestämma, hur fördelar man makt, vad gör man om man är osams? Jag tror att det sätt som vi hanterar konflikter just nu är också det sätt som han kommer att använda när han är tonåring och samma konflikter kommer tillbaka igen - och då kommer skamvrå definitivt inte att vara användbart. Bättre då att vi redan nu lär oss att resonera och förhandla och kompromissa.

Nej, vi har inte en rar, konfliktfri tillvaro med ett barn som bara säger "javisst mamma!" Han skriker och ibland slåss han (det får man inte och det är vår största konflikthärd). Vi skriker tillbaka ibland när vi tappar tålamodet - inte så lysande, så får vi prata om det sedan och be om ursäkt. Sonen kan springa in på sitt rum och dänga igen dörren och vilja vara ifreeeed - ok i vissa lägen, inte alltid. Men de flesta konflikter kan vi lösa genom att förklara och argumentera och helt enkelt övertyga, och ibland utbrister han ilsket - Ni får alltid som ni vill och det är ORÄTTVIST! och det har han ju rätt i. Det suger att vara barn ur maktsynpunkt. Det kan man gott komma ihåg som förälder, tycker jag.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Majny
    Tygtiiger skrev 2010-08-04 07:48:26 följande:
    De konflikter som vi upplever är väldigt mycket relaterade till makt - vem får bestämma, hur fördelar man makt, vad gör man om man är osams? Jag tror att det sätt som vi hanterar konflikter just nu är också det sätt som han kommer att använda när han är tonåring och samma konflikter kommer tillbaka igen - och då kommer skamvrå definitivt inte att vara användbart. Bättre då att vi redan nu lär oss att resonera och förhandla och kompromissa.

----------------------

Nej, vi har inte en rar, konfliktfri tillvaro med ett barn som bara säger "javisst mamma!" Han skriker och ibland slåss han (det får man inte och det är vår största konflikthärd). Vi skriker tillbaka ibland när vi tappar tålamodet - inte så lysande, så får vi prata om det sedan och be om ursäkt.
    Övre delen av citatet: så klokt skrivet, tycker jag! Jag är helt övertygad om att what comes around goes around vad gäller uppfostran, som så mycket annat. Senast framåt tonåren tror jag att det kan bli riktigt svårt att hålla barnet övertygat om att man har rätt bara för att man är förälder. Då vill det till att man lärt sitt barn att lyssna på andras argument och formulera sina egna.

Nedre delen av citatet: jag tror det är bra för barn att man som förälder gör misstag ibland, om man också kan säga förlåt. Det visar ju att det inte är så farligt att göra fel, utan en ganska naturlig del av livet som går att reparera. Ibland har jag fått frågan om det inte är dumt att visa att man gjorde fel, t ex erkänna för barnet att man var orättvis, eftersom det skulle kunna minska ens auktoritet i barnets ögon. Jag tror verkligen inte det, utan precis tvärtom: en förälder som försöker vara perfekt och alltid "har rätt" kommer inte att få så mycket verklig respekt från sitt barn, efterhand som barnet börjar genomskåda mamma/pappa. Bara rädsla för negativa konsekvsner av olika slag, vilket absolut inte ska förväxlas med respekt.
  • Majny
    Hervor 1 skrev 2010-08-02 09:10:05 följande:
    Hatten av för Majny och hennes kloka inlägg!
    Tack! Blev glad för det.
  • neelliee

Fast jag gör precis som du. Funderar över orsaken till utbrottet och försöker göra något åt själva problemet. Men ibland är problemet att mitt barn vill det omöjliga - t.ex. bestämma över sina syskon, äta glass till middag eller spela fotboll i köket (trots förklaringar om vad som kan hända om bollen träffar fönstret/kastrullen med kokande vatten) osv. Det får han naturligtvis inte och gnället då beror ju på sådant jag inte "kan" åtgärda, eller rättare sagt tänker åtgärda.
  • Tygtiiger
    Majny skrev 2010-08-08 19:53:22 följande:
    Övre delen av citatet: så klokt skrivet, tycker jag! Jag är helt övertygad om att what comes around goes around vad gäller uppfostran, som så mycket annat. Senast framåt tonåren tror jag att det kan bli riktigt svårt att hålla barnet övertygat om att man har rätt bara för att man är förälder. Då vill det till att man lärt sitt barn att lyssna på andras argument och formulera sina egna.

Nedre delen av citatet: jag tror det är bra för barn att man som förälder gör misstag ibland, om man också kan säga förlåt. Det visar ju att det inte är så farligt att göra fel, utan en ganska naturlig del av livet som går att reparera. Ibland har jag fått frågan om det inte är dumt att visa att man gjorde fel, t ex erkänna för barnet att man var orättvis, eftersom det skulle kunna minska ens auktoritet i barnets ögon. Jag tror verkligen inte det, utan precis tvärtom: en förälder som försöker vara perfekt och alltid "har rätt" kommer inte att få så mycket verklig respekt från sitt barn, efterhand som barnet börjar genomskåda mamma/pappa. Bara rädsla för negativa konsekvsner av olika slag, vilket absolut inte ska förväxlas med respekt.
    Tack snälla du!

Ja, jag tror också att det är bra att man som vuxen erkänner sina misstag, ber om ursäkt och försöker bättra sig. Precis som jag självklart ändrar min ståndpunkt om min son kommer med ett bra argument som jag inte tänkt på. Men det KÄNNS inte bra att tappa koncepterna och tålamodet, jag tycker ju faktiskt att jag har ett väldigt rart och välartat barn, han gnäller väldigt lite och tjurar väldigt lite och är generellt sett oförskämt lätt att leva med, så jag tycker ibland att jag lackar ur lite väl fort. Och blir lite väl arg. Det är inte så bra, så jag försöker jobba på det. Precis som jag kräver av femåringen att HAN ska jobba på sitt temperament.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Majny
    Tygtiiger skrev 2010-08-08 21:34:46 följande:
    Men det KÄNNS inte bra att tappa koncepterna och tålamodet, jag tycker ju faktiskt att jag har ett väldigt rart och välartat barn, han gnäller väldigt lite och tjurar väldigt lite och är generellt sett oförskämt lätt att leva med, så jag tycker ibland att jag lackar ur lite väl fort. Och blir lite väl arg. Det är inte så bra, så jag försöker jobba på det. Precis som jag kräver av femåringen att HAN ska jobba på sitt temperament.
    Jag håller med om att det inte är bra när man som vuxen blir överdrivet arg för snabbt. Jag har en liknande situation: har ett hetsigt temperament själv och barn som oftast faktiskt är just kloka, samarbetsvilliga och hänsynsfulla. Självklart innebär den kombinationen att jag då och då har ont i magen för att jag blivit orättvist arg på någon av dem. Bra, för magontet betyder att min känsla för vad som är OK och inte i relation till andra är på plats. Jag är extremt noga med att tala om för barnen att det inte var deras fel, utan att jag gjorde fel som blev för arg. Helt och hållet tror jag inte att det upphäver den negativa effekten tyvärr, därför arbetar jag hårt på att få bättre kontroll över mitt humör.

Men: då det ändå hänt, tror jag det är otroligt viktigt för barnens självkänsla att man inte låter dem tro att det var deras fel. Ibland tycker jag att vissa vuxna verkar rädda att tappa ansiktet och därför hellre står fast vid att barnet förtjänade en utskällning, även om det faktiskt kanske handlade om den vuxnes obalans just då. Det ger mig rysningar.
Svar på tråden Skamvrå/timeout - ok eller inte?