• knodden82

sprack du vid andra förlossningen?

jag är livrädd för att spricka, behövde sys både inväntigt och utvändigt förra gången och fick något bedövningsmedel som sved till när man fick det och det  vill jag inte ha denna gången så undrar om det är vanligt att spricka andra gången.

• Svar på tråden sprack du vid andra förlossningen?
  • Diablo

Jag sprack lite vid första förlossningen, fick sy några stygn. Men vid andra och tredje förlossningen så sprack jag inget alls. Sista barnet vägde 3720g så hon var inte superliten som de andra två.

Har man tur behöver man inget vett!
  • Snäckan05

Jag sprack mycket vid andra förlossningen. Men min förlossning gick väldigt fort 4-10 cm på 19 min och så krystade jag i 16 min och min kropp hann inte riktigt med, dock var det ytliga bristningar. Överläkaren på förlossningen sa till mig att det är väldigt ovanligt att man spricker mycket vid andra förlossningen.

• Lottis1976

Jag fick 2 inre och 2 yttre stygn vid 1a förlossningen. 2a förlossningen var det inga bristningar som behövde sys. 

• Mattemamman

Sprack en hel del med första barnet och "hela vägen" med andra. Mycket ovanligt tydligen med sfinkterrupturer på omföderskor.

• HudcellenHellen

Sprack ganska mycket med första barnet och hade svårt att kissa och sitta ganska lång  tid efter förlossningen. Med barn nummer två sprack jag ingenting och hade inga mesvär efteråt. Var till och med ute och cyklade 8dgr efter förlossningen utan att det gjorde ont alls.

• Southern Belle

Första barnet: krystade i 35 minuter, 5 stygn.
    Andra barnet: 3 krystvärkar, sprack inget.
    Tredje barnet: 1 krystvärk, sprack inget.

Eftersom första barnet har banat vägen för sina syskon spricker man i regel mindre som omföderska. Skriv i ditt förlossningsbrev att du vill att bm är extra uppmärksam på tecken att det är på väg att bli bristningar under utdrivningen.

Att smörja mellangården med olja veckorna innan förlossningen kan hjälpa huden att bli mer elastisk. Det finns även något som heter perenialmassage som kan hjälpa! Googla för beskrivning!

Att slappna av och andas under krystvärkarna underlättar utdrivningen (det är mer påfrestande för huden att föda ut ett barn om man samtidigt kniper samt att om man andas så syresätts vävnaderna!) Be din partner hjälpa dig med andning och avslappning!

Lycka till!

• Kristina30p

Sprack både med första och andra. Ska ha planerat kejsarsnitt nu med den tredje, har fått nog av skador.

Svar på tråden sprack du vid andra förlossningen?