• Eliin80

Ska man påminna eller ej?

Undrar lite vilket som är bästa sättet att potträna på...Är det bästa att fråga henne lite då och då om hon behöver gå på pottan/toaletten, eller ska man helt enkelt låta henne kissa på sig och på så sätt få henne att förstå att det inte är trevligt att bli blöt och då lära sig att det bästa är att gå på pottan och kissa?

Och hur lång tid brukar det ungefär ta för en 2-åring att bli torr på dagen? Förstår att det är olika...

♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Lillasyster BF 100905 ٭♥
  • Svar på tråden Ska man påminna eller ej?
  • Sessilou

påminna påminna om o om igen.
    Säga: kom så går vi och provar o kissar.....för barnen känner inte själva alltid  utan helt plötsligt är det: jag måste kissa...och i samma stund kommer det i byxan.

även när dem e av med blöjan så är det samma sak.

Less is more=)
  • Sessilou

sen kommer barnet själv vilja prova gå på pottan....och ibland kommer det kiss o ibland inteGlad

Less is more=)
  • Eliin80
    Sessilou skrev 2010-07-26 17:29:58 följande:
    påminna påminna om o om igen.
    Säga: kom så går vi och provar o kissar.....för barnen känner inte själva alltid  utan helt plötsligt är det: jag måste kissa...och i samma stund kommer det i byxan.

även när dem e av med blöjan så är det samma sak.
    Men om man hela tiden ska påminna, kan man inte egentligen lika bra ha kvar blöjan på då? Så slipper det ju bli en massa blöta kläder...
  • Fiansess

Är hon redo så kommer det naturligt. Min tjej blev blöjfri (dagtid) på en dag, 1,5 månad efter 2-årsdagen. Innan dess hade vi testat då o då men det hände alltid olyckor. Sen en dag tog vi bara bort blöjan och påminde då o då och efter bara några dagar sa hon själv till. Ett par veckor senare började vi ta upp henne o kissa henne innan vi lade oss (runt 23) och nu har hon ingen blöja alls sen ngn månad tillbaka. Det är ganska så exakt 2 månader sen hon blev blöjfri dagen.

Hon har dock haft lite problem med nr 2 och vägrat göra det på toaletten/pottan, men nu hoppas vi det släppt för de senaste dagarna har det funkat bra.

fiansess.blogg.se ♥ Ellenova 08-04-11 ♥ ♥ ♥ Lias 10-01-24 ♥
  • Anne69

Att potträna kräver engagemang och tid från föräldrarnas sida. Man ska ha massor med tålamod och massor med ombyten samt gilla att tvätta. För du kommer att märka att det blir en kombination mellan att be henne sitta på pottan och att hon så småningom själv säger till. Men det tar nog ett par dagar, även om det varierar mellan barnen.

Mitt första barn fick vi sätta på pottan var 45:e minut för att hon inte skulle kissa på sig. Hon var torr på tre veckor mitt i smällkalla vintern. Den första veckan var det säkert 5-6 olyckor per dag. Mitt andra barn pottränar vi just nu. Hon visar mer tydligt själv när hon är kissnödig och vi hade väl 4-5 olyckor per dag de första tre, fyra dagarna. Totalt tog det 2 veckor tills hon fixade kisset hon har nu inte haft någon kissolycka alls på en vecka. Bajset har vi dock fortfarande i byxorna......men det gäller att vara uthållig.

• Eliin80

Idag har jag påmint henne ofta, och det har inte blivit några olyckor alls. Förutom en "halv". Hon kissade på sig lite, sen kände hon på trosorna och sa "ganska torr". Då frågade jag om vi inte skulle gå till pottan och se om det kom mer kiss. Det gjorde vi, och då kissade hon massor! Känns som ett bra tecken!

• Sandrakim

Mina 2,5 åringar har varit utan blöja dagtid i drygt tre veckor nu. Jag kör ett mellanting vissa tider på dagen så är det obligatorisk pottsittning (brukar själv sätta mig på toan då) och däremellan så frågar jag ofta. Det har gått jätte bra tills för några dagar sedan då ena tjejen började småskvätta lite nu som då, men jag tror hon har lite trög mage så hon försöker nog bajsa egentligen. Andra tjejen kan hålla sig hur länge som helst och kissar halva pottan full sen istället.

Vi bor i hus med egen trädgård så vi har skaffat en "ute"potta från loppis, en gammal babybjörn helt enkelt. Den tycker tjejerna är extra kul att sitta på. Ibland går vi ut bara för att sitta på pottan och sen går vi in igen. Det är väl mer spännande att kissa ute än i ett tråkigt badrum antar jag!

• Anne69
    Sandrakim skrev 2010-07-27 19:59:12 följande:
    Mina 2,5 åringar har varit utan blöja dagtid i drygt tre veckor nu. Jag kör ett mellanting vissa tider på dagen så är det obligatorisk pottsittning (brukar själv sätta mig på toan då) och däremellan så frågar jag ofta. Det har gått jätte bra tills för några dagar sedan då ena tjejen började småskvätta lite nu som då, men jag tror hon har lite trög mage så hon försöker nog bajsa egentligen. Andra tjejen kan hålla sig hur länge som helst och kissar halva pottan full sen istället.

Vi bor i hus med egen trädgård så vi har skaffat en "ute"potta från loppis, en gammal babybjörn helt enkelt. Den tycker tjejerna är extra kul att sitta på. Ibland går vi ut bara för att sitta på pottan och sen går vi in igen. Det är väl mer spännande att kissa ute än i ett tråkigt badrum antar jag!
    Vi har också pottor överallt! Ute (på terassen eller annan plats i trädgården där vi är), uppe o inne.
    Full av beundran för att du klarar båda samtidigt!!!
    Eliin80 skrev 2010-07-27 19:46:34 följande:
    Idag har jag påmint henne ofta, och det har inte blivit några olyckor alls. Förutom en "halv". Hon kissade på sig lite, sen kände hon på trosorna och sa "ganska torr". Då frågade jag om vi inte skulle gå till pottan och se om det kom mer kiss. Det gjorde vi, och då kissade hon massor! Känns som ett bra tecken!
    För er verkar det verkligen gå framåt. För oss också! Det är så härligt att veta att dessa enorma blöjinköp går mot sitt slut! Jag tycker ni gör helt rätt som försöker få stora blöjfria innan lillasyster kommer - vi hann inte det (bara 21 mån emellan o fel årstid) - för två blöjbarn ger helt absurda mängder sopor.
  • Wilmis07
    babyfia skrev 2010-07-26 21:57:43 följande:

Är hon redo så kommer det naturligt. Min tjej blev blöjfri (dagtid) på en dag, 1,5 månad efter 2-årsdagen. Innan dess hade vi testat då o då men det hände alltid olyckor. Sen en dag tog vi bara bort blöjan och påminde då o då och efter bara några dagar sa hon själv till. Ett par veckor senare började vi ta upp henne o kissa henne innan vi lade oss (runt 23) och nu har hon ingen blöja alls sen ngn månad tillbaka. Det är ganska så exakt 2 månader sen hon blev blöjfri dagen.

Hon har dock haft lite problem med nr 2 och vägrat göra det på toaletten/pottan, men nu hoppas vi det släppt för de senaste dagarna har det funkat bra.

Den erfarenheten har jag också,min dotter gick på pottan några månader sen,spang ofta naken  men fast hon precis kissat på pottan så kunde hon likväl kissa på golvet 10 minuter senare. Så jag bestämde mig för att vänta lite. Nu tog jag blöjan helt på dagtid ca 3 veckor sen,satte på trosor och det funkar kanon ,hänt kanske 2-3 olyckor. Jag påminner ibland,men inte så ofta. Hon har stenkoll själv,kan hålla sig ett bra tag och känner även när hon behöver bajsa. Hon fyller 3 i oktober.
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
Svar på tråden Ska man påminna eller ej?