• bebbe11

Hjälp !! vad ska ja säga till jobbet

hej jag är gravid å går i i v 17. Jag är semseter vikarie på ett äldreboende och har varit timvikarie sen i slutet av mars. men ja har itne satg till min chef att ja e gravid. å nu har ja hemska foglosningar va ska ja göra vill inte bli sjukskriven.Efter som ja villl jobba.

sen är ja liv rädd för att de säger att ja får gå hem.

min chef är nu på semster så de e en semseter vikarie så hur ska ja göra snälla hjälp mej

• Svar på tråden Hjälp !! vad ska ja säga till jobbet
  • Belinda80

Hej. Kan säga såhär att dom kan inte be dig gå hem pga att du är gravid. Då gör dom ett stort fel. Eftersom du jobbar på ett äldreboende så är det mycket tunga lyft kanske så du kan ju nämna de för dom du jobbar med. Lägg fram på ett sätt som känns bäst för dej. Men du behöver inte va orolig över att du Inte får jobba kvar,de får du

• Echidna

Du har en skyldighet att tala om 2 månader i förväg när du ska vara mammaledig. Dvs det är nog hög tid att du gör det när du har så mkt foglossningar då du förmodligen inte kan jobba ända till du ska föda. Som Belinda80 sa, de har inte rätt att säga upp dig pga din graviditet.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • bebbe11

jo jag har fått schema till sep. men känner mej dum att ja inte klarar längre. har såna foglosningar har svårt att gå till å med. fast ja har klarat avatt jobba längre än förra gravdå ja blev sjukskriven 50 % i v 14 . ska få tid hos en sjukgymnast så hoppas de blir snart (: tack

• Echidna

Du ska inte känna dig dum. Hur ska du kunna veta hur din graviditet ska bli? Jag har tex inte haft en enda krämpa öht o jag ska föda om en vecka. Jag hade kunnat jobba ända tills nu om jag hade velat men valde av säkerhetsskäl att inte göra det (jobbar som personlig assistent utan mkt tunga lyft). Alla graviditeter är ju olika och de flesta gravida planerar ju att jobba så länge det går!

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • bebbe11

jo jag vet men ja kommer alltid att få sådana här fogglosningar efter som mina leder är så överöliga. å dem blir änumer närja e gravid. men sjukgymnasten sa förra gången att man inte kunnde veta villken v de skulle komma i.

med sonen kom de i v 6 och nu har ja inte känt av de alls. men förra v så kom de med ett berv på posten med en fruktansvärd smärta. va så glad för trode att ja itneskulle få några alls denna gången men sjukgymnasten hade rätt . 

• Belinda80

Jag hade oxå rediga foglossningar,fick ett träningsprogram av min sjukgymnast samt en tens.. blev mkt mkt bättre.. men för min egen skull så gick jag hem 2mån innan BF då mitt jobb innebär tunga lyft samt att jag får springa fram och tillbaka som en galning,och de fixade inte min kropp hehe..

Hur många är ni som jobbar på detta gruppboende ? Du kanske skulle kunna be att få slippa lyfta tungt eller be att få slippa städa,eller vad som.

Att  berätta på sin arbetsplats att du är gravid och att du har besvär,underlättar även för dina arbetskompisar. Dom kan då se det ur en annan synvinkel =)=)

Hoppas att de går bra för dej

• bebbe11

nu har ja pratat me dem å de är fult förstående ja har inte behövt  lyfta ett ända lyft så de e skönt (: tack

• Belinda80
    bebbe11 skrev 2010-07-27 22:38:06 följande:
    nu har ja pratat me dem å de är fult förstående ja har inte behövt  lyfta ett ända lyft så de e skönt (: tack
    allt löser sig till slut =)=)
Svar på tråden Hjälp !! vad ska ja säga till jobbet