• Emmi1

Hur introducera ersättning?

Tja.

Jag börjar jobba om två veckor så lilla pappsen ska vara hemma med ängeln framöver. Jag är inte så sugen på att pumpa ut bröstmjölk, och han är inte så sugen på att tina och värma bröstmjölk så vi tänkte börja ge lillkillen ersättning. (Jag kommer hem på luncherna framöver för att tutta, och tuttar på morgon och kväll.) Sonen är 6 månaden när jag börjar jobba (heltid), och han började med smakportioner vid 4 mån.

1. Vilken flaska är bra? BPA-fri har jag fattat att man ska ha, men hur är det med anti-kolik - behövs det för ett så pass "gammalt" barn?

2. Hur introducerar man ersättningen? Det blir väl galet om man bara börjar helt tvärt?

3.Visst han de bli hårda i magen av ersättningen? Hur mycket päron/katrinplommon behöver man ge per dag för att förhindra det?

4. Är det någon skillnad på de olika märkena?

5. Något annat vi bör tänka på?

• Svar på tråden Hur introducera ersättning?
  • MammaMiia88

men vi 6 mån behöver du ju inte ge ersättning, börja med välling?

• Schnooglewookiemush
    1. Vilken flaska är bra? BPA-fri har jag fattat att man ska ha, men hur är det med anti-kolik - behövs det för ett så pass "gammalt" barn?
    Du kan ha vilken flaska som helst. MAM använder vi.

2. Hur introducerar man ersättningen? Det blir väl galet om man bara börjar helt tvärt?
    Vi började med ett helt mål ersättning på en gång, andra brukar ta hälften ersättning och hälften bröstmjölk några gånger

3.Visst han de bli hårda i magen av ersättningen? Hur mycket päron/katrinplommon behöver man ge per dag för att förhindra det?
    Ja, de KAN bli det. Oftast är det inget man behöver förebygga.
    Nope, inte direkt.
    Från sex månader kan du ge välling istället för ersättning.
  • angeni
    Emmi1 skrev 2010-07-27 11:20:29 följande:
    Tja.

Jag börjar jobba om två veckor så lilla pappsen ska vara hemma med ängeln framöver. Jag är inte så sugen på att pumpa ut bröstmjölk, och han är inte så sugen på att tina och värma bröstmjölk så vi tänkte börja ge lillkillen ersättning. (Jag kommer hem på luncherna framöver för att tutta, och tuttar på morgon och kväll.) Sonen är 6 månaden när jag börjar jobba (heltid), och han började med smakportioner vid 4 mån.

1. Mam ultivent har vi och använder fortfarande. heter väl anti-kolik nu. dottern över året

2. bara ge det. sonen nu 3 veckor får det ibland istället för amning. inga problem alls

3.om du ammar i övrigt behövs det inget per dag. ge vid behov isåfall.

4. Nan är mildare mot magen och enklare att blanda.

5. Nej, bara att ge ersättning! Men behövs det verkligen. Kanske kan ge gröt eller pureer istället?
  • La Lola

Ersättning kan man ge minst hela första året (+ annan mat såklart).
    Det är dessutom nyttigare än välling (som bara är gröt i lös form).

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Penny33

Prova att blanda i en 1/2 tsk - 1 tsk messmör i ersättningen om han är hård i magen. Jag gjorde det med min dotter fr att hon var någon månad.. Hon gillade inte katrinplommon, och päron förslog inte. Smaken påverkas lite grann, men det blir ganska sött så det tycker de oftast är gott. Ger du välling är det ju lite grövre i konsistens och då kankse magproblemen ger med sig av sig självt.

Vi använder också MAMflaskor, är jättenöjd! De kostar en slant men går att hitta lite billigare på tex Willys eller om du har möjlighet i Ullared!

Lycka till!!

• angeni

Messmör rekommenderas inte att använda.

Jag tror inte att det kommer bli något som helst problem med ersättningen och magen. Då barnet äter andra saker med.

Du kan ge barnet äpple-päron gröt som innehåller aktiv bakteriekultur från semper, Tror den är från 6 månader och det kan du börja med tidigare. Det gav vi vår dotter eftersom hon hade en period då hon lätt blev hård i magen.

• La Lola
    angeni skrev 2010-07-27 14:52:57 följande:
    Messmör rekommenderas inte att använda.
    Varför inte o av vem rekomenderas det inte?
  • angeni
    La Lola skrev 2010-07-27 14:56:47 följande:
    Varför inte o av vem rekomenderas det inte?
    Av bvc när vi var där med Lina förra året när hon var runt 3 månader pga hög salthalt. Men till större barn är det ingen fara. Har för mig de rekommenderade att hälla i lite olja istället. Men minnet kan fela där iallafall. Men messmör rekommenderade inte den bvctanten.
  • La Lola
    angeni skrev 2010-07-27 15:00:57 följande:
    Av bvc när vi var där med Lina förra året när hon var runt 3 månader pga hög salthalt. Men till större barn är det ingen fara. Har för mig de rekommenderade att hälla i lite olja istället. Men minnet kan fela där iallafall. Men messmör rekommenderade inte den bvctanten.
    Ditt BVC rekomenderar det inte isf.

O var finns allt salt i messmör har jag alltid undrat.....
  • Emmi1

Jag har puréat päron och fryst in i små kuber, så jag hoppas att det duger för lille herrn. Messmör får jag rysningar av bara att titta på, så det kommer inte innanför min dörr - men tack ändå för tipset. :)

Jag undrar bara vad som kommer att hända med brösten mina när han inte kommer att tutta lika frekvent. Han tuttar liksom JÄMT nu, även om han äter gröt och puréer. Varannan timme både på natten och på dagen. (Han växer så det knakar kan jag tillägga!)

Svar på tråden Hur introducera ersättning?