• lolinool

hur länge jobbar ni innan BF?

Hur länge jobbar ni innan förlossningen? jag kommer gå 2 veckor innan. Har ett kontorsjobb så det är inte så ansträngande fysiskt. Dock har jag redan väldigt ont i ryggen och får det av att sitta hela dagarna. Ångrar nästan att jag inte går tidigare. hur gjorde ni?/hur ska ni göra?

♥Längtar efter dig ♥ BF 2010-09-09♥
  • Svar på tråden hur länge jobbar ni innan BF?
  • bergan

Jobbar som lärare och gick på sommarlov i juni och har bf den 5 sept. Ska inte gå tillbaka till jobbet så jag har varit ledig 13 veckor innan bf. Jag ska var sjuksriven de sista 2 veckorna innan bf  alt. ledig.
    Så perfekt!

• snabla

oj vet inte hur jag ska göra jobbade förra gången till två vcekor innan pga ett vikariat som tog slut sedan blev jag arbetslös fram till beräknat datum. Nu har jag en fast tjänst som förskollärare och är beräknad 6/12 vill jobba så länge det går men vet ju nte hur jag kommer att må i höst. Man får tydligen inte hp längre inom barnomsorgen så jag tror att jag ska ta ut lite semester/fp i slutet någon vecka iaf. Jobbar 80% så det är ju inte heltid, lycka till!

• dazazz

med ettan gick jag hem en månad innan. har kontorsjobb och mådde alldeles utmärkt men eftersom jag var beräknad till 20/1 blev det lika bra att gå hem före julledigheten. jag var väldigt glad för det för sista veckorna blev jobbigare. den här gången får jag väl se hur det utvecklar sig, det är ju lite jobbigare när man redan har en liten och inte kan vila som man vill när man väl kommer hem.

jag ser det som så att f-penningen faktiskt är avsedd för att kunna tas ut även innan förlossningen. jag kan förstå att man vill maxa det så att man är så mkt med barnet som möjligt men det är ju också viktigt att se till att man är i så god form som möjligt när barnet väl kommer, det  är i mina ögon också värt att lägga f-penning på.

• stine74

Jag jobbar på förlossningen det kan vara väldigt stressigt och ibland måste man kunna springa, på omedelbara sectio, blödningar mm...Har jag flera patienter samtidigt och en full avdelning där även städning av rum ingår i jobbet blir det ganska tungt. Kollegor till mig brukar gå 7-8 veckor innan BP. Jag hoppas kunna sluta jobba runt 15 dec. BP 14 feb.   Men även de som har sittande arbeten kan ha besvär av rygg eller bäcken så det beror nog på hur man mår. Jag har tex pluggat 2 av mina tidigare grav. och gick då hela tiden ut. Missade avslutningsdagen bara för då föddes min ena tjej. Men har också arbetat i äldreomsorgen och gick då 2 mån innan.

• Najs

Planerade att jobba till 3 veckor innan BF, men fick sjukskrivas sen 27 juli nu pga sammandragningar.
    Annars hade ja jobbar till 17,de Augusti.
    Om man har en bra graviditet och inte så jobbigt jobb kan jag tycka att det är befriande att få komma hemifrån o göra ngt annat, speciellt om man som jag har en aktiv 2åring hemma/dagis.

• MiaMajsan
    snabla skrev 2010-08-03 10:35:17 följande:
    oj vet inte hur jag ska göra jobbade förra gången till två vcekor innan pga ett vikariat som tog slut sedan blev jag arbetslös fram till beräknat datum. Nu har jag en fast tjänst som förskollärare och är beräknad 6/12 vill jobba så länge det går men vet ju nte hur jag kommer att må i höst. Man får tydligen inte hp längre inom barnomsorgen så jag tror att jag ska ta ut lite semester/fp i slutet någon vecka iaf. Jobbar 80% så det är ju inte heltid, lycka till!
    Min väninna jobbar på förskola och hon fick HP beviljat. Även hennes kollega som hade haft besvär. Om du mår dåligt av att jobba så är det ju aldrig fel att ansöka om HP.
  • Nataliesliv

På mitt kontor jobbar typ alla tills bebisen kommer ut, även efter BF. Vi har alltid att göra, så även om vikarien redan har börjat så finns det jobb till alla   Jag hade också tänkt jobba tills bebisen bestämmer sig för att komma ut, OM jag mår bra såklart! Har foglossning redan nu (vecka 25) så om den blir mycket värre kanske jag får svårt att jobba, i alla fall heltid. Men om jag inte har krämpor tänker jag jobba; har inget hemma att göra hela dagarna utan bebis. Dessutom har ju alla här förståelse om jag tex måste gå och lägga mig på soffan en stund, väldigt familjärt företag där alla bryr sig om varandra

• Niiskuneiti

Jag vet ju inte alls om det kommer att gå som planerat, mycket hänger ju på hur jag mår! Jag är i v 12+6 nu. Men jag har som plan att gå hem 6-7 veckor innan BF. Jag arbetar som lärare och går då hem vid jullovet och kommer inte tillbaks när vt börjar igen. Så det blir ca en månad utan lön, jag kommer inte att ta ut några dagar utan det fungerar ändå. Har även tänkt gå ner lite i tid (typ 10% kanske) from sep. Det vet jag ännu inte om det fungerar, ska diskutera det med min chef och hoppas det går. Jag skulle då ta bort en extra arbetsuppgift som är mycket betungande och skulle då få chans att njuta av graviditeten ist för att bli så uppstressad. Men det är som sagt var inte säkert det går än.

Det är väl hemskt olika vad man har för jobb? Mitt jobb är inte fysiskt tungt med lyft, men man får sällan sitta ner och vila heller. Sen passar det bra att bryta vid ett terminsbyte tycker jag, då kan vikarien köra igång med vt:n efter att jag avslutat ht:n.

• brallison

Jag tänker att gå ca 2 veckor innan BF. De sa faktiskt på kursen också att man ska helst göra det för att låta kroppen slappna av och låta hormonerna köra igång förlossning på ett naturligt sätt, så jag tänkte rätt med min planering. Vi får väl se hur det ska stämma med verkligheten

• dazazz
    Niiskuneiti skrev 2010-08-04 11:38:01 följande:
    Jag vet ju inte alls om det kommer att gå som planerat, mycket hänger ju på hur jag mår! Jag är i v 12+6 nu. Men jag har som plan att gå hem 6-7 veckor innan BF. Jag arbetar som lärare och går då hem vid jullovet och kommer inte tillbaks när vt börjar igen. Så det blir ca en månad utan lön, jag kommer inte att ta ut några dagar utan det fungerar ändå. Har även tänkt gå ner lite i tid (typ 10% kanske) from sep. Det vet jag ännu inte om det fungerar, ska diskutera det med min chef och hoppas det går. Jag skulle då ta bort en extra arbetsuppgift som är mycket betungande och skulle då få chans att njuta av graviditeten ist för att bli så uppstressad. Men det är som sagt var inte säkert det går än.

Det är väl hemskt olika vad man har för jobb? Mitt jobb är inte fysiskt tungt med lyft, men man får sällan sitta ner och vila heller. Sen passar det bra att bryta vid ett terminsbyte tycker jag, då kan vikarien köra igång med vt:n efter att jag avslutat ht:n.
    låter som en bra plan. kolla bara så inte det påverkar din sgi att du är hemma utan att ta ut dagar före förlossningen. när barnet väl är fött är du ju skyddad och det är ju inte omöjligt att det är så innan med men kanske värt att kolla upp om du inte redan gjort det. hade ju varit en tråkig upptäckt efteråt annars... 
  • EimiDevine
    lolinool skrev 2010-08-03 09:49:34 följande:
    låter lite som för mig, jag hade ont första gången i juni, det var hemskt. skaffade bättre skor (reebook easytone) och vilade mycket hemma och led igenom det. Men nu sist så var det outhärdligt. Jag tycker du ska se till att din BM bokar en tid hos en doktor och inte gå genom vanliga vården. tror det är bättre att gå till en expert. Jag fick gå hos MVCs egna doktorer nämligen och det var ingen snack om saken. Tycker iaf du borde gå dit, du kan liksom inte jobba om du har så ont. Det är inte värt det. Ta hand om dig själv o din rygg o bebisen!
    ja, jag ahr gjort samma sak. köpt sköna skor och har kuddar för att sitta med det gör verkligen ont. min bm är på semester så jag fick en annan som gav mig nummer till en sjukgymnast och denne visade sig vara sjukskriven så då fick jag en annan som hade endast tid nästa vecka på torsdag. har redan vart borta från jobbet sen i fredags. behlver intyg från och med denna fredag och det skrev jag till den tillfälliga bm som nu har fixat läkartid till mig nästa torsdag (läkaren hade ingen annan tid) men hon sa att jag kunde vara hemma då det gick bra att få sjukskrivning bakåt i tiden oxå. hon skulle skriva det i min journal. sen får vi se vad läkaren, sjukgymnasten säger. jag hoppas på att bli sjukskriven helt nu så jag kan fokusera mig på att stärka min kropp/rygg. vill ju inte vara svag när jag ska föda liksom.
  • Nummer2

till 4 dagar efter bf :) jag är beräknad till den 19: jan och höstterminen slutar 23 jan.
    Läser till SSK och har 15 veckors VFU under hösten. Kommer sluta VFU:n och gå in på skolan när jag är i v.36.
    sen får jag hoppas att jag går över tiden en vecka. Vilket jag har gjort (minst) med de andra två barnen.

It`s a darn poor mind that can only think of one way to spell a word
  • Celice29

Jag ska gå 3 ceckor före BF. Det är himla svårt att veta, men jag hoppas att det blir lagom.

• entill2010

Jobbar på kontor och tänkte jobba sista dagen 17 september är beräknad den 20 oktober så ca en månad innan bf känns jätte skönt. Vi har haft en jobbig sommar samt har även en son som fyller 3 i september så man är ju inte så värst pigg.

• Helgbullen

Jag har BF12 okt och går hem den 1e om det går. Blir det omöjligt är det bara att gilla läget och gå hem! Tänker inte prioritera jobbet denna gången....det blir som det blir och känns väldigt svårt att planera. Jag tror inte att det är bra att gå hemma och dra för länge innan heller, men det är ju så olika för olika människor!

• JJC84

Jag ventar mitt första barn. Och jag kommer ta ut 4 veckors semester sen barsel 3 veckor. totalt 7 veckor för jag är beräknat. 
    Jobbar inden om teknisk support och har väldigt med stress, eftersom vi inte er nog med personal på mitt jobb. Jag har också väldigt ont i ryggen, och är därför gått  25% ned i tid. Vilken fungera väldigt bra. 

Jag önskar alla lycka till med allt! 

• dazazz
    JJC84 skrev 2010-08-09 11:32:10 följande:
    Jag ventar mitt första barn. Och jag kommer ta ut 4 veckors semester sen barsel 3 veckor. totalt 7 veckor för jag är beräknat. 
    Jobbar inden om teknisk support och har väldigt med stress, eftersom vi inte er nog med personal på mitt jobb. Jag har också väldigt ont i ryggen, och är därför gått  25% ned i tid. Vilken fungera väldigt bra. 

Jag önskar alla lycka till med allt! 
    jag läste ett deprimerande men klokt tips om det där med att ta ut semester före bf. det var en tjej som tipsade om att ta ut f-dagar istället för semester för att OM något skulle hända med barnet (att det dör alltså) så dras inte redan uttagna f-dagar tillbaka i efterskott, semestern däremot är ju borta för gott. sedan får man väl välja om man vill tänka så nattsvart, men det kan vara värt att ta in i beräkningen.
Svar på tråden hur länge jobbar ni innan BF?