Pcos och astma
någon mer som har erfarenhet av pcos och astma? när är astman bättre/sämre? några tips på hur man ska må bättre?
Ja, fast om du har PCOs så vet du ju redan att du har problem? Då borde du kunna få hjälp att få igång ägglossningen redan nu tycker jag. Eller sade de att du måste vänta ändå?
Har man mens var 14:e dag kan det ju omöjligt hinna vara någon ägglossning däremellan?
När jag var där hade jag inte börjat försöka bli gravid så jag vet inte riktigt. Får väl ge det ett par månader till innan jag kontaktar dem igen. Det verkade som att de vill se om viktnedgång hjälper innan de sätter in hormoner. Men om det fortsätter strula tänker jag absolut inte vänta ett helt år att höra av mig... När vet du om IVF har lyckats?
Det låter klokt.
Jag är i första delen av IVF-behandlingen, så det är ganska länge tills jag vet hur det har gått. De ska plocka ut äggen v.35, och sedan är det 20 dagar efter det man ska testa... läääänge kvar! Men inte länge med tanke på hur länge vi har velat ha barn!
Ojoj, spännande med en koppling mellan astma och pco. Jag har båda och ganska kraftigt dessutom. När jag tänker efter har min astma blivit mycket sämre sedan min pco eskalerade. Alltså detta med pco:n, det är spännande. Det knyter liksom ihop saker. Det finns ett samband mellan alla mina problem. Coolt!
Jag har skummat två studier av Svanes (den norska forskaren). I den ena kommer hon fram till att kvinnor med oregelbundna menstruationer har svårare astma och då framförallt allergisk astma. Att astman både har en hormonell och metabol komponent. Att en minskad insulinresistens inverkar negativt på lungfunktionen. Intressant säger vi på redaktionen.
I den andra studien säger hon att det finns tre möjliga sätt som astman och de oregelbundna menstruationerna hänger ihop.
1) att astman i sig leder till oregelbundna menstruationer. En teori de lägger fram är att inhalationssteroiderna kan inverka på menscykeln. Men även att den stress som astman utgör för kroppen inverkar negativt på ägglossningen.
2) Att de oregelbundna menstruationerna påverkar astman och att det främst är östrogen och testosteron som inverkar på astman. Hur vet jag inte riktigt.
3) Att astman och de oregelbundna menstruationerna har samma ursprung/genes/orsak. Att främst underliggande metabola sjukdomar är den troligaste orsaken. Att det finns flera studier som visar att det finns kopplingar mellan insulinresistens och astma.
Den senare förklaringen är den forskarna håller på (även jag) och den kan förklara sambandet mellan astma och pco samt mellan astma och högre BMI. Jag tror att om man kan få pco:n under kontroll blir nog astman bättre också. Just för att de hänger ihop och påverkar varandra.
pröva göra en ovetenakaplig omröstning på familjeliv och se hur många som har astma och PCOS. försätter att att många röstar som både har och inte har astma.
Bra idé. Menar du att göra det som en tråd i forumet?
TheaS: precis!
PS förlåt alla stavfel...har anatgligen för bråttom när jag skriver.
När jag tänker på astma så tänker jag på anfall med andnöd och väsande röst. Men finns det andra varianter av astma som kan vara mer dolda?
Blev det föresten någon omröstning?
Mollina: ja det finns det. Hur ska jag beskriva det på bästa sätt. En kramp och tyngdkänsla i luftrören som kan orsakas av kyla, dofter, djur, ansträngning etc. Ofta är det tyngre att andas ut än in, en känsla av att man hela tiden måste kämppa för att få ut luften. Sedan, hesare röst, ytlig sömn etc. är andra tecken. Man kan även blanda ihop anfåddheten som kan komma av astman med dålig kondis. Det gjorde jag i ungeför 20år! Jag blir attans flåsig av att bara gå upp för en trapp periodvis vilket ju som sagt lätt kan förväxlas med en dålig kondition. Sedan är segdragna förkylningar och infektioner vanligt. Långdragen slemig hosta.
Man behöver inte ha problem med sin astma konstant, det kan tex uppkomma i väldigt rökiga rum etc. Om du är orolig tycker jag att du ska prata med dem på vc! Det brukar inte kunna vara så svårt att få till en undersökning.
Jag har inte gjort någon omröstning, litar på de vetenskapliga artiklar jag har läst. För de är gjorda på ett så pass stort utval av människor.
Det är precis så jag upplever min astma - bra beskrivet! Det är bättre och sämre i perioder och blev mkt sämre när jag slutade med p-piller och pcos syndromen började. Nej jag har inte dragit igång någon omröstning. Känner inte heller något behov av det.