• Cybele

skaffa pass för nyfödd på svenska amb i London

Det var ett tag sen jag gjorde det med dottern och är lite konfunderad (eftersom de har de nya maskinerna dessutom):

kan man ansöka om samordningsnummer samtidigt som med passet?
    vad behöver man ha med sig?
    Hur många gånger måste man besöka ambassaden?
    och till sist hur lång tid tar det?

tack för hjälp

• Svar på tråden skaffa pass för nyfödd på svenska amb i London
  • lottizm

nu har jag inte varit just i London, men min yngste son föddes i Spanien och jag fixade samordningsnr och pass till honom här. jag var tvungen att få samordningsnumret först, innan jag kunde ansöka om pass. de frågade efter ett intyg från Skatteverket där sonens samordningsnummer och namn framkom (anmälan om namn lämnade jag in några dagar efter han föddes, och samordningsnumret kom automatiskt). de frågade även efter mitt pass och mitt uppehållstillstånd i Spanien. totalt 3 besök- ett för namn+nummer, ett för passansökan och ett sista för att hämta passet (tog ca 10 dagar).

• Makaroon

Var och beställde pass för våra tvillingar i London i måndags och dom ska vara klara fredag nästa vecka sas det.

Som Lottizm säger så måste man ha samordningsnumret först. Vad du behöver för det står på hemsidan: detaljerat birth certificate med föräldrarnas namn, era id handlingar, ev- vigselbevis samt ansökan (www.swedenabroad.com/Page____69467.aspx). Dom ringde när numret kommit och när vi kom för att ansöka om passet hade dom ju redan alla handlingar så allt som behövdes var ett intyg signerat av båda föräldrna (finns på ambassaden) och så tar dom kort där.

Vi var där tidigt och en vänlig vaktmästare lät oss komma in och sitta i väntrummet och amma tills dom öppnade, så det var toppen.

Men så vitt jag förstår så behöver bäbis inte vara med när man hämtar ut passet bara båda gångerna man ansöker. Hoppas det i alla fall för så kul är det inte att resa runt med tvillingvagn i London i rusningstid.... hade tänkt skicka min man på det.

• Cybele

tack så mycket för svar - så jobbigt att man inte kan ansöka om samordningsnummer samtidigt som passet så att man bara behöver två besök !!

• elio

Vi var också inne på att skaffa pass på ambassaden först, men gav upp innan vi ens försökte, när jag insåg hur krångligt det skulle bli med resorna. Så vi fixade engelskt pass för sonen istället, som man skickar efter. Smidigt (förutom det onödigt invecklade formuläret då, precis som alla andra formulär här i England..).

Kanske det vore att tänka på, såg att du också hade en britt Cybele.

Svar på tråden skaffa pass för nyfödd på svenska amb i London