• Filijoxa

Sjukskriven på sommarsemestern. Har jag rätt till fler veckor?

Hej! Jag har haft tre veckors sommarsemester men har i efterhand fått dom som sjukskrivning istället. Betyder det då att jag har rätt till nya semesterveckor? Jag har BF 7 november så då kanske jag kan ta ett par veckor semester strax före förlossningen.

Påverkar sjukskrivningen min sgi?

Någon som vet?

• Svar på tråden Sjukskriven på sommarsemestern. Har jag rätt till fler veckor?
  • Erki

Om du anmält dig som sjuk till arbetsgivaren första sjukdagen så blir du sjuk istället för semester.

Om du anmält i efterhand är det upp till arbetsgivaren att ev. godkänna sjuk istället för semester vilket inte är troligt då det kostar arbetsgivaren mycket mer.
    Men om du har en extra snäll arbetsgivare som godkännwer sjukskrivningen i efterhand finns dina semesterveckor kvar till ett annat tillfälle.

Sjukskrivningen skall ej påverka din sgi.

• Filijoxa

Tack för ditt svar. I så fall har jag nog en snäll arbetsgivare som godkänner sjukskrivningen i efterhand. Jag har dessutom läkarintyg. Återstår att se om försäkringskassan godkänner det oxå...

• Cia o krabaten

Ja du kan ju inte få både semesterlön och sjukpenning så du får ta antingen eller
    Ofta kan läkare låta bli att sjukskriva då man ändå har semester... 

• Filijoxa

Jag har fått läkarintyg på att jag inte hade kunnat jobba dom tre veckorna jag hade semester. Min chef har sjukanmält mig till fk i efterhand så nu hoppas jag att det godkänns. 

• CeeJay
    Cia o krabaten skrev 2010-07-28 22:48:34 följande:
    Ja du kan ju inte få både semesterlön och sjukpenning så du får ta antingen eller
    Ofta kan läkare låta bli att sjukskriva då man ändå har semester... 
    JOHO det kan man visst Om man är sjukskriven  och sen ändå vill ta semester så är det ok = semester är intjänade dagar och vill man "slösa" sina semesterdagar när man är sjukskriven så är det eget val. Om man däremot åker utomlands eller gör någonting utöver det vanliga ska man alltid kontakta FK för godkännande.
  • CeeJay

TS  - dina semesterdagar finns kvar för dig att ta ut någon annan period och sjukpenningen påverkar inte din SGI eller FP.

Svar på tråden Sjukskriven på sommarsemestern. Har jag rätt till fler veckor?