Jag var på en mastodontarbetsintervju igår, är i vecka 29 nu. Det gällde också en tillsvidaretjänst med 6 månaders provanställning och jag förberedde mig mentalt för att vara stark och stå för att jag INTE behöver skämmas för att söka jobb knappt 3 månader före BF. Det syns tydligt på mig att jag är gravid och jag fick blandade råd innan intervjun, bland annat att sätta på mig en tunika och hålla tyst om graviditeten. Men som tur är så har jag min mamma som varit fackligt aktiv typ hela sitt liv och hon stöttade mig i min egen känsla att jag inte ville behöva hymla eller skämmas över det. Min fästman sökte jobb och fick det för någon vecka sen och den chefen frågade ju inte honom om han väntade barn, det tog han själv upp och han har ändå planerat att vara pappaledig. Men han oroade sig inte heller innan som jag ändå gjorde fast jag vet att även vi med livmoder har lagen på vår sida. De bästa uppmuntringarna jag fick av att googla söka jobb gravid var t.ex: Skulle de fråga en manlig sökande om hans planerade familjebildning? Vad är garantin för att någon annan de anställer INTE blir sjukskriven eller säger upp sig snabbt och så står de där ändå och får lägga ut tjänsten igen? Om de VILL HA DIG så kan de lätt hitta en vikarie för dig när du är mammaledig istället för att anställa det näst bästa!
Så, jag satte på mig en tajt tröja som framhäver magen och sa ingenting om varför magen stod ut. Min kompetens fick stå i fokus och när vi väl pratade livssituation (som de tog upp för att påpeka vikten av att ha andra saker än jobbet för att må bra) så sa jag bland annat "ja, det är väl knappast en hemlighet att jag väntar barn", varav de gratulerade och sa att jag inte behöver vara orolig om det påverkar om man får tjänsten eller inte, vill de ha mig så anställer de mig. Självklart kan de ju ha sagt det utan att mena det 100%, det kan jag inte veta men det kändes bra när de sa att medelåldern på arbetsplatsen är typ 33 år och det har kommit massa bebisar de senaste åren så sånt ingick bara, enligt dem.
Och du som har så långt kvar, KÖR PÅ! Tänk inte att du gör dem en tjänst genom att typ be om ursäkt för ditt kön utan tänk istället att du gör dem en tjänst genom att faktiskt söka jobbet och erbjuda din kompetens, annars kanske de tvingas anställa någon sämre kompetens och det är först DÅ det kan vara synd om arbetsgivaren!
Lycka till!