• Här och nu

Skulle du kunna gifta dig med en muslim?

Här kommer ännu en muslimtråd, men det är fullt tillåtet. Undrar bara om du som INTE är muslim, skulle kunna gifta dig med en? Skulle det spela roll om han/hon var praktiserande eller ej? Ni vet säkert MITT svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-29 13:44
    Ni kan väl motivera era svar också! Tack!

• Svar på tråden Skulle du kunna gifta dig med en muslim?
  • Nami08

Oj hjärntvättade jag får väl svara då. ;)

Jag är muslim och jag är gift med en muslim, något annat vore otänkbart för mig då jag vill ha någon som delar mitt levnadssätt och mina värderingar.

• magyarisch

Nej!
    Inte för att personen är muslim, utan för att jag inte är den som själv tror på Gud, och vägrar bli ihop med någon person som tror på något jag inte tror på. Förstå vilka bråk det skulle bli?
    Jag anser gud och de heliga skrifterna är en saga och min andra part anser att han faktiskt existerar och boken är guds ord!

• miie
    Här och nu skrev 2010-07-29 14:07:56 följande:
    Helt säkert? Hur lever ni?
    Nåja.. får skylla på att jag varit på semester... gammalt som gatan och kanske överspelat..

men vi lever som vilka svenssons som helst. Vi har ett ganska jämställt liv skulle jag väl vilja säga. Jag tar framför allt hand om tvätten men vi delar på allt som gäller barnen dvs. om de är sjuka och måste vara hemma eller sånt. Min man tar oftast hand om matlagning o dyl för jag tycker det är oerhört trist och tråkigt. Vi städar tillsammans. Vi har samma huuvdsakliga mål med vårat liv tillsammans och bråkar i stort sett aldrig...

Vi har barn och de är precis som alla andra barn.

Min muslimska svärfars familj har berikat oss oerhört. Framförallt för att man får smaka så intressant och god mat som annars kanske aldrig skulle ha ramlat på. Att se andra kulturer och leva nära dem berikar livet. Det kan vara svårare att leva med en katolik än en muslim är min erfarenhet.

Allt hänger på hur mycket personen i fråga är villig att kompromissa och hur mycket jag är villig att kompromissa om saker och ting. Det har mer med personlighet att göra än religion.
  • Nice Girl Wrong Place
    Blackbird skrev 2010-08-10 01:46:19 följande:
    Konstigt att du svarar så. I en annan tråd skrev du att du tror på DIN gud och koranen. Är det enligt islam förbjudet att två muslimer gifter sig?
    Jag tror Ahmed är en SD'are som raggar väljare på FL.

Smart taktik egentligen.
    Beautifully Human
  • Blackbird
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-08-12 11:36:14 följande:
    Jag tror Ahmed är en SD'are som raggar väljare på FL.

Smart taktik egentligen.
    Det har jag aldrig tänkt på, men man måste nog vara öppen för alla sorters slutsatser. Om detta är sant så är det hemskt!
    Conscience is dead
  • Glimma76

Nej, det skulle jag aldrig kunna tänka mig. Vi hade varit för olika. Kvinnosynen, omskärelse osv.... det skulle aldrig fungerat.

• hallencreutz89

Tycker det är intressant att se att det finns så många som verkar tro att ALLA muslimer har exakt samma värderingar.

Alla muslimer har inte dålig kvinnosyn, alla muslimer ber inte fem gånger om dagen, alla muslimer följer inte koranen slaviskt

• Imortaelis

Nej absolut inte.
    Religionen stämmer inte överens med mina tankar och åsikter i livet.
    Sen får jag väl, något motvilligt erkänna, att det handlar mycket om fördomar ifrån min sida.

• livet leker
    hallencreutz89 skrev 2010-08-16 08:33:14 följande:
    Tycker det är intressant att se att det finns så många som verkar tro att ALLA muslimer har exakt samma värderingar.

Alla muslimer har inte dålig kvinnosyn, alla muslimer ber inte fem gånger om dagen, alla muslimer följer inte koranen slaviskt
    Då är det inte riktiga muslimer
  • Nami08
    livet leker skrev 2010-08-16 11:06:15 följande:
    Säger vem?
  • livet leker
    Nami08 skrev 2010-08-16 11:34:47 följande:
    Säger vem?
    jag
  • HSB Lund

Jag är gift med en muslimsk kvinna. Så svaret är ja! Jag är så pass trygg i min övertygelse att andras övertygelse inte påverkar mig på nåt negativt sätt. Enligt hennes tro är det egentligen haram, men då vi båda är sekulariserade och tycker att kärleken är större än religionen, så har vi inte låtit detta påverka vårt val.

Jävlas du med mig, så mosar jag dig...
  • Pookie32

Jag är förlovad men en muslimsk man och vi väntar vårt tredje barn nu i denna vecka. Jag är kristen i grunden men ingen av oss är speciellt troende. Det är väl därför vi fungerar så bra tilsammans. Jag skulle inte kunna gifta mig med någon som tvingade sin religion på mig. Våra barn är varken omskurna eller döpta eller något annat religöst då vi tycker att de ska få bestämma själva när de blir lite äldre vad de vill tro på om de nu vill det.
    Vi firar dock jul och påsk o Bajram o sånt för det tycker vi är roligt! (Vi hoppar över det där med fasta o så...).
    Min "muslimska" (Som någon uttryckte det -är man inte troende så är man inte muslim,, men jag håller inte med där.) man och jag har det i alla fall bra tilsammans!
    *kramar*

• Siri29
    I Blackrose I skrev 2010-08-08 22:01:06 följande:
    Du menar att det finns muslimska män inom den feministiska inriktningen också? Obestämd Det om annat vore intressant att läsa om.
    Du kan gärna läsa om till exempel Abdullahi Ahmed An-Naim.
    Det finns många olika muslimer, även män inom den feministiska inriktningen. Ja.
  • längtan09

Jag har ju egentligen svårt att svara på den frågan MEN här är mitt svar:

Ja, men det finns vissa OM i det:
    * OM han står ut med att jag tänker fortsätta vara troende kristen
    * OM han står ut med att mina barn kommer inte automatiskt bli muslimer

Men jag skulle se det ganska svårt att få det fungera. Hur skulle vi göra under ramadan? Jag kan inte tänka mig att fasta för en religion jag inte tror på. Dessutom skulle det bli svårt med religionerna då vi har varsin och då för att rätt ska vara rätt ska vi alltså uppfostra helt utan religion, hur skulle det gå till?

Mamma sedan juni 2009
  • jbk

Ja, jag är gift med en muslim. Vi delar inte samma tro men vi har i stort sett samma värderingar o syn på livet.  

• hallencreutz89
    livet leker skrev 2010-08-16 11:06:15 följande:
    För det första så är det väl inte upp till dig att avgöra det, för muslimer så är det ju trots allt upp till allah och ingen annan att avgöra om man varit en god muslim

För det andra så frågar ju ts också om det beror på hur starkt troende muslim man är också, vilket tyder på att ts både menar "riktiga" muslimer och andra muslimer.

För det tredje så beror det också mycke tpå hur man tolkar koranen och det är inte heller upp till dig att bestämma om ditt sätt att tolka den är rätt
  • Nami08
    livet leker skrev 2010-08-16 11:39:17 följande:
    jag
    Men om någon känner sig som muslim i hjärtat och säger att de är det så är det väl inte du som sätter gränsen för vem som är det eller inte.
  • TessaS

Ja, det tror jag
    Jag är inte ett skvatt troende även om jag skulle klassas som kristen.
    Så länge min partner inte har några krav på mig som jag inte kan ställa upp på och våra värderingar stämmer överrens, så bryr jag mig inte om vilken religion han tillhör.

Jag skulle dock ha svårt att falla för någon som är troende, oavsett religion, för det är mig så fjärran att tro på "ingenting" (som det är i mina ögon) Förmodligen skulle en troende person inte falla för mig ändå...

Svar på tråden Skulle du kunna gifta dig med en muslim?