• 83an

Säkrare att låta barnen gå över gatan vid ett farthinder än vid ett övergångsställe... stämmer det?

Vi bor ganska när en gata som går genom var stad påväg ut från centrum. Där är det 50 km/tim men det håller aldrig bilarna där. Kommunen har byggt ett farthinder på den långa raksträckan för att få bilarna att köra saktare. Detta har inte lyckats så bra då de håller bra mycket mer än 50 km/tim och sedan tvärnitar många vid farthindret.

Nu är vår dotter 5 år och nästa år är det dax att börja skolan och då kommer vi behöva korsa den gatan. Det dröjer bra många år innan hon skulle få korsa den gatan själv. Men så började jag tänka på hur de ska ta sig över då det alltid är trafik där.

Mellan de övergångsställen som i närheten är det 1 km och vi bor mitt emellan. Detta gör att barnen som ska gå över på ett övergångsställe måste gå 500 meter för att komma över.

Ringde kommunen för att hör om de inte kunde göra ett övergångsställe på farthindret, då hade det ju blivit säkrare att släppa över dem där. Men där blev det tvärstopp med en gång. Till svar fick jag att det inte var säkert med ett övergångsställe och att det skulle vara säkrare att låta dem gå över vid farthindret.

Låter det rimligt????

Mannen på kommunen menar att vid ett övergångsställe går alla rakt ut utan att tänka sig för. Jo visst i stan men inte där (tror jag). Så du menar att jag ska låta barnen gå 500 meter åt fel håll (i förhållande till skolan) för att ta sig över?
    Ja om du tror att det är säkrare än att lära dem gå på farthindret så får du göra det, fick jag till svar.

Men mitt förslag var ju naturligtvis att kombinera farthinder och övergångsställe (för det är klart att det inte hade varit säkert att göra ett övergångställe där om inte farthindret redan varit där).

Funderar på om jag endast ser detta med mina ögon och jag försöker se hur han menar. Men kan verkligen inte fatta hur det skulle vara säkert för barnen.

Och sen försöker jag redan nu lära dem att vi tittar och så länge vi ser bilar så går vi inte över gatan. Och hur lätt blir det när den gatan alltid är trafikerad???

Hur gör ni där ni bor?
    Går barnen över trots att det inte är övergångsställe?

(Ska tillägga att kommunen börjar ta bort övergångsställen i stan för att de är osäkra... eller iaf skyltarna men ränderna är kvar lite halft om halft... hur säkert är det på en skala då? Borde i så fall se till att få bort sträcken helt.)

• Svar på tråden Säkrare att låta barnen gå över gatan vid ett farthinder än vid ett övergångsställe... stämmer det?
  • Joico

Här har vi en del övergångsställen som är just på farthindrena, så visst kan det vara en bra idé!

Jag tycker inte att man ska lära barn att gå över gatan där det inte finns övergångsställen.

Här i stan har vi sånahär vid vissa övergångsställen http://www.safexab.se/, smart grej!

• Fru U

Jag tycker du ska påpeka att det inte finns en försäkring i världen som går in om man blir skadad om man går över gatan utan att gå på ett övergångsställe.

Sen tycker jag du ska påpeka att, även om bilförare ska vara uppmärksamma, så är det ett ögonblicks verk att ett barn hamnar framför bilen. Vid ett övergångsställe är bilförare trots allt (oftast i varje fall) mer uppmärksamma.

Jag tycker också att du ska påpeka att farthindret inte fungerar och vilka skador det blir ifall folk blir påkörda även vid låga hastigheter.

Svaren bor i hjärtat
  • 83an
    Joico skrev 2010-07-29 17:13:54 följande:
    Här har vi en del övergångsställen som är just på farthindrena, så visst kan det vara en bra idé!

Jag tycker inte att man ska lära barn att gå över gatan där det inte finns övergångsställen.

Här i stan har vi sånahär vid vissa övergångsställen www.safexab.se/, smart grej!
    Smarta men kostar nog för mkt...
  • 83an
    Fru U skrev 2010-07-29 17:18:18 följande:
    Jag tycker du ska påpeka att det inte finns en försäkring i världen som går in om man blir skadad om man går över gatan utan att gå på ett övergångsställe.

Sen tycker jag du ska påpeka att, även om bilförare ska vara uppmärksamma, så är det ett ögonblicks verk att ett barn hamnar framför bilen. Vid ett övergångsställe är bilförare trots allt (oftast i varje fall) mer uppmärksamma.

Jag tycker också att du ska påpeka att farthindret inte fungerar och vilka skador det blir ifall folk blir påkörda även vid låga hastigheter.
    Är det så med försäkringarna?
    Ja i så fall ska jag ta upp detta.
    Tack för infon... ska ringa vårt försäkringsbolag och höra med dem.
  • 83an
    Fru U skrev 2010-07-29 17:18:18 följande:

Pratade med försäkringsbolaget och de går in om barnen skulle gå över gatan trots att de inte går på ett övergångsställe. Bra för oss mindre bra för diskussionen med kommunen
Svar på tråden Säkrare att låta barnen gå över gatan vid ett farthinder än vid ett övergångsställe... stämmer det?