Ta hand om sina föräldrar
Jag har ett arbete där jag kan stöta på föräldrar som fullständigt skiter i att deras minderåriga barn är berusade upp över öronen, och jag träffar även på vuxna barn som inte kan tänka sig ställa upp för sina sjuka föräldrar.
När det gäller föräldrar till minderåriga finns det inga ursäkter. När det gäller vuxna barn kan det finnas många godtagbara. Men en del kan slänga sig i bilen och åka 30 mil för ganska små saker, andra, som inte har egna småbarn, som arbetar och bor 5 minuter bort ser heller att deras förälder tillbringar en natt på akuten ensam än att kanske sova i deras lägenhet en natt för att nästa dag lösa ett problem som eg inte har medicinsk karaktär utan mer beror på att föräldern blivit gammal.
Hur ser ni på vuxna barns skydligheter att ställa upp för sina föräldrar i "akuta" situationer?
Jag är inte av uppfattningen att vuxna barn ska sköta städning och handling och andra normala vardagssaker. Utan det här handlar alltså om situationer som behöver lösas med kort varsel och är lite akuta.