• mammma

Erfarenhet av cykelhjälm

Någon som har erfarenhet hur en cykelhjälm skyddar?
    Varit med om cykelolycka?

Använder ni cykelhjälm?

• Svar på tråden Erfarenhet av cykelhjälm
  • Fotavtryck

Använder alltid hjälm!
    Barnen får nya varje år eller efter behov. Kastar alltid dom gamla o skulle aldrig köpa begagnat!
    Vi cycklar mycket´.

• atypisk typfel

Cyklade tidigare ofta långa sträckor och bar alltid hjälm, skulle aldrig få för mig att vara så korkad att cykla utan huvudskydd.

"Med cykelhjälm på blir konsekvensen av en trafikolycka mindre allvarlig. Men hjälmen skyddar även mot mindre skador. "Även små skador på hjärnan kan få stora konsekvenser", säger Per Hamid Ghatan, överläkare och forskare vid Karolinska Institutet i Stockholm."

Texten är ett utdrag från denna sida: www.skyddsnatet.se/templates/Article____6187.aspx

transhumanist vegan transgender
  • atypisk typfel
    Fotavtryck skrev 2010-07-30 12:47:12 följande:
    Använder alltid hjälm!
    Barnen får nya varje år eller efter behov. Kastar alltid dom gamla o skulle aldrig köpa begagnat!
    Vi cycklar mycket´.
    Vi slänger också alltid gamla cykelhjälmar eftersom plast åldras med tiden och därför inte är lika säkra som nya hjälmar. Har man även fallit omkull där cykelhjälmen har fått sig en stöt så ska man dessutom inte använda den längre.
    transhumanist vegan transgender
  • Dr Mupp

Självklart har hela familjen hjälmar. barnens byts ut årligen eftersom de ju inte är särskilt rädda om dem utan tappar dem i marken och likande. Vuxna byter ut dem vid fall.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • jensten

Glöm framför allt inte vikten av att spänna åt hjälmen ordentligt, och
    lära barnen tidigt hur viktigt det är, aldrig kompromissa kring det. Våra kids får
    ha hjälm även när de åker sparkcykel.

• pingel

En klasskamrat till mig blev påkörd när han var ute och cyklade på en mindre gata. Jag tror att vi var tolv, detta var i mitten av åttiotalet. Han hade inte hjälm, blev skadad i huvudet och fick trots en akut och avancerad operation bestående problem med vissa rörelser. Det var inte något fel på hans kropp, utan skadan satt i hjärnan. Det minnet har följt med mig hela livet och jag har till följd av detta alltid i vuxen ålder använt cykelhjälm - också för att vara en god förebild för min son.

Svar på tråden Erfarenhet av cykelhjälm