• tezz840

Hur vet man om man har fått beviljad HP?

Jag skickade in mina papper i måndags till FK. Och skickade samtidigt med ett nytt papper från min lönetant då jag har fått höjd lön.
    När jag går in på min sida hos FK så kan jag se att dom har registrerat mina nya inkomst och att dom har fått in "anmälan om föräldrarpenning"? för bebisen, men det står inget fördelsedatum ännu..
    Kan man se på sin sida om man har blivit beviljad eller inte? För jag letar som en galning men hittar inget..
    Eller är det bara att dom har fått in papprerna om att vi ska ha barn om min inkomst som dom registrerat?

• Svar på tråden Hur vet man om man har fått beviljad HP?
  • tezz840
    mammaspojkar10 skrev 2010-07-31 15:58:50 följande:
    som jag har förstått det så får man besked genom brev där står beslutet...
    jaha... fan, trodde man kunde se det på sin sida.. =(
  • feelings

Tänk på att det kan ta upp till 30 dagar innan du får besked så lämna in i god tid .. för sen kan även utbetalningen ta tid ..

Jag har 3½ barn ... ;)
  • tezz840
    feelings skrev 2010-07-31 16:03:05 följande:
    Tänk på att det kan ta upp till 30 dagar innan du får besked så lämna in i god tid .. för sen kan även utbetalningen ta tid ..
    ja, jag skickade in det så fort jag fick det.. ska inte gå hem isåfall förrän 1 oktober...
  • mjuik

Det går inte att se någonting alls om HP på internet, det ligger i ett annat system som inte är ihopkopplat med det som man ser på sina sidor.
    Det är svaret jag fick när jag frågade.
    Att du ser att det finns ett ärende gällande föräldrapenning betyder att de fått in ditt moderskapsintyg.

Du får hem papper om du blivit beviljad eller inte. Handläggningstiden är väl 30 dagar men för mig tog det bara en vecka att få svar.

• tezz840
    mjuik skrev 2010-07-31 16:14:44 följande:
    Det går inte att se någonting alls om HP på internet, det ligger i ett annat system som inte är ihopkopplat med det som man ser på sina sidor.
    Det är svaret jag fick när jag frågade.
    Att du ser att det finns ett ärende gällande föräldrapenning betyder att de fått in ditt moderskapsintyg.

Du får hem papper om du blivit beviljad eller inte. Handläggningstiden är väl 30 dagar men för mig tog det bara en vecka att få svar.
    Ok, tack för hjälpen.

Men man tycker ju att iom att dom har öppnat mitt brev och registrerat mitt moderskap så borde dom ju satt igång med hp också?
  • mjuik
    tezz840 skrev 2010-07-31 16:18:02 följande:
    Ok, tack för hjälpen.

Men man tycker ju att iom att dom har öppnat mitt brev och registrerat mitt moderskap så borde dom ju satt igång med hp också?
    Det har de säkert gjort, bara att du inte ser det.
    Med min ansökan var de jättesnabba så det är de förhoppningsvis med din med.
  • Mjäll

Gick snabbt även här att få besked om HP. Folk varnande mig att det kunde ta lång tid men under 2 v kallar jag nog inte för lång tid. Det dimper säkert ner ett svar i lådan snart. O lycka till!

• eec82

å en till två veckor sökte ni nyligen? Förra gången jag sökte tig de 60 dagar fick besked via tel dagen innan jag skulle gå hem att jag fick beviljat. Inte så kul för min arbetsgivare. Så hoppas på snabba svar denna gång.

• mjuik
    eec82 skrev 2010-07-31 17:02:39 följande:
    å en till två veckor sökte ni nyligen? Förra gången jag sökte tig de 60 dagar fick besked via tel dagen innan jag skulle gå hem att jag fick beviljat. Inte så kul för min arbetsgivare. Så hoppas på snabba svar denna gång.
    För några veckor sen.
  • eec82
    mjuik skrev 2010-07-31 17:11:34 följande:
    För några veckor sen.
    de låter ju riktigt lovande. Men har väntat på sjuksrivning nu i 40 dagar så mitt hopp är inte allt för stort. Men som jag förstår de är de olika enheter som behandlar HP å sjuksrivningar. Så lite hopp finns de allt kvar. Men borde ju inte bli nekad då jag arbetar med samma saker som förra graviditeten å fick den beviljad.
  • mjuik
    eec82 skrev 2010-07-31 17:14:49 följande:
    de låter ju riktigt lovande. Men har väntat på sjuksrivning nu i 40 dagar så mitt hopp är inte allt för stort. Men som jag förstår de är de olika enheter som behandlar HP å sjuksrivningar. Så lite hopp finns de allt kvar. Men borde ju inte bli nekad då jag arbetar med samma saker som förra graviditeten å fick den beviljad.
    Precis, det är olika ställen. HP finns på två ställen tror jag. Göteborg och något annat. De jobbar bara med det om jag förstått det hela rätt.
    De var grymt snabba.

Jobbar du med samma som sist borde det inte vara några problem alls.

Sjukskrivningen tog längre tid, mycket längre tid.
  • Mjäll

Många pratar om att de blivit hårdare. Har man fått det förra gången är det tyvärr ingen garanti för att få det denna gången. Åtstramningar som med allt annat. Mina kollegor fick allihopa beviljat för 1-2 år sedan, när jag sökte fick jag avslag, trots samma chefs intyg. Jag blev förbannad och överklagade, det tog då 2 veckor sen kom det ett nytt besked om att jag beviljats hel HP. Så om det skulle vara att ni får avslag, överklaga!

Nu ska jag bara jobba en vecka till sen går jag på ledigt i 6v innan BF. Så skönt!

• eec82
    Mjäll skrev 2010-07-31 17:24:34 följande:
    Många pratar om att de blivit hårdare. Har man fått det förra gången är det tyvärr ingen garanti för att få det denna gången. Åtstramningar som med allt annat. Mina kollegor fick allihopa beviljat för 1-2 år sedan, när jag sökte fick jag avslag, trots samma chefs intyg. Jag blev förbannad och överklagade, det tog då 2 veckor sen kom det ett nytt besked om att jag beviljats hel HP. Så om det skulle vara att ni får avslag, överklaga!

Nu ska jag bara jobba en vecka till sen går jag på ledigt i 6v innan BF. Så skönt!
    tyckte de ändrade reglerna precis innan jag skulle söka förra gången, sökte för ett år sedan nästan precis. Så hoppas de inte blir några problem, men man vet aldrig.
  • feelings

För mig var väntan inte lång för att få besked om HP men däremot så fick jag inte utbetalningen förrens efter dottern föddes... i en klumpsumma tillsammans med fp .. pga strul med min inkomst....

Jag har 3½ barn ... ;)
Svar på tråden Hur vet man om man har fått beviljad HP?