Tillbaka till blöjan för 3-åring?
Vi har haft jättesvårt att få vår dotter att gå utan blöja eller kissa på toaletten. De senaste veckorna har hon dock äntligen börjat intressera sig och har kissat på toaletten flera gånger. Men på sistone har hon börjat vägra gå på och kissa, både på toalett och i gräs. Vi frågar tusen ggr om hon är kissenödig och sedan slutar det oftast med att hon kissar i byxorna iaf. Detta gäller även bajs. Nånstans känner hon ju när hon är bajsenödig, för hon går alltid undan när hon ska bajsa - precis som när hon har blöja. Och när hon bajsar eller kissar på sig blir hon jätteglad.
När vi ser att hon är kissenödig så har vi försökt insistera på att hon ska sätta sig på toaletten, men hon blir väldigt upprörd.
Jag undrar om vi ska börja med blöja igen. Jag satte på henne en för en stund sen - och hon sa att hon inte ville - men jag förklarade lugnt att eftersom hon inte vill kissa på toaletten så får hon ha blöja istället. Okej - sa hon då.
Hon har just fått en lillebror (4 veckor). Jag undrar om det är helt fel tidpunkt att sluta med blöja. Hon kanske gillar uppmärksamheten det skapar när hon kissar och bajsar på sig? Men det är ju svårt att neka henne till att sluta med blöja när hon inte vill ha den? Det är också svårt att tvinga henne till att kissa på toaletten - eller?
Väldigt tacksam för tips.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-31 18:27
Vi har alltså bara "pottränat" /varit utan blöja i ca två veckor.