• Astarte

Någon mer som bygger agilitybana?

Hej FL!

Jag älskar att pyssla och göra själv och nu tänkte jag börja bygga på en agilitybana till vovven. Jag har tänkt ut lite kring hur man kan göra hinder och till och med fått två klara. Nu skulle jag vilja testa att göra en mur, men vet inte riktigt vad jag ska göra den av. Klossarna måste ju vara av ett material som är tillräckligt tungt för att ligga kvar och inte falla av en vindpust, men tillräckligt lätt för att falla vid beröring så hunden inte skadar tassarna.

Någon mer som bygger här på FL?

• Svar på tråden Någon mer som bygger agilitybana?
  • hmcc

Muren är det enda jag byggt själv på min bana.

klossarna är frigolit med undersida av tunn plywood överdragna av gips och sedan lackade.

• Astarte
    hmcc skrev 2010-07-31 22:19:16 följande:
    Muren är det enda jag byggt själv på min bana.

klossarna är frigolit med undersida av tunn plywood överdragna av gips och sedan lackade.
    Jag var lite inne på frigolit. . Hur fick du tag på det? Jag tittade på byggvarumarknaden här i staden, men de hade det inte. Hur fick du på gipset? Var det sådant man lindar, eller sådant man penslar?
  • hmcc
    Astarte skrev 2010-07-31 22:37:20 följande:
    Jag var lite inne på frigolit. . Hur fick du tag på det? Jag tittade på byggvarumarknaden här i staden, men de hade det inte. Hur fick du på gipset? Var det sådant man lindar, eller sådant man penslar?
    Byggvaruhusen har det.

Gips (sånt man lindar) köper man på apoteket, det fins på hobbyaffärer också men där är det väldigt mycket dyrare.
  • Astarte

Tack för svaret. Jag ska titta på ett lite större byggvaruhus. Jag tänkte göra en stoppruta också. Om man köper röd galon, fäster öljetter (stavas det så?) i hörnen och sätter fast den med tältpinnar borde det funka.

Tunnel köper jag nog, för det är så omständigt. . .

• Astarte

Nu glömde jag ju min fråga. Plywooden som du satte under klossen, den var för att den skulle kunna staplas lättare, va? Inget annat som jag inte tänkt på? Det är en bra ide´.

Jag var inne på att måla klossarna först och sedan måla ett tunnare lager betong eller cement under och på ena sidan, för då ser det ut som cementen i muren, men jag är rädd att de blir för tunga då. Sedan blir det lite bökigt att behöva pussla med kantbitar och så varje gång man ska ställa upp den.

Gjorde du alla klossar lika stora, eller en del mindre så springorna inte kommer på samma plats i varje rad?

Jag ställer så mycket frågor att jag måste framstå som stockdum, men det är synd att göra missar som någon annan redan har gjort och lika synd att lägga ner mer tid än vad som behövs.

• hmcc
    Astarte skrev 2010-08-01 10:54:12 följande:
    Nu glömde jag ju min fråga. Plywooden som du satte under klossen, den var för att den skulle kunna staplas lättare, va? Inget annat som jag inte tänkt på? Det är en bra ide´.

Jag var inne på att måla klossarna först och sedan måla ett tunnare lager betong eller cement under och på ena sidan, för då ser det ut som cementen i muren, men jag är rädd att de blir för tunga då. Sedan blir det lite bökigt att behöva pussla med kantbitar och så varje gång man ska ställa upp den.

Gjorde du alla klossar lika stora, eller en del mindre så springorna inte kommer på samma plats i varje rad?

Jag ställer så mycket frågor att jag måste framstå som stockdum, men det är synd att göra missar som någon annan redan har gjort och lika synd att lägga ner mer tid än vad som behövs.
    Jag kan lägga in en bild på den.

Jag kom precis från planen nu men jag kan fixa det imorrn.
  • hmcc

Här är muren.

Lite fågelbajs på och så har jag inte målat klart ränderna på nederdelen.

• Astarte

Wow! Shit, vad snygg! Nu fick jag inspiration. Tänkte om jag skulle göra två och ge den ena till syrrans familj i julklapp. Det beror på hur bra den första blir.

Nu har hunden skadat ryggen (blev anfallen av grannhunden), men vi får hoppas att hon hinner hoppa lite till i år.

• hmcc
    Astarte skrev 2010-08-03 21:48:32 följande:
    Wow! Shit, vad snygg! Nu fick jag inspiration. Tänkte om jag skulle göra två och ge den ena till syrrans familj i julklapp. Det beror på hur bra den första blir.

Nu har hunden skadat ryggen (blev anfallen av grannhunden), men vi får hoppas att hon hinner hoppa lite till i år.
    Tackar!

Den var inte så krånglig att göra, ska tillägga att jag bad dom såga mina mått redan i byggaffärn sen var det bara spika, skruva, gips, lacka och måla.
Svar på tråden Någon mer som bygger agilitybana?