• mammasgullar

När barnet inte vill sitta kvar?

Vad gör man när barnet inte gärna sitter kvar på pottan?

Min son är 2 år och jag tänkte att jag skulle börja lite lätt nu under sommaren, men han vägrar sitta kvar på pottan, han tycker det är kul att sätta sig på pottan, men blir sur när jag drar ner byxorna, är han naken är det inga problem, men blir arg om jag drar ner byxorna till knäna.

Å med eller utan byxor så sitter han i högst tre sekunder, han kan ta en tidning och sätta sig, och efter 3 sekunder har han läst ut tidningen (enligt honom själv) och ska därför byta och så håller det på.

Jag vet inte hur jag ska få honom att sitta kvar då jag inte tänker försöka tvinga honom, och att läsa en bok är absolut ingen mening då han inte har ett uns av intresse för böcker.

Är det någon som haft nå liknande?
    Ska jag vänta ett tag till med pottträning, eller finns det något sätt så han vill sitta kvar??

• Svar på tråden När barnet inte vill sitta kvar?
  • mammasgullar
    Virriga familjen skrev 2010-08-04 10:51:43 följande:
    Sonen har aldrig velat sitta stilla någonsin. Varken på toa, potta eller på något annat ställe. Men eftersom vi har haft mycket problem med blöjexem så har han alltid sprungit med barrumpa hemma. Och jo nog har det blivit många olyckor lite här och där. Jag tröttnade och ställde fram pottan i vårt vardagsrum där han leker mest, och sa åt honom att om han ska kissa eller bajsa så får han lov att göra det på pottan. Det har fungerat bra eftersom vi påminer hoom ofta. Nu i sommar har han fått ha byxor som går lätt att dra ned och så har jag ställt pottan mitt på gräsmattan så han lätt kan hinna fram.

Så mitt tips är: Ställ pottan där barnet är och låt barnet sedan sköta det själv. Och hjälp till och påminn om var pottan står.
    Men hur lång tid tog det ungefär för honom att vilja gå till pottan och stanna där?
    Blir spännande, imorgon kommer lilla hjärtat så i helgen börjar jag!
    Dock ska vi på kalas på lördag så vet inte riktigt hur jag ska göra då.
  • Liten en
    Virriga familjen skrev 2010-08-04 10:51:43 följande:
    Sonen har aldrig velat sitta stilla någonsin. Varken på toa, potta eller på något annat ställe. Men eftersom vi har haft mycket problem med blöjexem så har han alltid sprungit med barrumpa hemma. Och jo nog har det blivit många olyckor lite här och där. Jag tröttnade och ställde fram pottan i vårt vardagsrum där han leker mest, och sa åt honom att om han ska kissa eller bajsa så får han lov att göra det på pottan. Det har fungerat bra eftersom vi påminer hoom ofta. Nu i sommar har han fått ha byxor som går lätt att dra ned och så har jag ställt pottan mitt på gräsmattan så han lätt kan hinna fram.

Så mitt tips är: Ställ pottan där barnet är och låt barnet sedan sköta det själv. Och hjälp till och påminn om var pottan står.
    Det låter ju jättebra :)
    Har försökt här hemma med, ska börja igen nu.
    Blir ju en hel del tvätt :P
  • Virriga familjen
    mammasgullar skrev 2010-08-05 08:29:32 följande:
    Men hur lång tid tog det ungefär för honom att vilja gå till pottan och stanna där?
    Blir spännande, imorgon kommer lilla hjärtat så i helgen börjar jag!
    Dock ska vi på kalas på lördag så vet inte riktigt hur jag ska göra då.
    Han tröttnade väl på mitt tjat efter några veckor. Men det skedde liksom sporadiskt. Kanske att han prickade pottan en gång om dagen och resten hamnade på golvet första veckan.... och sedan blev det 2-3 gånger om dagen osv. Jag var alltid noga med att berömma extremt mycket och påpeka att han var duktig. Påpekade även då olyckorna var framme -Att nästa gång får du kissa på pottan, och visa var den stod.

Haha....han stannar inte där. Han kutar dit och kissar snabbt som ögat och sedan är han borta med vinden. Det är liksom knappt att han hinner sätta sig så är han klar. Ser ganska kul ut faktiskt! Blir ju några sekunder extra när han gör nummer två, men det går också med vindens fart.
  • mammasgullar
    Virriga familjen skrev 2010-08-05 23:47:16 följande:
    Han tröttnade väl på mitt tjat efter några veckor. Men det skedde liksom sporadiskt. Kanske att han prickade pottan en gång om dagen och resten hamnade på golvet första veckan.... och sedan blev det 2-3 gånger om dagen osv. Jag var alltid noga med att berömma extremt mycket och påpeka att han var duktig. Påpekade även då olyckorna var framme -Att nästa gång får du kissa på pottan, och visa var den stod.

Haha....han stannar inte där. Han kutar dit och kissar snabbt som ögat och sedan är han borta med vinden. Det är liksom knappt att han hinner sätta sig så är han klar. Ser ganska kul ut faktiskt! Blir ju några sekunder extra när han gör nummer två, men det går också med vindens fart.
    Haha vad roligt att se,
    Sonen sitter som sagt kvar kanske 2 sekunder om han har en tidning att läsa, (det ska börjar i tid )
    Tror jag aldrig sett honom sitta kvar längre än så. Så det blir riktigt spännande, jag är allt lite orolig.
  • Virriga familjen

Du får nog räkna med en hel del olyckor. För att det inte skulle bli så besvärligt med all städning så hade vi alltid en hög med handdukar som man snabbt kan kasta på olycksplatsen. Då är städningen fixad på några sekunder och det blir inte så jobbigt.

• mammasgullar
    Virriga familjen skrev 2010-08-06 09:05:14 följande:
    Du får nog räkna med en hel del olyckor. För att det inte skulle bli så besvärligt med all städning så hade vi alltid en hög med handdukar som man snabbt kan kasta på olycksplatsen. Då är städningen fixad på några sekunder och det blir inte så jobbigt.
    Joo räknar med massor av olyckor.
    Tänkte låta skurmoppen stå framme, så kanske sonen får för sig att städa lite efter sig själv också
    Han älskar att skura och damsuga, än så länge
  • mammasgullar

Det går lagom bra kan jag tycka.
    Har än så länge inte fått honom att gå till pottan när han är kissnödig, men han sätter sig där ibland, och bara sitter. Så det är ett framsteg.

Han kissar lite överallt, mattor, soffan och golvet. Även ner från sin rutchkana, *suck*.
    Men jag ger inte upp!

När jag ser att han kissar tar jag honom och springer till toaletten för att försöka visa att där kissar man!

Det har ju bara gått 6 dagar än så länge, så det här ska nog gå bra

• Virriga familjen

Hejja hejja! Det går tillslut. Det var verkligen sådär i början för oss också.

• mammasgullar
    Virriga familjen skrev 2010-08-12 10:20:36 följande:
    Hejja hejja! Det går tillslut. Det var verkligen sådär i början för oss också.
    Hur gjorde ni med dagis? Blöja på/av ibörjan?
    Väntade ni med att ta av blöjan till barnet visste att man kissar i pottan?
  • Virriga familjen
    mammasgullar skrev 2010-08-12 13:03:20 följande:
    Hur gjorde ni med dagis? Blöja på/av ibörjan?
    Väntade ni med att ta av blöjan till barnet visste att man kissar i pottan?
    Sonen ska få vara utan blöja på förskolan nu då han börjar igen nästa vecka. Tidigare har han haft blöja där, men varit utan hemma. Tyckte inte att det var någon mening att skicka dit honom utan då det inte funkade hundra hemma först. Vill att han ska känna själv att han klarar det så det inte blir en massa misslyckanden.
    Jag hoppas attdet ska gå bra där nu i höst så han blir helt blöjfri. Men det blir nog till att skicka med många ombyten.
  • mammasgullar
    Virriga familjen skrev 2010-08-17 13:42:28 följande:
    Sonen ska få vara utan blöja på förskolan nu då han börjar igen nästa vecka. Tidigare har han haft blöja där, men varit utan hemma. Tyckte inte att det var någon mening att skicka dit honom utan då det inte funkade hundra hemma först. Vill att han ska känna själv att han klarar det så det inte blir en massa misslyckanden.
    Jag hoppas attdet ska gå bra där nu i höst så han blir helt blöjfri. Men det blir nog till att skicka med många ombyten.
    Haha joo många ombyten blir det, vi har också valt att avvakta med att ta av blöjan på dagis, tills han iallafall vet att man ska kissa på pottan och kan känna igen när han är kissnödig.

Fast egentligen vill HAB att vi ska ta av blöjan på dagis samtidigt men det blir nog bara katastrof :-P
Svar på tråden När barnet inte vill sitta kvar?