• Anonym (Hemmafrun)

Jag en hemmafru :-)

Jag älskar livet jag lever.
    Att vara hemmafru. Ta hand om hemmet och min familj på heltid.
    Vi har råd att ge barnen allt dom behöver och behöver inte vända på varje krona.
    Skulle du vilja vara hemmafru?
    Vad anser man om hemmafruar i dagens samhälle?

• Svar på tråden Jag en hemmafru :-)
  • Anonym (Hemmafrun)
    Anonym (mamma) skrev 2010-08-01 10:48:57 följande:

Jag är också hemmafru.

Har varit det i snart åtta år, och trivs som fiksen i vattnet!

Vi har fyra barn på 18år, 15år, 5år, 0ch 2år.
    Dom två små går på dagis.

Vi har även städhjälp som kommer tre timmar varje vecka, hjälper oss med städning, strykning mm.

En hemmafru med städhjälp?
    Nej min städning tar jag själv.
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2010-08-01 10:48:57 följande:

Jag är också hemmafru.

Har varit det i snart åtta år, och trivs som fiksen i vattnet!

Vi har fyra barn på 18år, 15år, 5år, 0ch 2år.
    Dom två små går på dagis.

Vi har även städhjälp som kommer tre timmar varje vecka, hjälper oss med städning, strykning mm.

Vad gör man som hemmafru om man har både dagis och städhjälp?
  • MassiiMotoo

Jag hade inte velat vara hemmafru. Jag blir rastlös lätt och klättrar i väggarna till slut. Men hade kunna tänkka mig jobba halvtid och så barnen itne är på dagis för länge. Nu jobbar jag som timmvik så jag är ändå hemma några dagar i veckan.

• Anonym (mamma)

Jag tränar varje dag,  dottern har två hästar som jag hjälper henne att rida/sköta vissa dagar.
    Fikar, umgås med vänner som också är hemmafruar, shoppar, går på massage, gör manikyr, ansiktsbehandlingar, ja listan kan göras huuuuur lång som helst!
    Sedan reser min man rätt mycket i sitt jobb, och då passar jag och dom små barnen på att följa med.

• Siranbiran

Är också hemmafru med 2 barn på 4 och 8 år. Dagarna spenderas på bla  öppna förskolan och en massa andra äventyr

• Moderator
    Tråden kommer att flyttas ut ur Känsliga Rummet.
    Observera att det då inte är möjligt att skriva anonymt.
    /Moderator
    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • MansonDust

Jag är också hemma & har varit i 10 år.

dotter -02, dotter -06, son -08, bebis BF Juli -11
  • Rufsas

Min fråga gäller snarare om det visar sig att äktenskapet inte håller och man skiljer sig. Vad har man kvar då av både ekonomi och familj?

Jag skulle aldrig vilja vara hemmafru eftersom jag behöver intellektuell stimulans på ett arbete där jag känner mig nyttig.

• Hemmaföräldern
    Rufsas skrev 2010-12-27 08:40:05 följande:
    Min fråga gäller snarare om det visar sig att äktenskapet inte håller och man skiljer sig. Vad har man kvar då av både ekonomi och familj?

Jag skulle aldrig vilja vara hemmafru eftersom jag behöver intellektuell stimulans på ett arbete där jag känner mig nyttig.
    Och vad behöver ditt barn? Titta in på BRIS hemsida....;)
  • Flickan och kråkan
    Hemmaföräldern skrev 2010-12-27 12:02:33 följande:
    Närvarande föräldrar (plural) tippar jag på. Det ultimata vore väl om båda föräldrarna jobbade halvtid, eller?

Jag trivs för övrigt att vara hemma med barn. Kommer att ha vara det helt i 3½ år, sedan börja jobba deltid. Känner dock att det ska bli roligt och stimulerande att arbeta igen. Hemmafrumaterial är jag knappast....gillar att vara med barnen, men hushållssysslor överlåter jag gärna åt någon annan .
  • tessilus

en till som går hemma med en bebis och 3.5åring. jag bara älskar hemmalivet och känner inte att jag sitter i någon kvinnofälla. vi delar på jättemycket sysslor här hemma hoppas kunna vara hemma till barnen blir stora

• Rufsas
    Hemmaföräldern skrev 2010-12-27 12:02:33 följande:
    Ehhh, så du tror att jag kan diskutera kommunikationsstrategier och analyser med mitt barn? Nog för att jag kommer att ha ett A-barn men det där är lite overkill.

Jag skrev intellektuell stimulans OCH känna mig nyttig. Och där inkluderar jag andra eftersom jag inte tror att allt ska kretsa kring barn.
  • Hemmaföräldern
    Anonym (mamma) skrev 2010-08-01 11:12:38 följande:
    Jag tränar varje dag,  dottern har två hästar som jag hjälper henne att rida/sköta vissa dagar.
    Fikar, umgås med vänner som också är hemmafruar, shoppar, går på massage, gör manikyr, ansiktsbehandlingar, ja listan kan göras huuuuur lång som helst!
    Sedan reser min man rätt mycket i sitt jobb, och då passar jag och dom små barnen på att följa med.
    Men det är ju lite skillnad på att vara hemmafru och hemmaförälder.  Hemmaföräldrar är hemma med sina barn, en hemmafru är just en hemmafru och det är inget fel i det. Men det är viktigt att se skillnaden.
  • Hemmaföräldern
    Rufsas skrev 2010-12-27 13:27:55 följande:
    Ehhh, så du tror att jag kan diskutera kommunikationsstrategier och analyser med mitt barn? Nog för att jag kommer att ha ett A-barn men det där är lite overkill.

Jag skrev intellektuell stimulans OCH känna mig nyttig. Och där inkluderar jag andra eftersom jag inte tror att allt ska kretsa kring barn.
    Nej men jag tycker att du ska ta och läsa även barnens version av vad de ofta önskar och vill ;) När kommer bebben?
  • Rufsas
    Hemmaföräldern skrev 2010-12-30 19:07:01 följande:
    Nej men jag tycker att du ska ta och läsa även barnens version av vad de ofta önskar och vill ;) När kommer bebben?
    Självklart kommer jag att vara lyhörd för vad just mitt barn önskar och vill. Alla barn är ju olika så det är klart att jag vill utgå från mitt barn. Kan dock direkt säga att jag tror att jag skulle vara en olycklig (och därför dålig) förälder om jag var hemma från mitt jobb.
  • Hemmaföräldern
    Rufsas skrev 2011-01-05 14:09:45 följande:
    Självklart kommer jag att vara lyhörd för vad just mitt barn önskar och vill. Alla barn är ju olika så det är klart att jag vill utgå från mitt barn. Kan dock direkt säga att jag tror att jag skulle vara en olycklig (och därför dålig) förälder om jag var hemma från mitt jobb.
    Det trodde jag också. Hade ett superbra jobb och var så inne i det. Sa först till min chef att jag nog bara skulle vara ledig i 6 månader. Sedan tänkte jag att flaska istället för amning skulle vara bra... men för mig hände det saker som fick mig att tänka om.

Det viktiga är att komma ihåg att det tar tid att få anknytningen att fungera även från mamman till barnet. Det är en process som måste få ta sin tid. Men du verkar ju ha rätt inställning och inser att du får vara lyhörd. Glöm inte att vara lyhörd mot dig själv också och dina egna känslor och prata, prata om allt som händer inuti dig. Jag tycker att det skrivs så lite om vad som händer i själen men det är många känslostormar och frågetecken som dyker upp och man behöver prata på djupet om sina känslor också :) 
  • miss nöjd

Jag är numera också hemmafru. Har två barn 6år och 5år som går i förskoleklass + dagis. Mitt riktiga hemmafruliv börjar om 2 veckor då barnen ska tillbaka till skola och dagis, jag slutade jobba i dec och har inga planer/vilja eller lust att jobba igen.... Ser detta som en chans att njuta av livet och hinna och orka vara den mamma/fru/ och människa jag vill vara. Kul att se andra som valt detta liv :) Själv bor jag i stockholm- skulle kunna vara kul att träffa andra hemmafruar över en fika ngn gång :)

Svar på tråden Jag en hemmafru :-)