• Längtar efter barn

Någon här som startat internetbutik med försäljninga av mode och smink?

Som frågan lyder...

Någon här som startat internetbutik med försäljninga av mode och smink?

Jag är nyfiken men har absolut ingen aning om hur jag ska börja!!
    Hur hittar jag återförsäljare?
    Hur mycket tjänar jag per plagg?
    Handelsbolag eller egen verksamhet?
    Vart finns bra hemsidor?
    Hur fungerar frakt med betalning av fakturor mm?
    Hur många timmar per dag ska jag lägga ner i början om jag ska börja på hobbynivå och sedan avancera?
    har jag glömt några frågor??

Jag har försökt att hitta på skatteverket mm men jag blir förvirrad och förstår nog bäst av att nogon berättar av egen erfarenhet hur det går till.

Är väldigt tacksam för ALLA svar!!

• Svar på tråden Någon här som startat internetbutik med försäljninga av mode och smink?
  • Kenneth b

Du kan t.ex importera smink från Kina.
    Kolla in www.made-in-china.com

Aktiebolag(krävs 50 000 i insats) eller enskild firna(kostar 800 kr) om du är ensam ägare.

www.wn.se hänger många av de svenska siteägarna - väldigt bra ställe att få svar på frågor.

• Superkex

Bara att kavla upp ärmarna och börja med affärsplan och research. Som företagare får man inte mycket gratis så det är lika bra att lära sig från början att själv ta reda på allt man måste och behöver veta.

Det är helt galet mycket folk som startar webshoppar utan att veta särskilt mycket och det har lett till en sanslös överetablering som i sin tur lett till prisdumpningar och utslagning av sådana som velat vara seriösa och tjäna pengar långsiktigt och inte bara ha det som en hobby.

Vet att jag låter som värsta surkartet men det är stentufft att driva webshop och få det att gå bra. Definitivt ingen picknick i parken och för att lyckas måste man kunna planera och hitta affärsmöjligheterna själv. Det går inte att kopiera någon annans koncept rakt av.

• Ekonom10

Du måste göra åtminstone en grundläggande affärsplan.

Vilken marknad ger du dig in på? Vilka är konkurrenterna? Vad skiljer dig från konkurrenterna? Varför ska kunderna välja just din shop?
    Ta reda på vilka kostnader du inte kommer undan. Kostnad för hemsidan är en uppenbar kostnad. Betalningsfunktion för kunderna. Marknadsföring en annan. Hur ska köpare hitta din sida?
    Vilket pris kan du ta ut på på produkterna?
    Vad är ditt totala inköpspris inkl frakt och tull från leverantörerna?
    Vilken volym behövs för att gå runt ekonomiskt plus hur ska du värdera din egen tid? Vilka avkastningskrav har du?
    Hur ska logistiken fungera? Var har du ditt lager? Hur mycket lager måste du ha? Ska du packa själv? Vilka leveranstider kan du lova till kund i så fall?
    Kan du starta småskaligt? Har du startkapitalet? Är du beredd att förlora hela det kapitalet?

Det finns säkert 100 frågor till...

Jag må låta som djävulens advokat men det är bättre att du låter någon van, oberoende person granska din idé innan du riskerar för mycket och ev slänger pengarna i sjön.

Det finns väldigt många storskaliga webshoppar för mode och smink. Etablerade företag som har haft råd att ta några år med förluster för sin onlineverksamhet innan de etablerat sig. Är de dom ska ska konkurrera med skulle jag säga absolut nej. Du måste hitta något unikt, nischat, som folk är villiga att betala för. Det är det absolut viktigaste.

Jag har hört de mest naiva konversationer där folk med heltidsanställning tror att de kan öppna webshop och tjäna samma pengar genom att sitta hemma och pilla med lite smyckenförsäljning. De har absolut noll koll på skatter, arbetsgivaravgifter, försäkringar, tjänstepensioner, marginaler m.m. Självklart går ovanstående att ta reda på och det finns säkert folk som lyckats. Men ibland räcker inte ens en bra affärsidé, det krävs tajming och lite tur, det är därför förknippat med risker.

Börja med att läsa någon vettig Starta Eget-bok. Och som sagt, någon oberoende måste granska din ide, det är väldigt lätt att vara överoptimistiskt i sin tro om lönsamhet.

Svar på tråden Någon här som startat internetbutik med försäljninga av mode och smink?