• fröken skywalker

Dominikanska Republiken

Kikar lite på resor till Dominikanska Republiken i dec/jan.

Någon som har lite tips om vilken ort man ska välja? Barnen är 6-10 år. Vi vill kunna bada på fina stränder med snorklingsmöjligheter och det ska finnas lite annat i närheten så man kan göra små utflykter på egen hand.

Kanske till och med någon som kan tipsa om något man ska undvika!

• Svar på tråden Dominikanska Republiken
  • fröken skywalker
    evaoregon skrev 2010-08-03 17:19:29 följande:
    Min väninna som var chockad över fattigdomen där hade också varit på ett antal andra öar i Karibien. 

Här kan man läsa om de olika öarna.  Det är ju oftast så att de fattigaste öarna är de billigaste att besöka.  Jag har fått den uppfattningen att många europeiska charterbolag erbjuder just DR för att det är väldigt billigt.  Min amerikanska väninna såg mest turister ifrån Europa där.

Länk

www.frommers.com/destinations/caribbean/02170...

Tack för länken!

• Mary Jo
    Jimia Push skrev 2010-08-03 16:16:04 följande:
    Man kan absolut gå själv utan guide i Dominikanska

Det hela beror på vilken sorts resa man är ute efter. Jag hade inte en tråkig stund. Men barn hade jag aldrig tagit med dit.
    just utanför vårat hotellområde sa dom att vi INTE skulle gå ensamma. det första som händer när vi kommer ut är att en försöker ta min mans plånbok så det där är nog olika!

ja jag avskyr att ligga o sola o bada hela dagarna. Vi var 18 pers och dom älskar att ligga o trycka och bli bruna o det var inte riktigt min grej. Det var barn med och det gick huuur bra som helst! Dom hade jättekul!
  • SpecialK

Norra sidan har dock Atlanten havet istället för det Karibiska havet, så det är lite "vildare". Fast fortfarande mysigt, vi håller till på Riu Merengue i Puerto Plata när vi reser dit och bokar via Virgin Atlantic.

• Jimia Push
    fröken skywalker skrev 2010-08-03 16:53:44 följande:
    Jag har varit på andra öar i Karibien tidigare, och upplevt att det var ganska fattigt och kriminellt där med, men inte urfattigt. Kanske är DR värre.
    På Tobago kändes det dock inte "farligt" kriminellt.
    Tja standarden för befolkningen är ju inte så jätteolik från landet de delar ö med, Haiti. Så så konstigt är det inte att de är fattiga utanför all inclusive orterna.
    Men det finns absolut rikedom i det landet med, Santo domingo upplevde jag inte alls som särskilt fattigt, iaf inte jämfört med norra delen av landet.

Men det är inte farligt att åka dit, herregud, inte om du åker all inclusive
    Mary Jo skrev 2010-08-03 18:13:21 följande:
    just utanför vårat hotellområde sa dom att vi INTE skulle gå ensamma. det första som händer när vi kommer ut är att en försöker ta min mans plånbok så det där är nog olika!

ja jag avskyr att ligga o sola o bada hela dagarna. Vi var 18 pers och dom älskar att ligga o trycka och bli bruna o det var inte riktigt min grej. Det var barn med och det gick huuur bra som helst! Dom hade jättekul!
    Ja klart de stjäl om de kan. De är ju fattiga. Gjorde ni inga aktiviteter då? Det finns ju massor på Dominikanska!
    Malina - la vie en Rose
  • Kinne79

Vi funderar på att åka dit i mars-11, då är våran bebis isåfall 4 månader.

Att det är fattigt utanför hotellområdet bekymrar mig inte alls, har varit i fattiga länder förut.

Finns ju en hel del utflykter att göra via resebolaget. Simma med delfiner, åka ut i naturen, hälsa på skolor, åka in till två olika städer med guide, m.m.

• evaoregon
    Kinne79 skrev 2010-08-10 23:06:58 följande:

Att det är fattigt utanför hotellområdet bekymrar mig inte alls, har varit i fattiga länder förut.

Min väninna tyckte inte att det var så kul att åka på semester till ett ställe där folk hade det så dåligt...  Kontrasterna var väldigt stora mellan turisterna och befolkningen.  Semester i andras misär är inte alltid så kul...  Rynkar på näsan

Malaria förekommer och dengue feber är vanligt så det är viktigt att använda myggspray.
  • Kinne79
    evaoregon skrev 2010-08-10 23:36:50 följande:
    Min väninna tyckte inte att det var så kul att åka på semester till ett ställe där folk hade det så dåligt...  Kontrasterna var väldigt stora mellan turisterna och befolkningen.  Semester i andras misär är inte alltid så kul...  Rynkar på näsan

Malaria förekommer och dengue feber är vanligt så det är viktigt att använda myggspray.
    Det skapar en hel del jobb att vara ett turistland.

Då ska man alltså inte semestra i några länder förutom Nordamerika, Australien och västra Europa.

Befolkningen har det betydligt fattigare i Thailand, Egypten och Sydafrika också och dit åker ju gärna västerlänningar på semester.
  • labbalabba

Jag var på Dominkanska för två år sedan med min sambo, vi hade iof inga barn med oss men skulle inte alls tro att det är ett så stort problem som vissa andra tycker.. Det finns massor att göra! Vi bodde iof på all inclusivehotell men tog oss utanför hotellet för att fixa utflykter nästan varje dag, Det är otroligt vackert och jag skulle gärna åka dit igen! Ett tips bara är att inte boka hotellets eller resebyråns utflykter, fixar man det med lokalbefolkningen kostar det inte ens hälften så mycket men blir minst lika trevligt. Då ser man dessutom till att pengarna för utflykten går till lokalbefolkningen och inte till rika hotellägare eller svenska charterföretag :)

håller dessutom absolut med trulsa79, det är MYCKET fattigare i thailand etc. Dominikanerna har det betydligt bättre än deras grannar haitierna och vi blev alltid bra bemötta när vi var där.

• evaoregon
    Kinne79 skrev 2010-08-10 23:48:57 följande:
    Det skapar en hel del jobb att vara ett turistland.

Då ska man alltså inte semestra i några länder förutom Nordamerika, Australien och västra Europa.

Befolkningen har det betydligt fattigare i Thailand, Egypten och Sydafrika också och dit åker ju gärna västerlänningar på semester.
    Speciellt all inclusive ger inte mycket pengar till det fattiga landet.  Det är ju mest all inclusive i DR.  I en del fattiga länder så kan ju turism vara en fördel för befolkningen, men inte alltid.

Själv håller jag mig till de platser som du nämner ovan, dvs Nordamerika, Australien och västra Europa (Japan, Nya Zeeland och en del andra länder funkar också).  Inte bara för fattigdomen utan också pga att jag inte vill åka med barnen till länder med malaria, dengue feber och liknande.
  • evaoregon
    labbalabba skrev 2010-08-10 23:57:08 följande:
    Ett tips bara är att inte boka hotellets eller resebyråns utflykter, fixar man det med lokalbefolkningen kostar det inte ens hälften så mycket men blir minst lika trevligt. Då ser man dessutom till att pengarna för utflykten går till lokalbefolkningen och inte till rika hotellägare eller svenska charterföretag :)
    Det var en bra ide!  Glad
  • Sonja b

Vi hade också tänkt åka dit i dec med en bebis då 6 mån...men blir tveksam. Har all inclusive men vill inte sitta där hela tiden. Hade inte tvekat att åka om vi inte hade vår bebis men nu börjar vi tveka...
    Hur är sjukvården där? Någon som vet? Vi ska till en liten ort Las Caleras tror jag det heter på samnahalvön. Någon som varit där??

• AlexSurfer

Hallojsan, vill slå ett slag för felinformationen om kriminaliteten i Dominikanska Republiken. Jag vet att guider och hotellpersonal säger detta men det är ju för att de har egen fördel av om ni stannar med dem så de får alla era pengar... Det är tyvärr så det fungerar i alla turistområden med all-inclusive världen runt.

Det stämmer inte att man skulle bli rånad direkt om man tar sig utanför hotellet. Jag har själv rest runt landet i 8 år utan att ens kommit i närheten av en hotfull situation, rånförsök eller blivit bestulen eller lurad på pengar. Ok, jag pratar hyfsad spanska men jag ser ut som en typsikt vanlig blond svensk. Och jag kan verkligen säga att jag rest runt hej vilt, kört egen bil etc.

OK, man bör ha resevana för att ge sig ut i fattigare länder. Om man följer några grundregler så hamnar man inte i fel situationer. Det här gäller alltså resande i alla fattiga länder världen över:

> Ha inte dyra smycken, klockor eller överdrivet dyra kameror hängandes framme. Klart du ska ha med kameran, men ta den då i en väska som du har koll på.

> Hantera inte stora summor pengar öppet. Troligtvis det viktigaste rådet. Naturligtvis är det inte så smart att ha en fet plånbok i bakfickan eller en stor pengapåse på magen som tyskarna brukar ha...

> Stora turistområden är mer utsatta än små. Puerto Plata i norr och Punta Cana i öst är megastora turistpooler och har lite fattigare områden nära inpå. Tar man sig bara någon timme utanför dessa områden är det en helt annan dominikan man möter på gatan. Mindre stress och gladare ansikten, och betydligt mindre desperata att tjäna turistpengar. Självklart ser man fattiga områden när man åker buss längs de stora vägarna. Om du skulle åka lite längre in i landet skulle du istället se fattiga men betydligt mer välmående byar.
    - Själv föredrar jag Samaná som ligger 4 timmar öst om Puerto Plata, ett par svenska bolag flyger dit. Betydligt lugnare och trevligare folk. Du hittar stränder du kan vara själv på. Restauranger får du välja själv, inte all-inclusive, bland det bästa du kan äta i landet. utflykter runt hörnet. Djup djungel och vattenfall att vandra till.

> Storstäder är det enda stället där man bör ha extra koll. Undvik att flanera runt nattetid. På dagen och i områden där det rör sig mycket folk är det lugnt.

Och du, självklart är kontrasten helt galen då man ena sekunden befinner sig på en 5stjärnig resort, som är betydligt lyxigare än det mesta vi har hemma i sverige, för att sedan ge sig ut i ett fattigt land. Det är som att sappa TV från Stjärnorna på Slottet till nyhetssändning om svält eller krig... Ok, lite överdrivet men du fattar Om du däremot är lite medveten om att det är ett fattigt land så kan du se för över detta och upptäcka fantastiska människor som har mer glädje att dela med sig av än du har slantar på banken jag brukar alltid komma hem till sverige igen med ett stort smile på läpparna.

Hoppas det här gav något. Själv är jag helt förälskad i Dominikanska Republiken och kommer åka dit många år till. Är det något mer du/ni vill veta är det bara att hojta (skriva kan vara att föredra

• Aurora1979
    Alex Surfer: Kul att se att någon verkar vara förälskad i landet! Låter ju självklart lite oroväckande när alla skriver att man INTE får gå utanför hotellet på egen hand liksom. :/

Just nu är jag dock mest fokuserad på hur sjukvården fungerar... eventuellt är jag gravid i v. 8-10 när vi åker i december och jag oroar mig för OM jag i så fall skulle få missfall ... Många OM förstås. ;) Vi ska för övrigt bo i Samaná. =)
  • joevasquez
    Dominikanska Republiken är ett land som sprider sig över ön Hispaniola, har Dominikanska Republiken spanska på sin tunga och afrikanska arvet i centrum. Berömd för export av silver, socker och rom, semester-firare flockas till de vita sandstränderna på ön för att njuta av fantastiska pauser värde under värmen i Karibien solsken. Upptar den östra halvan av ön Hispaniola, är Dominikanska Republiken den mest besökta turistmål i Karibien.
Svar på tråden Dominikanska Republiken