• mjäk

Vad är detta för typ av brott?

Jag har en granne som inte har alla hästar hemma, men hon är relativt klar i huvudet..
    Saken är den att hon gav mig en örfil för ett tag sedan, jag polisanmälde, polisen kom dit, men förundersökningen lades ner. Nu står hon varenda jävla dag och pekar finger åt mig på balkongen, ibland har hon skrikit "Ditt jälva psykfall" efter mig.
    Det svåra med detta är att jag inte vet vad jag ska göra. Jag mår inte bra av att ha en sådan granne, och flytta i dagsläget går inte.
    Kan man göra någon typ av anmälan? jag antar att man måste ha vittnen på det hon har gjort, och det vet jag inte om det finns..

• Svar på tråden Vad är detta för typ av brott?
  • Kenneth b

Filma henne nästa gång?

• Här och nu

Örfilen var våld. Resten är trakasserier.

• Teskedsmamman

Filma henne och såvänder du dig till bostadsbolaget, ta även med din polisanmälan. Om inte polisen gör något så har däremot bostadsbolaget skyldighet att se till att sina hyresgäster inte stör varandra utan åtgärd.

Vi hade problem med en tanta och det gick så långt att bostadsbolaget "förbjöd" henne ta kontakt med oss utan hade hon problem så skulle hon vändasig till dem och så skulle de utreda vad som var problemet. Kan säga att 99% av de gånger vi skulle ha stört henne så var vi inte ens hemma...

3 killar & pojke 10 dagar till BF - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Anova

Jo visst, det är ett brott.. Brottet heter förolämpning.. Finns omskrivet i Brottsbalken kap 5 3§.
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htm

Som sagt filmning kan vara ett bevissätt, vittnen en annan. (filmning är ju bäst).

(föresten Här och Nu, örfilen tolkar jag som ringa misshandel, inte "våld" )

• Jodine

Att kalla nån för "jävla psykfall" räknas väl som olaga hot?

• Här och nu
    Jodine skrev 2010-08-02 18:33:34 följande:
    Det hotas ju inte med nåt. Men förolämpning/trakasserier.
  • Anova
    Här och nu skrev 2010-08-02 18:35:03 följande:
    Det hotas ju inte med nåt. Men förolämpning/trakasserier.
    Förelämpning ja (kap 5 om ärekränkning i brottsbalken) , trakasserier nej (går väl under diskrimineringslagstiftning, vilket detta inte är).

Och inte olaga hot heller, det går under brottsblakens 4de kapitel.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jodine skrev 2010-08-02 18:33:34 följande:
    "Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år." BrB 4 kap. 5§

Örfilen är (ringa) misshandel, det andra faller under förolämpning.
    We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers. - Carl Sagan
  • mjäk

Tack för alla era svar.
    Ska försöka filma henne nästa gång jag är ute, hon brukar alltid stå på sin balkong då.. Och även spela in ljudklipp om jag kan.

Tack!

Svar på tråden Vad är detta för typ av brott?