• Ftur

Donatorsyskon-matchning (DSB)

Ni som varit utomlands för insemination/IVF, hur resonerar ni kring att försöka hitta eventuella donatorsyskon till era små? Jag själv är kluven, men samtidigt väldigt nyfiken...
    Har varit inne på donorsiblingregistry.com men noterar att det inte finns så väldigt många från Norden registrerade där. Finns det något nordiskt register kanske?

Men som sagt, jag är nyfiken på hur ni andra tänker kring detta!

• Svar på tråden Donatorsyskon-matchning (DSB)
  • proudtobe

Skulle inte göra det... är helt enkelt inte intresserad... Vi resonerar så att vår son har ingen pappa... och det är ett irritationsmoment när ngn använder ordet... Folk skulle inte ställa de frågorna till ett heteropar som inte kunde få barn och använt sig av en donator... ingen skulle väl ifrågasätta att mannen i förhållandet inte var en pappa till barnet...
    och eftersom vi ser donationen som att vi fått hjälp för att vi själva inte kan få barn... på samma sätt som ett heteropar som inte kan få barn... så ser vi heller inte att donatorns andra mottagare som fått barn skulle vara syskon till vår son... vår sons syskon är de barn vi skaffar. Blod är inte alltid det viktigaste....

Dock väljer vi att göra syskonförsök med samma donator... av x antal anledningar

• nymåne

Det finns ett svenskt register för matchning av barn till samma donator - Scandinavian Seed Siblings.  

Forskning visar att en del donatorbarn tycker det är intressant och spännande att lära känna andra barn till samma donator. Det är just därför, mot bakgrund av aktuella studier, som Seed Siblings startade. Jag tror att vi ibland blir "bergtagna" av de språkliga begreppen för de här genetiska relationerna och därför ser barnens ev. nyfikenhet som ett hot mot våra emotionella familjeband till varandra. 

proudtobe, 

Jag håller inte med om att omgivningen inför tvåkönade par alltid skulle se det som självklart att mannen är pappa till ett donationsbarn. Min sambo har flera gånger fått kommentaren "du är pappa till...men inte till..." (om våra två barn där det ena blivit till med spermadonation och det andra med hans säd). För oss känns det konstigt att man delar upp barnen på det där sättet, men vi förstår givetvis att omgivningen använder de språkliga uttryckssätt som finns till buds - och som i det här fallet troligen hämtats från styvfamiljens värld.

• pollux

Jag är inte alls intresserad av att leta upp andra barn som kommit till med hjälp av samma donator som min dotter. Däremot har jag diskuterat med andra vänner som också gjort donatorinsemination om hur det skulle kännas om vi upptäckte att våra barn var väldigt lika.. Så att man liksom kunde lista ut att de var biologisk släkt. Vi umgås med många lesbiska par som inseminerat i samma stad som vi så det är ju inte så otänkbart att den situationen kommer att uppstå. Och då har jag tänkt att det borde finnas ett annat ord att använda än just "syskon". Jag vill inte kalla de barnen för syskon lika lite som att jag vill kalla donatorn för pappa. Så - är det någon som vet om det finns något annat ord att använda? Eller ett förslag på ett nytt ord kanske???

• nymåne

pollux,

Du är en klok människa och jag håller med dig - det borde finnas något annat ord för "halvsyskon" när det gäller barn som blivit till med könscellsdonation.

Någon som har ett förslag? Jag har funderat men inte hittat något riktigt bra alternativ. "Syskon" (för alla barn i den egna familjen), "andrasyskon" (för barn till samma donator) och  "tredjesyskon" (för ev. barn man lär känna som är donatorns egna i en relation)? Naaeeej...

• nymåne

Eller kanske ett ord som anspelar på hur vi benämner våra sysslingar och bryllingar?

Något med "-männing"? Eller med "ätt"? Eller "nätverk"?

• Gaytjej

Eller bara 'andra barn med samma donator'?

Av ren nyfikenhet har jag smågooglat lite efter listor där vår donator finns med, men jag skulle inte få för mig att betala någon medlemsavgift för att får mer info. Men vill vår son forska mer när han blir äldre så får han förstås göra det! 

• nymåne
    Gaytjej,

Ja, barn till/med samma donator är ett bra alternativ - det enda problemet är att det är så LÅÅÅNGT och därmed otympligt både att säga och skriva.
Svar på tråden Donatorsyskon-matchning (DSB)