• Kinne79

Vilka är Iduns föräldrar?

Funderar (bla) på att ge bebis i magen namnet Idun och är nu lite nyfiken på vad ni associerar namnet med.

Vad jobbar vi föräldrar med?
    Vart och hur bor vi?
    Vad har vi för intressen?
    Hur gamla är vi?
    M.m.

Allt med glimten i ögat

• Svar på tråden Vilka är Iduns föräldrar?
  • lykantrophona

Haha. Jag associerar namnet främst med gudinnan Idun, och sedan med alla barn jag känner som heter det. Tänker att föräldrarna har ett intresse i fornnordisk mytologi, kanske även forn sed, polyteism eller schamanism.

• Bevabus

Min enda tanke går till en flicka på ett dagis som jag hade praktik på Envis flicka, men när hon var glad så var hon jätteglad! I början tyckte jag namnet var lite konstigt men kom sen på att påminner mig om videung.

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Anova

Din  man är dvärg och ni är gifta trots att din far inte gillade ditt val av man.
    Du är meteriolog eller håller på med vatten, din make är kanske VD eller på något annat sätt styr.
    Ni bor i världens mitt.
    Du har vatten som intresse, gärna dis.. Din man gillar att vara i undergjorden, han har också söner som gillar att göra smycken och smida vapen.
    Ni är inte helt unga.

• Kinne79
    lykantrophona skrev 2010-08-03 13:23:43 följande:
    Haha. Jag associerar namnet främst med gudinnan Idun, och sedan med alla barn jag känner som heter det. Tänker att föräldrarna har ett intresse i fornnordisk mytologi, kanske även forn sed, polyteism eller schamanism.
    Hur många känner du som heter Idun? Är ju inte ett supervanligt namn.
  • Kinne79
    Anova skrev 2010-08-03 13:26:07 följande:
    Din  man är dvärg och ni är gifta trots att din far inte gillade ditt val av man.
    Du är meteriolog eller håller på med vatten, din make är kanske VD eller på något annat sätt styr.
    Ni bor i världens mitt.
    Du har vatten som intresse, gärna dis.. Din man gillar att vara i undergjorden, han har också söner som gillar att göra smycken och smida vapen.
    Ni är inte helt unga.
    Väntar och hoppas på lite mer svar innan jag avslöjar om du är helt fel ute eller inte.
  • lykantrophona
    Kinne79 skrev 2010-08-03 13:31:33 följande:
    Hur många känner du som heter Idun? Är ju inte ett supervanligt namn.
    Jag har lite svårt att komma ihåg, men tror jag mött 3 barn som hetat Idun. Vanligt i kretsarna jag umgås i. :)
    Ni bor i världens mitt.
    Ni är inte helt unga.
    Du är bäst. (men du vet att i detta fall syftar dis inte på vatten? ;))
  • Anova
    lykantrophona skrev 2010-08-03 13:36:16 följande:
    Ni bor i världens mitt.
    Ni är inte helt unga.
    Du är bäst. (men du vet att i detta fall syftar dis inte på vatten? ;))
    har faktiskt ingen aning, drog bara till med något
  • Mrs TH

Jag känner bara en tjej som heter Idun, hon är över 20. Hennes mamma är lärare och döpte henne till Idun för att dottern hade så söta äppelkinder( Idun vaktar ju vishetens äpplen). Pappan jobbar med datorer( på nått sätt). De fick barn i 25-30års åldern och har ett normalt liv. Men är lite konstnärliga, gillar att måla etc.

• lykantrophona
    Anova skrev 2010-08-03 13:43:40 följande:
    har faktiskt ingen aning, drog bara till med något
    Dis är ett ord som i stort sett betyder gudinna. Det kan sättas ihop med ett prefix om man menar en särskild sorts gudinna, som i t ex vanadis (en gudinna från ätten vaner). Jag antar att man på wikipedia skriver enbart dis eftersom man inte ser mångudar etc som varken asar eller vaner. Idun kallar jag dock asynja (dvs, asagudinna) eftersom hon bor och samabetar med asarna.
  • Michisen

Om vi får en flicka så är det förhoppningsvis jag och maken som är Iduns föräldrar om ett par månader.
    Jag jobbar som p-vakt, maken med lagerarbete.
    Vi är i trettioårsåldern.
    Våra intressen innehåller bland annat pistolskytte och jakt.
    ...Ja. Jag svarar utifrån oss, eftersom vi gärna vill ge en eventuell dotter i magen namnet Idun.

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Kinne79
    Michisen skrev 2010-08-03 18:16:07 följande:
    Om vi får en flicka så är det förhoppningsvis jag och maken som är Iduns föräldrar om ett par månader.
    Jag jobbar som p-vakt, maken med lagerarbete.
    Vi är i trettioårsåldern.
    Våra intressen innehåller bland annat pistolskytte och jakt.
    ...Ja. Jag svarar utifrån oss, eftersom vi gärna vill ge en eventuell dotter i magen namnet Idun.
    Kul! Namnet kanske kommer bli vanligare, just nu är det bara 250 st som heter Idun.
    När har du bf?
  • Michisen
    Kinne79 skrev 2010-08-03 18:26:25 följande:
    Kul! Namnet kanske kommer bli vanligare, just nu är det bara 250 st som heter Idun.
    När har du bf?
    19 oktober.
    Det är en av orsakerna till att vi gillar det, det är inte konstigt, inte svårstavat och inte så supervanligt för närvarande.
    För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Höstmåne

Den enda Idun jag känner är i 20årsåldern och punkare, haha, så jag tänker mest på henne.

Ni är  i 25-40årsåldern, har kontorsjobb, bor i en medelstor stad/samhälle, öppen sinnade, vänsterpartister, har alla möjliga vänner och bekanta, homosexuella, transsexuella, kristna, muslimer, lajvare, ja ni umgås med alla som ni gillar utan att döma.

Haha, är jag nära?

• Michisen
    Höstmåne skrev 2010-08-04 18:13:48 följande:
    Den enda Idun jag känner är i 20årsåldern och punkare, haha, så jag tänker mest på henne.

Ni är  i 25-40årsåldern, har kontorsjobb, bor i en medelstor stad/samhälle, öppen sinnade, vänsterpartister, har alla möjliga vänner och bekanta, homosexuella, transsexuella, kristna, muslimer, lajvare, ja ni umgås med alla som ni gillar utan att döma.

Haha, är jag nära?
    Det där var faktiskt otäckt nära mig och maken.
  • Höstmåne
    Michisen skrev 2010-08-04 18:15:06 följande:
    Det där var faktiskt otäckt nära mig och maken.
    Haha va roligt
  • Capt Janeway
    Kinne79 skrev 2010-08-03 13:14:36 följande:
    Funderar (bla) på att ge bebis i magen namnet Idun och är nu lite nyfiken på vad ni associerar namnet med.

Vad jobbar vi föräldrar med?
    Vart och hur bor vi?
    Vad har vi för intressen?
    Hur gamla är vi?
    M.m.

Allt med glimten i ögat
    Minst en av er har naturvetenskaplig utbildning. Jobbar kanske på miljökontoret i kommunen.
    Ni bor i en äldre villa som ni renoverar. Nära naturen.
    Ni läser fantasy och sci fi-böcker och spelar kanske WoW. The Lord of the Rings är en trilogi ni gillar.
    Ni är i 35-årsåldern.
    Ni kör en miljöbil, men föredrar att gå, cykla och ta bussen.
  • Miriam2003

Min bästiss heter Idun och hon är jätte snygg jag menar det!!!!           Äpple

• Nicke

Idun hette en av hästarna som exet hade. Idun var min favorit.
    Så tja, jag tänker på en häst (som tyvärr inte finns längre).

Svar på tråden Vilka är Iduns föräldrar?